Annika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon mielestä on tärkeää, että aluevaaleihin mennään avoimin kortein.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on lehtitietojen mukaan todennut, että jokaiseen kuntaan ei tarvita neuvolaa tai lääkärin vastaanottoa. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra puolestaan pitää Keskustan ykköstavoitetta ”Vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema -asema joka kuntaan” röyhkeänä populismina.

-Linjavaalia pukkaa. Keskustalle tämä asetelma sopii. Tämä kirkastaa sen, että puolueiden välillä on isoja eroja aivan keskeisimmissä kysymyksissä, eli lähipalveluiden turvaamisessa ja ihmisten yhdenvertaisten oikeuksien varmistamisessa. On todella merkitystä, minkä puolueen ehdokkaan numeron ihmiset kirjoittavat äänestyslappuunsa ensi tammikuun vaaleissa, painottaa Saarikko.

Saarikon mukaan vaatimusta vähintään yhdestä sote-asemasta joka kuntaan ei ole valittu sattumalta Keskustan vaalikärjeksi. Keskusta haluaa turvata lähipalvelut sanamukaisesti lähellä ihmisiä. Lääkäriin tai neuvolaan pääsyssä on kyse ihmisten tasa-arvosta asuinpaikasta riippumatta.

Saarikko toteaa, että sosiaali- ja terveyspalveluja ei voi kehittää suuntaan, jossa kaikki ovat keskenään tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kokoomuksen ja perussuomalaisten keskittämispolitiikka johtaisi nimenomaan tähän. Keskustan linja on toinen.

Saarikko vaatii puolueita kertomaan avoimesti jo ennen vaaleja, miten ne kehittäisivät sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa. Hän muistuttaa, että kansalaisilla on oikeus tietää tämä ennen äänestyspäätöksen tekemistä.

-Aluevaltuutetut tulevat päättämään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluverkosta. Palveluiden käyttäjät haluavat tietää, millaiset kunnat ja niiden asukkaat eivät kokoomuksen ja perussuomalaisten mielestä ansaitse omaa sote-asemaa. Kaikkein pienimmät kauempana keskuksista sijaitsevat kunnatko vai suurten kaupunkien kyljessä sijaitsevat kunnat? Toivottavasti Kokoomus ja perussuomalaiset selventävät näkemystään, vaikka niiden tavoite kylmästä keskittämisestä onkin jo tullut julki, toteaa Saarikko.

Saarikko korostaa, että tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia. He ovat jatkossa keskeisiä sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimen palvelujen kehittäjiä, eivät oman kuntansa edunvalvojia. Saarikon mukaan Keskustalle maakuntien puolueena tämä on luonnollinen näkökulma.

Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
Matti Vanhanen: Hybridivaikuttamisen edessä Suomen on oltava toimintakykyinen
Keskustan kanta on selvä. Meidän on huolehdittava siitä, että lainsäädäntömme on kunnossa erilaisten riskien hallitsemiseksi. Meillä on aina oltava itsellämme viimesijainen ratkaisuvalta, miten toimimme rajoillamme.
24.11.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?