Annika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika

Keskusta Uutiset

– Päätökseen liittyvät ratkaisut olivat vaikeita ja neuvottelu jännitteinen. Hallituspuolueilla oli selviä näkemyseroja. Monet soteen ja alueisiin liittyvät päätökset ovat puolueiden aatteellisessa ytimessä. Siksi sovun syntyminen ja toimintakykyisenä hallituksena jatkaminen on äärimmäisen hieno ja Suomen kannalta välttämätön juttu, Saarikko kiittelee.

Jatkossa Suomeen muodostuu 18 itsehallintoaluetta. Se on pitkäaikainen Keskustan tavoite. Aluehallinnolla on monia tehtäviä. Sote-palveluita järjestetään 15 alueen puitteissa.

– Pystymme sillä pitämään kustannukset kurissa, varmistamaan päätöksenteon lähellä ja ennen kaikkea turvaamaan palvelut ihmisille.

Keskustan varapuheenjohtaja muistuttaa, että Suomen kunnille ja kuntalaisille syntyy myös ratkaisun jälkeen uusi tilanne.

– Kotikunnat ovat jatkossakin hyvinvointiyhteiskunnan pohja, mutta nyt ne voivat keskittyä vastaamaan elinvoimasta ja kuntalaistensa muista palveluista entistä paremmin, kun sosiaali- ja terveyspalvelut hallinnoidaan isommalla alueella. Tehdyllä päätöksellä saadaan pakkoliitospuheet ja kuntien väliset huonot ja monen kerroksen himmelirakenteet katkeamaan.

Saarikko korostaa, että nyt sovittujen askelmerkkien kriittisen tärkeä kohta on saada kuntien ja itsehallintoalueiden välinen yhteys toimimaan.

– Kunnalla on jatkossakin vahva vastuu hyvinvoinnin edistämisestä ja ennaltaehkäisystä, jotta sote-palvelujen tarve ja sitä kautta kulu kasva hallitsemattomasti. Tähän kuntia pitää myös rahoitusratkaisun kautta kannustaa.

Saarikko myös toivoo, että osana aluehallinnon uudistamista katsottaisiin ennakkoluulottomasti tehtävien uusjakoa siten, että kunnat voisivat ottaa uusiakin asioita vastuulleen.

– Esimerkiksi työllisyyden hoidossa oma kotikunta voisi olla entistä tärkeämmässä roolissa, hän ehdottaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika