Keskustan Ovaska: Kehysten on joustettava

Keskusta Uutiset

Ovaskan mukaan keväällä hallitusohjelmaa laadittaessa kukaan ei osannut kuvitellakaan pakolaiskriisin laajuutta ja sen vaikutuksia koko Eurooppaan. Hallituksen on kyettävä reagoimaan poikkeukselliseen tilanteeseen.

– Miten voimme perustella suomalaiselle veronmaksajalle, että maahanmuuttoon käytetään entistä suurempi osuus veroista samalla kun palvelut heikkenevät ja leikkaukset uhkaavat niin sosiaaliturvaa kuin koulutusta? Kehyssääntö ei ole niin pyhä, etteikö se voi joustaa inhimillisen kriisin edessä.

Ovaskan mukaan maahanmuuttoa ei pidä ajatella vain kuluna. Turvapaikanhakijoista osa jää Suomeen opiskelemaan ja töihin. Maahanmuutto luo uutta paikallista elinvoimaa ja työpaikkoja.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ovaska: Kehysten on joustettava