Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko toivoo, että työmarkkinoiden ympärillä käytävä keskustelu muodostuisi ratkaisuhakuiseksi ja välttäisi vastakkainasettelua.

-Suomi on poikkeuksellisen vakavassa tilanteessa. Työttömänä tai lomautettuna on yli 300 000 ihmistä. Yt-uutisia tulee lisää viikoittain.

-Kun tärkeintä pitäisi olla työpaikkojen turvaaminen, keskusteluissa näytetään ajautuvan entistä kauemmaksi toisistaan ja politiikan puolelta kehitystä vielä kärjistetään. Suomalaisissa kodeissa toivotaan vakautta työelämään ja työttömät etsivät työtä, Saarikko sanoo.

Saarikon mukaan työmarkkinoiden vastakkainasettelu ei vastaa työpaikkojen todellisuutta ja ihmisten arkea.

-Uskon kodeissa ja työpaikoilla läpi maan laajasti ymmärrettävän, että eivät työntekijät ja työnantajat ja tämä kansa ylipäätään ole työelämässä ja näistä vaikeuksista selviytymisessä eri puolilla pöytää.

-Keskustassa ajatellaan, että yrittäjät ja työntekijät ovat samalla puolella. Siellä toisella puolella on työttömyys. Siellä toisella puolella on koveneva kansainvälinen kilpailu. Tätä ymmärrystä vakavasti toivon kaikista, perustelluistakin erimielisyyksistä huolimatta löytyvän nyt myös työmarkkinoilla ja laajemmin päättäjiltä.

-Viime päivien keskustelussa on myös viljelty arvioita siitä, mikä kaikki on isänmaallista ja mikä ei. Tätä sananvaihtoa kavahdan, vierastan ja siitä ärsyynnyn. Uskon vilpittömästi, että näinä aikoina kukin omalta paikaltaan tavoittelee isänmaan parasta. Isänmaallisuus ei ole lyömäase eikä leimakirves.

Saarikko peräänkuuluttaa työmarkkinoiden kehittämistä yhdessä vastaamaan muuttuneen ja koko ajan muuttuvan työelämän todellisuutta. Paikallaan pysyminen ei hänen mukaansa ole vaihtoehto.

-Siksi Keskustan tavoite esimerkiksi on lisätä työpaikoilla tapahtuvaa sopimista ja tuoda kuuluviin myös esimerkiksi pätkä- ja silpputyöläisten, itsensä työllistävien, yksinyrittäjien, osatyökykyisten ja ikääntyneiden suomalaisten ääni työelämässä. He kaikki elävät jo sitä todellisuutta, jota ei vielä riittävällä tavalla tunnisteta työelämää koskevassa päätöksenteossa. Myös työ- ja perhe-elämää on pystyttävä sovittamaan yhteen paremmin.

-Ymmärrän, että monia ihmisiä voi huolettaa, mitä työpaikoilla tapahtuvan sopimisen lisääminen arjessa tarkoittaa. Siksi Keskustan linja on, että kun lisätään työelämän joustoja, pitää lisätä myös turvaa. Onnistuessaan paikallinen sopimustoiminta tarjoaa yritysten tarvitseman joustavuuden ja työntekijöiden haluaman turvan siten, että ihmiset saavat töitä ja että suomalaiset tuotteet ja palvelut käyvät maailmalla kaupaksi.

Saarikon mukaan myös hallituksella ja eduskunnalla on sanan- ja päätösvaltaa.

-Viimekätinen vastuu yhteiskunnan kehityksestä on aina vaaleilla valituilla päättäjillä. Meidän velvollisuutemme on myös pitää kaikkien suomalaisten puolta. Juuri nyt on kuitenkin tärkeää toimia yli hallitus-oppositiorajan sen puolesta, että luottamus työmarkkinoilla paranisi ja työrauha säilyy. Sitä eivät rakenna puoluepoliittisista syistä ärhäkäksi viritetyt kommentit kummaltakaan laidalta eduskuntaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan pj. Annika Saarikko: Ratkaisuja työelämän uudistamiseen vastakkainasettelun rakentamisen sijaan