Puoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto

Keskusta Uutiset

– Neuvottelut olivat hankalat. Ymmärrän hyvin, että moni suomalainen on seurannut niitä hämmentyneenä. Hallituksen päätöksenteko- ja toimintakykyä koeteltiin vakavasti, puoluesihteeri Timo Laaninen arvioi.

Tämä johtuu siitä, että etenkin Keskustalla ja Kokoomuksella on pitkäaikainen näkemysero siitä, miten suomalaisten palvelut ja hallinto on järjestettävä. Pääministeri Juha Sipilän johdolla saatiin lopulta aikaan toimiva ratkaisu, joka antaa hyvän pohjan uudistuksen toteutukselle.

– Keskusta on korostanut palvelujen turvaamista koko maassa, lähipalveluja, kansanvaltaa ja hajautetusti toimivaa yhteiskuntaa, Laaninen listaa uudistuksen tavoitteita.

Perustuslain mukaan “itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Ratkaisulla Suomeen luodaan kansanvaltainen maakuntahallinto Keskustan pitkäaikaisen tavoitteen mukaisesti 18 itsehallintoalueella.

– Muutos on historiallinen. Yhteisistä asioista päättäminen on tulevaisuudessa aidosti kunkin maakunnan ihmisten omissa käsissä, Laaninen toteaa.

Nyt päätettyä uudistusta voi luonnehtia moderniksi eurooppalaiseksi ratkaisuksi. Hallinto yksinkertaistuu ja kansanvaltaisuus lisääntyy, kun satojen palvelujärjestäjien tilalle tulee 18 alueellista järjestäjää, joiden päättäjät valitaan vaaleilla.

– Suomen tilanne on poikkeuksellisen vakava. Hallituksen on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina ja kuukausina myös muista isoista asioista. Uskon, että sovittu ratkaisu luo perustaa tähän. Tekemättä kun ei voi jättää, puoluesihteeri Laaninen muistuttaa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto