Matti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi

Keskusta Uutiset

On tärkeää, että ratkaisulla luodaan toimiva ja katkeamaton hoitoketju perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välille. Ja kun palvelujen järjestäjien määrä vähenee noin 200 kunnasta tai kuntayhtymästä alle kahteenkymmeneen, palvelujen järjestämiseen saadaan nykyistä leveämmät hartiat.

Päävastuu sosiaali- ja terveyspalveluista on myös tulevaisuudessa julkisella vallalla. Keskusta pitää tärkeänä, että etenkin pienet ja keskisuuret hoito- ja hoiva-alan yritykset sekä eri järjestöt voivat täydentää julkisia palveluja. Valinnanvapaus lisääntyy ja läpinäkyvyys yhteisten verovarojen käytöstä paranee.

Ratkaisulla luodaan myös realistinen perusta tulevalle kansanvaltaiselle aluehallinnolle. Syntyvä alueellinen itsehallinto siirtää maakunnallisen päätösvallan kaikilta keskeisiltä osin valtion päätösvallasta kansalaisten päätösvallaksi. Pitkä siirtymäkausi historiallisesta läänijärjestelmästä maakuntien itsehallintoon antaa paremmat edellytykset alueellisten erityispiirteiden ja voimavarojen esiin nostamiselle.

Hallituspuolueilla on ollut uudistuksesta aitoja ja pitkäaikaisia näkemyseroja. Arvostan suuresti sitä, että ratkaisu saatiin aikaan.

Puolueet ovat tiedostaneet uudistuksen merkityksen Suomen kuntoon laittamisessa. Suomen tilanne on niin vakava, että päätöksiä isoista asioista on kyettävä tekemään. Hallitus joutuu tekemään Suomea korjaavia ja uudistavia päätöksiä aivan poikkeuksellisen suurten paineiden alla. Toivon, että tehty yhteinen päätös antaa hallitukselle voimaa viedä muutkin suuret ja välttämättömät päätökset maaliin.

Puhe Keskustan Uudenmaan piirin syyskokouksessa Siuntiossa 7.11.2015

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMatti Vanhanen: Toteuttamiskelpoinen ratkaisu palvelujen turvaamiseksi