Annika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?

Annika Saarikko studiokuva, tumma tausta

Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon mielestä on tärkeää, että aluevaaleihin mennään avoimin kortein.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on lehtitietojen mukaan todennut, että jokaiseen kuntaan ei tarvita neuvolaa tai lääkärin vastaanottoa. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra puolestaan pitää Keskustan ykköstavoitetta ”Vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema -asema joka kuntaan” röyhkeänä populismina.

-Linjavaalia pukkaa. Keskustalle tämä asetelma sopii. Tämä kirkastaa sen, että puolueiden välillä on isoja eroja aivan keskeisimmissä kysymyksissä, eli lähipalveluiden turvaamisessa ja ihmisten yhdenvertaisten oikeuksien varmistamisessa. On todella merkitystä, minkä puolueen ehdokkaan numeron ihmiset kirjoittavat äänestyslappuunsa ensi tammikuun vaaleissa, painottaa Saarikko.

Saarikon mukaan vaatimusta vähintään yhdestä sote-asemasta joka kuntaan ei ole valittu sattumalta Keskustan vaalikärjeksi. Keskusta haluaa turvata lähipalvelut sanamukaisesti lähellä ihmisiä. Lääkäriin tai neuvolaan pääsyssä on kyse ihmisten tasa-arvosta asuinpaikasta riippumatta.

Saarikko toteaa, että sosiaali- ja terveyspalveluja ei voi kehittää suuntaan, jossa kaikki ovat keskenään tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kokoomuksen ja perussuomalaisten keskittämispolitiikka johtaisi nimenomaan tähän. Keskustan linja on toinen.

Saarikko vaatii puolueita kertomaan avoimesti jo ennen vaaleja, miten ne kehittäisivät sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa. Hän muistuttaa, että kansalaisilla on oikeus tietää tämä ennen äänestyspäätöksen tekemistä.

-Aluevaltuutetut tulevat päättämään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluverkosta. Palveluiden käyttäjät haluavat tietää, millaiset kunnat ja niiden asukkaat eivät kokoomuksen ja perussuomalaisten mielestä ansaitse omaa sote-asemaa. Kaikkein pienimmät kauempana keskuksista sijaitsevat kunnatko vai suurten kaupunkien kyljessä sijaitsevat kunnat? Toivottavasti Kokoomus ja perussuomalaiset selventävät näkemystään, vaikka niiden tavoite kylmästä keskittämisestä onkin jo tullut julki, toteaa Saarikko.

Saarikko korostaa, että tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia. He ovat jatkossa keskeisiä sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimen palvelujen kehittäjiä, eivät oman kuntansa edunvalvojia. Saarikon mukaan Keskustalle maakuntien puolueena tämä on luonnollinen näkökulma.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?