Keskusta Uutiset

Jatkossa sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään 15 itsehallintoalueen puitteissa. Kolme aluetta järjestää soten isomman naapuri-itsehallintoalueen kanssa yhdessä. Sote-uudistus merkitsee sitä, että jatkossa kunnat eivät enää järjestä eivätkä rahoita sosiaali- ja terveyspalveluita.

– Sote-uudistuksen olennaisin asia on, että saamme turvattua ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelut lähellä ihmistä kaikkialla Suomessa. Oikea-aikaisen hoidon ja sujuvien hoitoketjujen kannalta on olennaista, että sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito ovat saman järjestäjän käsissä ja ihmisten pomputtelu saadaan minimoitua, puolueen varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen listaa uudistuksen keskeisiä tavoitteita.

Itsehallintoalueiden perustaminen jo vakiintuneen maakuntajaon pohjalle luo toimivan pohjan myös muulle aluehallinnolle. Itsehallintoalueet tehdään heti vuoden 2019 alusta lähtien monitoimialaisiksi. Yksityiskohtainen valmistelu eri tehtävien kokoamiseksi itsehallintoalueille alkaa toimestani välittömästi.

Itsehallintoalueet ovat jättiuudistus suomalaisessa yhteiskunnassa. Otamme nyt historialliset askeleet kohti kansanvaltaista aluehallintoa. On tärkeää, että uudistustyössä ovat laajasti mukana päättäjät ja muut toimijat paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

– Hallitus osoitti ratkaisullaan sopimisen tahtoa ja kykyä. Molempia tarvitaan myös muista isoista asioista päätettäessä. Kiitän kaikkia hallituspuolueita tahdosta löytää yhteiset ratkaisut monimutkaiseen ja kauaskantoiseen asiaan, toteaa Anu Vehviläinen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja, kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen: Uudistusten ketjulle askelmerkit