Puoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto

Keskusta Uutiset

– Neuvottelut olivat hankalat. Ymmärrän hyvin, että moni suomalainen on seurannut niitä hämmentyneenä. Hallituksen päätöksenteko- ja toimintakykyä koeteltiin vakavasti, puoluesihteeri Timo Laaninen arvioi.

Tämä johtuu siitä, että etenkin Keskustalla ja Kokoomuksella on pitkäaikainen näkemysero siitä, miten suomalaisten palvelut ja hallinto on järjestettävä. Pääministeri Juha Sipilän johdolla saatiin lopulta aikaan toimiva ratkaisu, joka antaa hyvän pohjan uudistuksen toteutukselle.

– Keskusta on korostanut palvelujen turvaamista koko maassa, lähipalveluja, kansanvaltaa ja hajautetusti toimivaa yhteiskuntaa, Laaninen listaa uudistuksen tavoitteita.

Perustuslain mukaan “itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Ratkaisulla Suomeen luodaan kansanvaltainen maakuntahallinto Keskustan pitkäaikaisen tavoitteen mukaisesti 18 itsehallintoalueella.

– Muutos on historiallinen. Yhteisistä asioista päättäminen on tulevaisuudessa aidosti kunkin maakunnan ihmisten omissa käsissä, Laaninen toteaa.

Nyt päätettyä uudistusta voi luonnehtia moderniksi eurooppalaiseksi ratkaisuksi. Hallinto yksinkertaistuu ja kansanvaltaisuus lisääntyy, kun satojen palvelujärjestäjien tilalle tulee 18 alueellista järjestäjää, joiden päättäjät valitaan vaaleilla.

– Suomen tilanne on poikkeuksellisen vakava. Hallituksen on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina ja kuukausina myös muista isoista asioista. Uskon, että sovittu ratkaisu luo perustaa tähän. Tekemättä kun ei voi jättää, puoluesihteeri Laaninen muistuttaa.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto