Annika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?

“Sipilän hallituksessa viemme täysillä uudistusta eteenpäin toisen turkulaisministerin Petteri Orpon kanssa. Kotikaupunkimme ei ole saari, joka voi jättäytyä uudistuksen ulkopuolelle omalla päätöksellään ja siten jarruttaa kaikkien varsinaissuomalaisten parempia palveluita ja uutta hallintoa. Neliraajainen jarrutus ei johda mihinkään, mutta hankaloittaa merkittävästi koko maakunnan valmistelutyötä”, Saarikko harmittelee.

Saarikon mukaan myös Varsinais-Suomessa valmistelu on saatava vauhtiin.

“Valmistelijoiden rekrytointi pitää laittaa tosissaan liikkeelle ja eri osa-alueiden vastuuvalmistelijat saada työhön. Erityistä vauhtia tarvitaan henkilöstöön liittyviin ratkaisuihin. Näin tehdään jo nyt verrokkimaakunnissa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla, Helsingin ja Tampereen myötävaikutuksella. Odottelemalla Turku heikentää vain omaa ja samalla koko Varsinais-Suomen asemaa sekä mahdollisuutta valmistautua hyvin sote-palvelujen valinnanvapauden käyttöönottoon.”

Kaupunginhallituksen hyväksymässä tuoreimmassa lausunnossa Turku käytännössä haluaisi yhä lykätä todelliset valmisteluun liittyvät päätökset vasta eduskunnan lakihyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen ensi kesään. Saarikon mukaan silloin on jo liian myöhäistä.

“Turku äänestää maanantaina valtuuston kokouksessa uudesta kaupunginjohtajasta. Nyt on ensiarvoisen tärkeää saada kuulla tehtävään ehdolla olevilta Minna Arvelta ja Jarkko Virtaselta, miten he suhtautuvat maan hallituksen linjaamaan uudistukseen ja aikovatko he jatkaa valtakunnan mittakaavassa katsottuna Turun poikkeuksellista linjaa uudistuksen vastustamisessa?”, Saarikko kysyy ja haastaa myös maakunnan muut kunnat rohkaistumaan työhön uudistuksen hyväksi.

Perhe- ja peruspalveluministeri on maanantaina 16.10. Varsinais-Suomessa tutustumassa soten ja maakuntauudistuksen valmisteluun alueella niin hallinnon kuin sisältöuudistuksen osalta. Saarikko tapaa johtavia valmistelijoita sekä luottamushenkilöitä.

Tule kuulolle - Annika Saarikon uuden keskusteluohjelman ensimmäisenä vieraana kirjailija Kari Hotakainen. Puhutaan maaseudusta, kaupungista, Suomesta ja elämästä.
3.12.2020 / K-Studio
Annika Saarikolle oma virtuaalinen keskusteluohjelma - avausvieraana kirjailija Kari Hotakainen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ensimmäinen "Annikan kanssa" nähdään huomisiltana Saarikon omalla facebook-kanavalla.
2.12.2020 / Uutiset
Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?