Keskusta Uutiset

On myönteistä, että työmarkkinajärjestöt jatkavat neuvotteluja yhteiskuntasopimuksesta. Sekä Hakaniemessä että Etelärannassa näytetään sittenkin ymmärtävän, että työelämää ja -markkinoita on uudistettava, jotta työllisyys saadaan paranemaan. Suomi tarvitsee lisää työpaikkoja.

Oppositio, etenkin SDP, on sen sijaan valinnut kaiken vastustamisen ja vastakkainasettelun tien. Tiistaina käyty valtiopäivien avauskeskustelu eduskunnassa oli tästä viimeisin osoitus. Äänessä olivat jälleen etenkin kansanedustajat Eero Heinäluoma, Antti Lindtman ja Pia Viitanen.

Moni suomalainen on huolissaan tulevaisuudesta ja myös kriittinen päättäjiä kohtaan. Tällaisena aikana kaiken vastustamisella ja suoranaisella pelottelulla saa helposti kannatusta, mutta valitettavasti se ei tuo maahamme yhtään työpaikkaa lisää eikä muutoinkaan edesauta Suomen ongelmien ratkaisemista.

Oli lohdullista huomata, että SDP:ssä on myös toisinajattelevia.

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sekä kansanedustajat Timo Harakka ja Nasima Razmyar julkistivat keskiviikkona avaralla otteella laaditun muutosmanifestin puolueelleen. Keskeisessä osassa muutosmanifestissa on sen tunnustaminen, että yhteiskuntaa ja etenkin työelämää ja -markkinoita on uudistettava. Harakka totesi, että ”SDP pitää kiinni menneisyydestä ja vastustaa tulevaisuutta”.

Vaatii rohkeutta poiketa näin keskeisesti demarien valtavirrasta. Katseet kääntyvät nyt SDP:n johdon, etenkin puheenjohtaja Antti Rinteen suuntaan. Jatkuuko poltetun maan politiikka vai tunnustaako myös SDP vihdoin tosiasiat ja esittää uskottavan vaihtoehdon ja ratkaisuja Suomen ongelmiin? Isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Marinilta, Harakalta ja Razmyarilta rohkea manifesti – SDP perimmäisten kysymysten edessä