Annika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja

Keskusta Uutiset

Keskustajohtoinen hallitus päätti ohjelmassaan lisätä omaishoitajien tukeen pysyvästi 75 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on näinä aikoina yksi harvoja budjetin kohtia perhehoidon ohella, jossa näkyy plus-merkki. Mainittakoon, että summa on myös aivan jotain muuta, mitä viime kaudella hallitus esitti omaishoitajille sosiaalidemokraattien ollessa toinen päähallituspuolue.

Kevään hallitusneuvotteluissa sovittiin, että hallitus linjaa myöhemmin sovittavalla tavalla, miten tuo sovittu lisäraha omaishoitajien parhaaksi kohdennetaan. Pidimme erityisen tärkeänä, että rahaa ei vain päästetä valumaan nykylain pohjalta kuntiin osana valtionosuusjakoa.

Omaishoitajia koskevan lain päivitystyössä halutaan hyödyntää viime kaudella sosialidemokraattisen peruspalveluministerin johdolla valmisteltua kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa, johon Kiljunenkin viittaa. Keskiössä tulee olla omaishoitajien jaksaminen ja sitä kautta yleisen kiinnostuksen lisääminen omaishoitajuutta kohtaan hoitovaihtoehtona.

Koska hallitus haluaa huolellisesti valmistella tuon lisärahan käytön, on realistista varata lain päivitykseen riittävästi aikaa. Tuota aikaa on myös syytä hyödyntää omaishoitajakentän, muun muassa Anneli Kiljusen johtaman järjestön näkemysten kuulemiseen. Siksi ensi vuoden budjetissa lisäraha on varattu vasta vuoden puolivälistä alkaen. Pysyvä raha tästä eteenpäin vuosittain on 75 miljoonaa euroa enemmän – aivan kuten hallitusohjelmassa ilmoitettiin. Mainittavaa on myös, että osana hallituksen hyvinvointialan kärkihanketta omaishoitoon kohdistetaan lisämuutosrahoja.

Olisi toivottavaa, että omaishoitajien etua valvovan järjestön puheenjohtaja viestisi osatotuuden sijaan koko totuuden.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja