Kurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä, ei luokkasotaa

Antti Kurvinen tiedoitustilaisuudessa. Taustalla keskustan uusi logo ja kuvilla täytetty apila.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen varoittaa työ- ja vakavimmillaan jopa yhteiskuntarauhan järkkymisestä, jos etenkin yhteiskunnan vasemmalta ja oikealta laidalta jatketaan vastakkainasettelun rakentelua suomalaiseen työelämään.

-Työpaikkojen turvaamiseksi Suomessa tarvitaan nyt tammikuun kihlauksen henkeä. Ei uuden luokkasodan lietsomista. Se johtaisi sellaiseen kumpujen yöhön, josta tämä maa ei hevillä enää nouse. Nyt pitää asettaa toimeentulostaan huolissaan olevien suomalaisten ja Suomen etu kaiken muun edelle. Niin ainakin Keskusta tekee.

Kurvinen muistuttaa tosiasioista: maassa on yli 300 000 työtöntä työnhakijaa ja moni asia viittaa siihen, että taloudessa pahin on vielä edessä. Samaan aikaan tautitilanne Suomessa osoittaa huononemisen merkkejä.

-Joutuu kysymään, elävätkö nämä riidanhaastelijat samassa todellisuudessa kuin tämä maa ja tämä kansa?

Kurvinen yhtyy Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon näkemykseen, että työntekijät, työnantajat ja kaikki suomalaiset ovat tässä tilanteessa samalla puolella pöytää. Siksi kaikki voimavarat pitäisi yhdessä laittaa työelämän kehittämiseen yhdessä niin, että ihmiset saavat töitä ja Suomen vienti alkaa jälleen vetää.

– En usko korkealentoisiin yhteistyöjulistuksiin. Kyllä tässä kuitenkin jonkinlaista saman, yhteisen pöydän ääreen istumista tarvitaan. Keskusta on siihen osaltaan valmis niin, että työpaikat turvataan. Sitä ihmiset odottavat ja vain se tekee oikeutta Suomelle ja sen tulevaisuudelle.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä, ei luokkasotaa