Siirry sisältöön

Keskusta Uutiset

On myönteistä, että työmarkkinajärjestöt jatkavat neuvotteluja yhteiskuntasopimuksesta. Sekä Hakaniemessä että Etelärannassa näytetään sittenkin ymmärtävän, että työelämää ja -markkinoita on uudistettava, jotta työllisyys saadaan paranemaan. Suomi tarvitsee lisää työpaikkoja.

Oppositio, etenkin SDP, on sen sijaan valinnut kaiken vastustamisen ja vastakkainasettelun tien. Tiistaina käyty valtiopäivien avauskeskustelu eduskunnassa oli tästä viimeisin osoitus. Äänessä olivat jälleen etenkin kansanedustajat Eero Heinäluoma, Antti Lindtman ja Pia Viitanen.

Moni suomalainen on huolissaan tulevaisuudesta ja myös kriittinen päättäjiä kohtaan. Tällaisena aikana kaiken vastustamisella ja suoranaisella pelottelulla saa helposti kannatusta, mutta valitettavasti se ei tuo maahamme yhtään työpaikkaa lisää eikä muutoinkaan edesauta Suomen ongelmien ratkaisemista.

Oli lohdullista huomata, että SDP:ssä on myös toisinajattelevia.

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sekä kansanedustajat Timo Harakka ja Nasima Razmyar julkistivat keskiviikkona avaralla otteella laaditun muutosmanifestin puolueelleen. Keskeisessä osassa muutosmanifestissa on sen tunnustaminen, että yhteiskuntaa ja etenkin työelämää ja -markkinoita on uudistettava. Harakka totesi, että ”SDP pitää kiinni menneisyydestä ja vastustaa tulevaisuutta”.

Vaatii rohkeutta poiketa näin keskeisesti demarien valtavirrasta. Katseet kääntyvät nyt SDP:n johdon, etenkin puheenjohtaja Antti Rinteen suuntaan. Jatkuuko poltetun maan politiikka vai tunnustaako myös SDP vihdoin tosiasiat ja esittää uskottavan vaihtoehdon ja ratkaisuja Suomen ongelmiin? Isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Marinilta, Harakalta ja Razmyarilta rohkea manifesti – SDP perimmäisten kysymysten edessä