Matti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi

Keskusta Uutiset

On tärkeää, että ratkaisulla luodaan toimiva ja katkeamaton hoitoketju perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välille. Ja kun palvelujen järjestäjien määrä vähenee noin 200 kunnasta tai kuntayhtymästä alle kahteenkymmeneen, palvelujen järjestämiseen saadaan nykyistä leveämmät hartiat.

Päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluista on myös tulevaisuudessa julkisella vallalla. Keskusta pitää tärkeänä, että etenkin pienet ja keskisuuret hoito- ja hoiva-alan yritykset sekä eri järjestöt voivat täydentää julkisia palveluja. Valinnanvapaus lisääntyy ja läpinäkyvyys yhteisten verovarojen käytöstä paranee.

Ratkaisulla luodaan myös realistinen perusta tulevalle kansanvaltaiselle aluehallinnolle. Syntyvä alueellinen itsehallinto siirtää maakunnallisen päätösvallan kaikilta keskeisiltä osin valtion päätösvallasta kansalaisten päätösvallaksi. Pitkä siirtymäkausi historiallisesta läänijärjestelmästä maakuntien itsehallintoon antaa paremmat edellytykset alueellisten erityispiirteiden ja voimavarojen esiin nostamiselle.

Hallituspuolueilla on ollut uudistuksesta aitoja ja pitkäaikaisia näkemyseroja. Arvostan suuresti sitä, että ratkaisu saatiin aikaan.

Puolueet ovat tiedostaneet uudistuksen merkityksen Suomen kuntoon laittamisessa. Suomen tilanne on niin vakava, että päätöksiä isoista asioista on kyettävä tekemään. Hallitus joutuu tekemään Suomea korjaavia ja uudistavia päätöksiä aivan poikkeuksellisen suurten paineiden alla. Toivon, että tehty yhteinen päätös antaa hallitukselle voimaa viedä muutkin suuret ja välttämättömät päätökset maaliin.

Puhe Keskustan Uudenmaan piirin syyskokouksessa Siuntiossa 7.11.2015

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi