Annika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?

“Sipilän hallituksessa viemme täysillä uudistusta eteenpäin toisen turkulaisministerin Petteri Orpon kanssa. Kotikaupunkimme ei ole saari, joka voi jättäytyä uudistuksen ulkopuolelle omalla päätöksellään ja siten jarruttaa kaikkien varsinaissuomalaisten parempia palveluita ja uutta hallintoa. Neliraajainen jarrutus ei johda mihinkään, mutta hankaloittaa merkittävästi koko maakunnan valmistelutyötä”, Saarikko harmittelee.

Saarikon mukaan myös Varsinais-Suomessa valmistelu on saatava vauhtiin.

“Valmistelijoiden rekrytointi pitää laittaa tosissaan liikkeelle ja eri osa-alueiden vastuuvalmistelijat saada työhön. Erityistä vauhtia tarvitaan henkilöstöön liittyviin ratkaisuihin. Näin tehdään jo nyt verrokkimaakunnissa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla, Helsingin ja Tampereen myötävaikutuksella. Odottelemalla Turku heikentää vain omaa ja samalla koko Varsinais-Suomen asemaa sekä mahdollisuutta valmistautua hyvin sote-palvelujen valinnanvapauden käyttöönottoon.”

Kaupunginhallituksen hyväksymässä tuoreimmassa lausunnossa Turku käytännössä haluaisi yhä lykätä todelliset valmisteluun liittyvät päätökset vasta eduskunnan lakihyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen ensi kesään. Saarikon mukaan silloin on jo liian myöhäistä.

“Turku äänestää maanantaina valtuuston kokouksessa uudesta kaupunginjohtajasta. Nyt on ensiarvoisen tärkeää saada kuulla tehtävään ehdolla olevilta Minna Arvelta ja Jarkko Virtaselta, miten he suhtautuvat maan hallituksen linjaamaan uudistukseen ja aikovatko he jatkaa valtakunnan mittakaavassa katsottuna Turun poikkeuksellista linjaa uudistuksen vastustamisessa?”, Saarikko kysyy ja haastaa myös maakunnan muut kunnat rohkaistumaan työhön uudistuksen hyväksi.

Perhe- ja peruspalveluministeri on maanantaina 16.10. Varsinais-Suomessa tutustumassa soten ja maakuntauudistuksen valmisteluun alueella niin hallinnon kuin sisältöuudistuksen osalta. Saarikko tapaa johtavia valmistelijoita sekä luottamushenkilöitä.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?