Puoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto

Keskusta Uutiset

– Neuvottelut olivat hankalat. Ymmärrän hyvin, että moni suomalainen on seurannut niitä hämmentyneenä. Hallituksen päätöksenteko- ja toimintakykyä koeteltiin vakavasti, puoluesihteeri Timo Laaninen arvioi.

Tämä johtuu siitä, että etenkin Keskustalla ja Kokoomuksella on pitkäaikainen näkemysero siitä, miten suomalaisten palvelut ja hallinto on järjestettävä. Pääministeri Juha Sipilän johdolla saatiin lopulta aikaan toimiva ratkaisu, joka antaa hyvän pohjan uudistuksen toteutukselle.

– Keskusta on korostanut palvelujen turvaamista koko maassa, lähipalveluja, kansanvaltaa ja hajautetusti toimivaa yhteiskuntaa, Laaninen listaa uudistuksen tavoitteita.

Perustuslain mukaan “itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Ratkaisulla Suomeen luodaan kansanvaltainen maakuntahallinto Keskustan pitkäaikaisen tavoitteen mukaisesti 18 itsehallintoalueella.

– Muutos on historiallinen. Yhteisistä asioista päättäminen on tulevaisuudessa aidosti kunkin maakunnan ihmisten omissa käsissä, Laaninen toteaa.

Nyt päätettyä uudistusta voi luonnehtia moderniksi eurooppalaiseksi ratkaisuksi. Hallinto yksinkertaistuu ja kansanvaltaisuus lisääntyy, kun satojen palvelujärjestäjien tilalle tulee 18 alueellista järjestäjää, joiden päättäjät valitaan vaaleilla.

– Suomen tilanne on poikkeuksellisen vakava. Hallituksen on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina ja kuukausina myös muista isoista asioista. Uskon, että sovittu ratkaisu luo perustaa tähän. Tekemättä kun ei voi jättää, puoluesihteeri Laaninen muistuttaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Timo Laaninen: Suomeen kansanvaltainen maakuntahallinto