Annika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?

“Sipilän hallituksessa viemme täysillä uudistusta eteenpäin toisen turkulaisministerin Petteri Orpon kanssa. Kotikaupunkimme ei ole saari, joka voi jättäytyä uudistuksen ulkopuolelle omalla päätöksellään ja siten jarruttaa kaikkien varsinaissuomalaisten parempia palveluita ja uutta hallintoa. Neliraajainen jarrutus ei johda mihinkään, mutta hankaloittaa merkittävästi koko maakunnan valmistelutyötä”, Saarikko harmittelee.

Saarikon mukaan myös Varsinais-Suomessa valmistelu on saatava vauhtiin.

“Valmistelijoiden rekrytointi pitää laittaa tosissaan liikkeelle ja eri osa-alueiden vastuuvalmistelijat saada työhön. Erityistä vauhtia tarvitaan henkilöstöön liittyviin ratkaisuihin. Näin tehdään jo nyt verrokkimaakunnissa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla, Helsingin ja Tampereen myötävaikutuksella. Odottelemalla Turku heikentää vain omaa ja samalla koko Varsinais-Suomen asemaa sekä mahdollisuutta valmistautua hyvin sote-palvelujen valinnanvapauden käyttöönottoon.”

Kaupunginhallituksen hyväksymässä tuoreimmassa lausunnossa Turku käytännössä haluaisi yhä lykätä todelliset valmisteluun liittyvät päätökset vasta eduskunnan lakihyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen ensi kesään. Saarikon mukaan silloin on jo liian myöhäistä.

“Turku äänestää maanantaina valtuuston kokouksessa uudesta kaupunginjohtajasta. Nyt on ensiarvoisen tärkeää saada kuulla tehtävään ehdolla olevilta Minna Arvelta ja Jarkko Virtaselta, miten he suhtautuvat maan hallituksen linjaamaan uudistukseen ja aikovatko he jatkaa valtakunnan mittakaavassa katsottuna Turun poikkeuksellista linjaa uudistuksen vastustamisessa?”, Saarikko kysyy ja haastaa myös maakunnan muut kunnat rohkaistumaan työhön uudistuksen hyväksi.

Perhe- ja peruspalveluministeri on maanantaina 16.10. Varsinais-Suomessa tutustumassa soten ja maakuntauudistuksen valmisteluun alueella niin hallinnon kuin sisältöuudistuksen osalta. Saarikko tapaa johtavia valmistelijoita sekä luottamushenkilöitä.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?