Matti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi

Keskusta Uutiset

On tärkeää, että ratkaisulla luodaan toimiva ja katkeamaton hoitoketju perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välille. Ja kun palvelujen järjestäjien määrä vähenee noin 200 kunnasta tai kuntayhtymästä alle kahteenkymmeneen, palvelujen järjestämiseen saadaan nykyistä leveämmät hartiat.

Päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluista on myös tulevaisuudessa julkisella vallalla. Keskusta pitää tärkeänä, että etenkin pienet ja keskisuuret hoito- ja hoiva-alan yritykset sekä eri järjestöt voivat täydentää julkisia palveluja. Valinnanvapaus lisääntyy ja läpinäkyvyys yhteisten verovarojen käytöstä paranee.

Ratkaisulla luodaan myös realistinen perusta tulevalle kansanvaltaiselle aluehallinnolle. Syntyvä alueellinen itsehallinto siirtää maakunnallisen päätösvallan kaikilta keskeisiltä osin valtion päätösvallasta kansalaisten päätösvallaksi. Pitkä siirtymäkausi historiallisesta läänijärjestelmästä maakuntien itsehallintoon antaa paremmat edellytykset alueellisten erityispiirteiden ja voimavarojen esiin nostamiselle.

Hallituspuolueilla on ollut uudistuksesta aitoja ja pitkäaikaisia näkemyseroja. Arvostan suuresti sitä, että ratkaisu saatiin aikaan.

Puolueet ovat tiedostaneet uudistuksen merkityksen Suomen kuntoon laittamisessa. Suomen tilanne on niin vakava, että päätöksiä isoista asioista on kyettävä tekemään. Hallitus joutuu tekemään Suomea korjaavia ja uudistavia päätöksiä aivan poikkeuksellisen suurten paineiden alla. Toivon, että tehty yhteinen päätös antaa hallitukselle voimaa viedä muutkin suuret ja välttämättömät päätökset maaliin.

Puhe Keskustan Uudenmaan piirin syyskokouksessa Siuntiossa 7.11.2015

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi