Matti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi

Keskusta Uutiset

On tärkeää, että ratkaisulla luodaan toimiva ja katkeamaton hoitoketju perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välille. Ja kun palvelujen järjestäjien määrä vähenee noin 200 kunnasta tai kuntayhtymästä alle kahteenkymmeneen, palvelujen järjestämiseen saadaan nykyistä leveämmät hartiat.

Päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluista on myös tulevaisuudessa julkisella vallalla. Keskusta pitää tärkeänä, että etenkin pienet ja keskisuuret hoito- ja hoiva-alan yritykset sekä eri järjestöt voivat täydentää julkisia palveluja. Valinnanvapaus lisääntyy ja läpinäkyvyys yhteisten verovarojen käytöstä paranee.

Ratkaisulla luodaan myös realistinen perusta tulevalle kansanvaltaiselle aluehallinnolle. Syntyvä alueellinen itsehallinto siirtää maakunnallisen päätösvallan kaikilta keskeisiltä osin valtion päätösvallasta kansalaisten päätösvallaksi. Pitkä siirtymäkausi historiallisesta läänijärjestelmästä maakuntien itsehallintoon antaa paremmat edellytykset alueellisten erityispiirteiden ja voimavarojen esiin nostamiselle.

Hallituspuolueilla on ollut uudistuksesta aitoja ja pitkäaikaisia näkemyseroja. Arvostan suuresti sitä, että ratkaisu saatiin aikaan.

Puolueet ovat tiedostaneet uudistuksen merkityksen Suomen kuntoon laittamisessa. Suomen tilanne on niin vakava, että päätöksiä isoista asioista on kyettävä tekemään. Hallitus joutuu tekemään Suomea korjaavia ja uudistavia päätöksiä aivan poikkeuksellisen suurten paineiden alla. Toivon, että tehty yhteinen päätös antaa hallitukselle voimaa viedä muutkin suuret ja välttämättömät päätökset maaliin.

Puhe Keskustan Uudenmaan piirin syyskokouksessa Siuntiossa 7.11.2015

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi