Annika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika

Keskusta Uutiset

– Päätökseen liittyvät ratkaisut olivat vaikeita ja neuvottelu jännitteinen. Hallituspuolueilla oli selviä näkemyseroja. Monet soteen ja alueisiin liittyvät päätökset ovat puolueiden aatteellisessa ytimessä. Siksi sovun syntyminen ja toimintakykyisenä hallituksena jatkaminen on äärimmäisen hieno ja Suomen kannalta välttämätön juttu, Saarikko kiittelee.

Jatkossa Suomeen muodostuu 18 itsehallintoaluetta. Se on pitkäaikainen Keskustan tavoite. Aluehallinnolla on monia tehtäviä. Sote-palveluita järjestetään 15 alueen puitteissa.

– Pystymme sillä pitämään kustannukset kurissa, varmistamaan päätöksenteon lähellä ja ennen kaikkea turvaamaan palvelut ihmisille.

Keskustan varapuheenjohtaja muistuttaa, että Suomen kunnille ja kuntalaisille syntyy myös ratkaisun jälkeen uusi tilanne.

– Kotikunnat ovat jatkossakin hyvinvointiyhteiskunnan pohja, mutta nyt ne voivat keskittyä vastaamaan elinvoimasta ja kuntalaistensa muista palveluista entistä paremmin, kun sosiaali- ja terveyspalvelut hallinnoidaan isommalla alueella. Tehdyllä päätöksellä saadaan pakkoliitospuheet ja kuntien väliset huonot ja monen kerroksen himmelirakenteet katkeamaan.

Saarikko korostaa, että nyt sovittujen askelmerkkien kriittisen tärkeä kohta on saada kuntien ja itsehallintoalueiden välinen yhteys toimimaan.

– Kunnalla on jatkossakin vahva vastuu hyvinvoinnin edistämisestä ja ennaltaehkäisystä, jotta sote-palvelujen tarve ja sitä kautta kulu kasva hallitsemattomasti. Tähän kuntia pitää myös rahoitusratkaisun kautta kannustaa.

Saarikko myös toivoo, että osana aluehallinnon uudistamista katsottaisiin ennakkoluulottomasti tehtävien uusjakoa siten, että kunnat voisivat ottaa uusiakin asioita vastuulleen.

– Esimerkiksi työllisyyden hoidossa oma kotikunta voisi olla entistä tärkeämmässä roolissa, hän ehdottaa.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Nyt kunnille koittaa uusi aika