Keskusta Uutiset

Jatkossa sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään 15 itsehallintoalueen puitteissa. Kolme aluetta järjestää soten isomman naapuri-itsehallintoalueen kanssa yhdessä. Sote-uudistus merkitsee sitä, että jatkossa kunnat eivät enää järjestä eivätkä rahoita sosiaali- ja terveyspalveluita.

– Sote-uudistuksen olennaisin asia on, että saamme turvattua ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelut lähellä ihmistä kaikkialla Suomessa. Oikea-aikaisen hoidon ja sujuvien hoitoketjujen kannalta on olennaista, että sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito ovat saman järjestäjän käsissä ja ihmisten pomputtelu saadaan minimoitua, puolueen varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen listaa uudistuksen keskeisiä tavoitteita.

Itsehallintoalueiden perustaminen jo vakiintuneen maakuntajaon pohjalle luo toimivan pohjan myös muulle aluehallinnolle. Itsehallintoalueet tehdään heti vuoden 2019 alusta lähtien monitoimialaisiksi. Yksityiskohtainen valmistelu eri tehtävien kokoamiseksi itsehallintoalueille alkaa toimestani välittömästi.

Itsehallintoalueet ovat jättiuudistus suomalaisessa yhteiskunnassa. Otamme nyt historialliset askeleet kohti kansanvaltaista aluehallintoa. On tärkeää, että uudistustyössä ovat laajasti mukana päättäjät ja muut toimijat paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

– Hallitus osoitti ratkaisullaan sopimisen tahtoa ja kykyä. Molempia tarvitaan myös muista isoista asioista päätettäessä. Kiitän kaikkia hallituspuolueita tahdosta löytää yhteiset ratkaisut monimutkaiseen ja kauaskantoiseen asiaan, toteaa Anu Vehviläinen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen: Uudistusten ketjulle askelmerkit