Annika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika

Keskusta Uutiset

– Päätökseen liittyvät ratkaisut olivat vaikeita ja neuvottelu jännitteinen. Hallituspuolueilla oli selviä näkemyseroja. Monet soteen ja alueisiin liittyvät päätökset ovat puolueiden aatteellisessa ytimessä. Siksi sovun syntyminen ja toimintakykyisenä hallituksena jatkaminen on äärimmäisen hieno ja Suomen kannalta välttämätön juttu, Saarikko kiittelee.

Jatkossa Suomeen muodostuu 18 itsehallintoaluetta. Se on pitkäaikainen Keskustan tavoite. Aluehallinnolla on monia tehtäviä. Sote-palveluita järjestetään 15 alueen puitteissa.

– Pystymme sillä pitämään kustannukset kurissa, varmistamaan päätöksenteon lähellä ja ennen kaikkea turvaamaan palvelut ihmisille.

Keskustan varapuheenjohtaja muistuttaa, että Suomen kunnille ja kuntalaisille syntyy myös ratkaisun jälkeen uusi tilanne.

– Kotikunnat ovat jatkossakin hyvinvointiyhteiskunnan pohja, mutta nyt ne voivat keskittyä vastaamaan elinvoimasta ja kuntalaistensa muista palveluista entistä paremmin, kun sosiaali- ja terveyspalvelut hallinnoidaan isommalla alueella. Tehdyllä päätöksellä saadaan pakkoliitospuheet ja kuntien väliset huonot ja monen kerroksen himmelirakenteet katkeamaan.

Saarikko korostaa, että nyt sovittujen askelmerkkien kriittisen tärkeä kohta on saada kuntien ja itsehallintoalueiden välinen yhteys toimimaan.

– Kunnalla on jatkossakin vahva vastuu hyvinvoinnin edistämisestä ja ennaltaehkäisystä, jotta sote-palvelujen tarve ja sitä kautta kulu kasva hallitsemattomasti. Tähän kuntia pitää myös rahoitusratkaisun kautta kannustaa.

Saarikko myös toivoo, että osana aluehallinnon uudistamista katsottaisiin ennakkoluulottomasti tehtävien uusjakoa siten, että kunnat voisivat ottaa uusiakin asioita vastuulleen.

– Esimerkiksi työllisyyden hoidossa oma kotikunta voisi olla entistä tärkeämmässä roolissa, hän ehdottaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika