Annika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?

“Sipilän hallituksessa viemme täysillä uudistusta eteenpäin toisen turkulaisministerin Petteri Orpon kanssa. Kotikaupunkimme ei ole saari, joka voi jättäytyä uudistuksen ulkopuolelle omalla päätöksellään ja siten jarruttaa kaikkien varsinaissuomalaisten parempia palveluita ja uutta hallintoa. Neliraajainen jarrutus ei johda mihinkään, mutta hankaloittaa merkittävästi koko maakunnan valmistelutyötä”, Saarikko harmittelee.

Saarikon mukaan myös Varsinais-Suomessa valmistelu on saatava vauhtiin.

“Valmistelijoiden rekrytointi pitää laittaa tosissaan liikkeelle ja eri osa-alueiden vastuuvalmistelijat saada työhön. Erityistä vauhtia tarvitaan henkilöstöön liittyviin ratkaisuihin. Näin tehdään jo nyt verrokkimaakunnissa Pirkanmaalla ja Uudellamaalla, Helsingin ja Tampereen myötävaikutuksella. Odottelemalla Turku heikentää vain omaa ja samalla koko Varsinais-Suomen asemaa sekä mahdollisuutta valmistautua hyvin sote-palvelujen valinnanvapauden käyttöönottoon.”

Kaupunginhallituksen hyväksymässä tuoreimmassa lausunnossa Turku käytännössä haluaisi yhä lykätä todelliset valmisteluun liittyvät päätökset vasta eduskunnan lakihyväksymisen jälkeiseen vaiheeseen ensi kesään. Saarikon mukaan silloin on jo liian myöhäistä.

“Turku äänestää maanantaina valtuuston kokouksessa uudesta kaupunginjohtajasta. Nyt on ensiarvoisen tärkeää saada kuulla tehtävään ehdolla olevilta Minna Arvelta ja Jarkko Virtaselta, miten he suhtautuvat maan hallituksen linjaamaan uudistukseen ja aikovatko he jatkaa valtakunnan mittakaavassa katsottuna Turun poikkeuksellista linjaa uudistuksen vastustamisessa?”, Saarikko kysyy ja haastaa myös maakunnan muut kunnat rohkaistumaan työhön uudistuksen hyväksi.

Perhe- ja peruspalveluministeri on maanantaina 16.10. Varsinais-Suomessa tutustumassa soten ja maakuntauudistuksen valmisteluun alueella niin hallinnon kuin sisältöuudistuksen osalta. Saarikko tapaa johtavia valmistelijoita sekä luottamushenkilöitä.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Miksi Turku jarruttaa maakunta- ja soteuudistusta?