Keskusta Uutiset

– Sähköverkkojen pitoaika on 40 – 50 vuotta. Siksi verkkojen uusimiseen käytettävissä olevaa aikaa tulisi jatkaa noin 30 vuoteen.

Lohen mukaan ongelma on sääntelymalli, jossa tuottoprosentteja on nostettu jotta saadaan riittävästi kerättyä rahaa lain edellyttämässä 15 vuodessa tehtäviin investointeihin.

– Jos investointiaikoja jatketaan, tuottoprosentti voi olla alhaisempi, jolloin hinnankorotuspaine kuluttajille on alhaisempi. Tällöin nykyisen kaltaisia korkeita hinnankorotuksia ei voisi eikä tarvitsisi tehdä. Nyt pääomasijoittajan näkökulmasta kannattaa investoida maksimimäärä, jotta saadaan otettua mahdollisimman paljon varmaa, markkinatilanteeseen ja monopoliliiketoimintaan nähden, korkeahkoa tuottoa.

Energiavirasto esittää 3.3.2016 työ- ja elinkeinoministeriölle toimittamassaan selvityksessä harkittavaksi kahta sähkömarkkinalainsäädännön kehittämistoimenpidettä.

Sähkön siirtohinnalle voitaisiin määrittää kohtuulliseksi katsottava enimmäisprosentti kertakorotuksen keskimääräiselle suuruudelle. Lisäksi olisi määritettävä vähimmäisaika korotusten toistumisvälille. Lisäksi virasto esittää pohdittavaksi verkkopalvelumaksuina perittävien tulojen riittävää kohdentamista investointeihin ja muuhun verkkotoiminnan kehittämiseen.

Lohen mukaan näitä keinoja on syytä harkita, mutta ne ovat riittämättömiä eivätkä puutu todelliseen ongelmaan. Siksi jakeluverkon toimintavarmuutta koskeva siirtymäsäännös (sähkömarkkinalain 119§) on otettava tarkasteluun ja määräaikoja jatkettava, jotta emme tee kansantaloudellista vahinkoa kohtuuttoman tiukoilla määräajoilla.

– Verkkojen toimintavarmuudesta ei tule tinkiä, mutta järkevä siirtymäaika on välttämätön.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Sähköverkkojen investointiaikataulu tarkasteluun – pääsyy suuriin hinnankorotuksiin