Keskusta Uutiset

Jatkossa sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään 15 itsehallintoalueen puitteissa. Kolme aluetta järjestää soten isomman naapuri-itsehallintoalueen kanssa yhdessä. Sote-uudistus merkitsee sitä, että jatkossa kunnat eivät enää järjestä eivätkä rahoita sosiaali- ja terveyspalveluita.

– Sote-uudistuksen olennaisin asia on, että saamme turvattua ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelut lähellä ihmistä kaikkialla Suomessa. Oikea-aikaisen hoidon ja sujuvien hoitoketjujen kannalta on olennaista, että sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito ovat saman järjestäjän käsissä ja ihmisten pomputtelu saadaan minimoitua, puolueen varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen listaa uudistuksen keskeisiä tavoitteita.

Itsehallintoalueiden perustaminen jo vakiintuneen maakuntajaon pohjalle luo toimivan pohjan myös muulle aluehallinnolle. Itsehallintoalueet tehdään heti vuoden 2019 alusta lähtien monitoimialaisiksi. Yksityiskohtainen valmistelu eri tehtävien kokoamiseksi itsehallintoalueille alkaa toimestani välittömästi.

Itsehallintoalueet ovat jättiuudistus suomalaisessa yhteiskunnassa. Otamme nyt historialliset askeleet kohti kansanvaltaista aluehallintoa. On tärkeää, että uudistustyössä ovat laajasti mukana päättäjät ja muut toimijat paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

– Hallitus osoitti ratkaisullaan sopimisen tahtoa ja kykyä. Molempia tarvitaan myös muista isoista asioista päätettäessä. Kiitän kaikkia hallituspuolueita tahdosta löytää yhteiset ratkaisut monimutkaiseen ja kauaskantoiseen asiaan, toteaa Anu Vehviläinen.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen: Uudistusten ketjulle askelmerkit