Puoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto

Keskusta Uutiset

– Neuvottelut olivat hankalat. Ymmärrän hyvin, että moni suomalainen on seurannut niitä hämmentyneenä. Hallituksen päätöksenteko- ja toimintakykyä koeteltiin vakavasti, puoluesihteeri Timo Laaninen arvioi.

Tämä johtuu siitä, että etenkin Keskustalla ja Kokoomuksella on pitkäaikainen näkemysero siitä, miten suomalaisten palvelut ja hallinto on järjestettävä. Pääministeri Juha Sipilän johdolla saatiin lopulta aikaan toimiva ratkaisu, joka antaa hyvän pohjan uudistuksen toteutukselle.

– Keskusta on korostanut palvelujen turvaamista koko maassa, lähipalveluja, kansanvaltaa ja hajautetusti toimivaa yhteiskuntaa, Laaninen listaa uudistuksen tavoitteita.

Perustuslain mukaan “itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Ratkaisulla Suomeen luodaan kansanvaltainen maakuntahallinto Keskustan pitkäaikaisen tavoitteen mukaisesti 18 itsehallintoalueella.

– Muutos on historiallinen. Yhteisistä asioista päättäminen on tulevaisuudessa aidosti kunkin maakunnan ihmisten omissa käsissä, Laaninen toteaa.

Nyt päätettyä uudistusta voi luonnehtia moderniksi eurooppalaiseksi ratkaisuksi. Hallinto yksinkertaistuu ja kansanvaltaisuus lisääntyy, kun satojen palvelujärjestäjien tilalle tulee 18 alueellista järjestäjää, joiden päättäjät valitaan vaaleilla.

– Suomen tilanne on poikkeuksellisen vakava. Hallituksen on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina ja kuukausina myös muista isoista asioista. Uskon, että sovittu ratkaisu luo perustaa tähän. Tekemättä kun ei voi jättää, puoluesihteeri Laaninen muistuttaa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto