Matti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi

Keskusta Uutiset

On tärkeää, että ratkaisulla luodaan toimiva ja katkeamaton hoitoketju perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välille. Ja kun palvelujen järjestäjien määrä vähenee noin 200 kunnasta tai kuntayhtymästä alle kahteenkymmeneen, palvelujen järjestämiseen saadaan nykyistä leveämmät hartiat.

Päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluista on myös tulevaisuudessa julkisella vallalla. Keskusta pitää tärkeänä, että etenkin pienet ja keskisuuret hoito- ja hoiva-alan yritykset sekä eri järjestöt voivat täydentää julkisia palveluja. Valinnanvapaus lisääntyy ja läpinäkyvyys yhteisten verovarojen käytöstä paranee.

Ratkaisulla luodaan myös realistinen perusta tulevalle kansanvaltaiselle aluehallinnolle. Syntyvä alueellinen itsehallinto siirtää maakunnallisen päätösvallan kaikilta keskeisiltä osin valtion päätösvallasta kansalaisten päätösvallaksi. Pitkä siirtymäkausi historiallisesta läänijärjestelmästä maakuntien itsehallintoon antaa paremmat edellytykset alueellisten erityispiirteiden ja voimavarojen esiin nostamiselle.

Hallituspuolueilla on ollut uudistuksesta aitoja ja pitkäaikaisia näkemyseroja. Arvostan suuresti sitä, että ratkaisu saatiin aikaan.

Puolueet ovat tiedostaneet uudistuksen merkityksen Suomen kuntoon laittamisessa. Suomen tilanne on niin vakava, että päätöksiä isoista asioista on kyettävä tekemään. Hallitus joutuu tekemään Suomea korjaavia ja uudistavia päätöksiä aivan poikkeuksellisen suurten paineiden alla. Toivon, että tehty yhteinen päätös antaa hallitukselle voimaa viedä muutkin suuret ja välttämättömät päätökset maaliin.

Puhe Keskustan Uudenmaan piirin syyskokouksessa Siuntiossa 7.11.2015

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi