Annika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja

Keskusta Uutiset

Keskustajohtoinen hallitus päätti ohjelmassaan lisätä omaishoitajien tukeen pysyvästi 75 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on näinä aikoina yksi harvoja budjetin kohtia perhehoidon ohella, jossa näkyy plus-merkki. Mainittakoon, että summa on myös aivan jotain muuta, mitä viime kaudella hallitus esitti omaishoitajille sosiaalidemokraattien ollessa toinen päähallituspuolue.

Kevään hallitusneuvotteluissa sovittiin, että hallitus linjaa myöhemmin sovittavalla tavalla, miten tuo sovittu lisäraha omaishoitajien parhaaksi kohdennetaan. Pidimme erityisen tärkeänä, että rahaa ei vain päästetä valumaan nykylain pohjalta kuntiin osana valtionosuusjakoa.

Omaishoitajia koskevan lain päivitystyössä halutaan hyödyntää viime kaudella sosialidemokraattisen peruspalveluministerin johdolla valmisteltua kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa, johon Kiljunenkin viittaa. Keskiössä tulee olla omaishoitajien jaksaminen ja sitä kautta yleisen kiinnostuksen lisääminen omaishoitajuutta kohtaan hoitovaihtoehtona.

Koska hallitus haluaa huolellisesti valmistella tuon lisärahan käytön, on realistista varata lain päivitykseen riittävästi aikaa. Tuota aikaa on myös syytä hyödyntää omaishoitajakentän, muun muassa Anneli Kiljusen johtaman järjestön näkemysten kuulemiseen. Siksi ensi vuoden budjetissa lisäraha on varattu vasta vuoden puolivälistä alkaen. Pysyvä raha tästä eteenpäin vuosittain on 75 miljoonaa euroa enemmän – aivan kuten hallitusohjelmassa ilmoitettiin. Mainittavaa on myös, että osana hallituksen hyvinvointialan kärkihanketta omaishoitoon kohdistetaan lisämuutosrahoja.

Olisi toivottavaa, että omaishoitajien etua valvovan järjestön puheenjohtaja viestisi osatotuuden sijaan koko totuuden.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja