Annika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?

“Sipilän hallituksessa viemme täysillä uudistusta eteenpäin toisen turkulaisministerin Petteri Orpon kanssa. Kotikaupunkimme ei ole saari, joka voi jättäytyä uudistuksen ulkopuolelle omalla päätöksellään ja siten jarruttaa kaikkien varsinaissuomalaisten parempia palveluita ja uutta hallintoa. Neliraajainen jarrutus ei johda mihinkään, mutta hankaloittaa merkittävästi koko maakunnan valmistelutyötä”, Saarikko harmittelee.

Saarikon mukaan myös Varsinais-Suomessa valmistelu on saatava vauhtiin.

“Valmistelijoiden rekrytointi pitää laittaa tosissaan liikkeelle ja eri osa-alueiden vastuuvalmistelijat saada työhön. Erityistä vauhtia tarvitaan henkilöstöön liittyviin ratkaisuihin. Näin tehdään jo nyt verrokkimaakunnissa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla, Helsingin ja Tampereen myötävaikutuksella. Odottelemalla Turku heikentää vain omaa ja samalla koko Varsinais-Suomen asemaa sekä mahdollisuutta valmistautua hyvin sote-palvelujen valinnanvapauden käyttöönottoon.”

Kaupunginhallituksen hyväksymässä tuoreimmassa lausunnossa Turku käytännössä haluaisi yhä lykätä todelliset valmisteluun liittyvät päätökset vasta eduskunnan lakihyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen ensi kesään. Saarikon mukaan silloin on jo liian myöhäistä.

“Turku äänestää maanantaina valtuuston kokouksessa uudesta kaupunginjohtajasta. Nyt on ensiarvoisen tärkeää saada kuulla tehtävään ehdolla olevilta Minna Arvelta ja Jarkko Virtaselta, miten he suhtautuvat maan hallituksen linjaamaan uudistukseen ja aikovatko he jatkaa valtakunnan mittakaavassa katsottuna Turun poikkeuksellista linjaa uudistuksen vastustamisessa?”, Saarikko kysyy ja haastaa myös maakunnan muut kunnat rohkaistumaan työhön uudistuksen hyväksi.

Perhe- ja peruspalveluministeri on maanantaina 16.10. Varsinais-Suomessa tutustumassa soten ja maakuntauudistuksen valmisteluun alueella niin hallinnon kuin sisältöuudistuksen osalta. Saarikko tapaa johtavia valmistelijoita sekä luottamushenkilöitä.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?