Annika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?

Annika Saarikko studiokuva, tumma tausta

Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon mielestä on tärkeää, että aluevaaleihin mennään avoimin kortein.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on lehtitietojen mukaan todennut, että jokaiseen kuntaan ei tarvita neuvolaa tai lääkärin vastaanottoa. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra puolestaan pitää Keskustan ykköstavoitetta ”Vähintään yksi sosiaali- ja terveysasema -asema joka kuntaan” röyhkeänä populismina.

-Linjavaalia pukkaa. Keskustalle tämä asetelma sopii. Tämä kirkastaa sen, että puolueiden välillä on isoja eroja aivan keskeisimmissä kysymyksissä, eli lähipalveluiden turvaamisessa ja ihmisten yhdenvertaisten oikeuksien varmistamisessa. On todella merkitystä, minkä puolueen ehdokkaan numeron ihmiset kirjoittavat äänestyslappuunsa ensi tammikuun vaaleissa, painottaa Saarikko.

Saarikon mukaan vaatimusta vähintään yhdestä sote-asemasta joka kuntaan ei ole valittu sattumalta Keskustan vaalikärjeksi. Keskusta haluaa turvata lähipalvelut sanamukaisesti lähellä ihmisiä. Lääkäriin tai neuvolaan pääsyssä on kyse ihmisten tasa-arvosta asuinpaikasta riippumatta.

Saarikko toteaa, että sosiaali- ja terveyspalveluja ei voi kehittää suuntaan, jossa kaikki ovat keskenään tasa-arvoisia, mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kokoomuksen ja perussuomalaisten keskittämispolitiikka johtaisi nimenomaan tähän. Keskustan linja on toinen.

Saarikko vaatii puolueita kertomaan avoimesti jo ennen vaaleja, miten ne kehittäisivät sosiaali- ja terveyspalveluita jatkossa. Hän muistuttaa, että kansalaisilla on oikeus tietää tämä ennen äänestyspäätöksen tekemistä.

-Aluevaltuutetut tulevat päättämään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluverkosta. Palveluiden käyttäjät haluavat tietää, millaiset kunnat ja niiden asukkaat eivät kokoomuksen ja perussuomalaisten mielestä ansaitse omaa sote-asemaa. Kaikkein pienimmät kauempana keskuksista sijaitsevat kunnatko vai suurten kaupunkien kyljessä sijaitsevat kunnat? Toivottavasti Kokoomus ja perussuomalaiset selventävät näkemystään, vaikka niiden tavoite kylmästä keskittämisestä onkin jo tullut julki, toteaa Saarikko.

Saarikko korostaa, että tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia. He ovat jatkossa keskeisiä sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimen palvelujen kehittäjiä, eivät oman kuntansa edunvalvojia. Saarikon mukaan Keskustalle maakuntien puolueena tämä on luonnollinen näkökulma.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Mitkä kunnat jätetään ilman omaa sote-asemaa, Orpo ja Purra?