Annika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja

Keskusta Uutiset

Keskustajohtoinen hallitus päätti ohjelmassaan lisätä omaishoitajien tukeen pysyvästi 75 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on näinä aikoina yksi harvoja budjetin kohtia perhehoidon ohella, jossa näkyy plus-merkki. Mainittakoon, että summa on myös aivan jotain muuta, mitä viime kaudella hallitus esitti omaishoitajille sosiaalidemokraattien ollessa toinen päähallituspuolue.

Kevään hallitusneuvotteluissa sovittiin, että hallitus linjaa myöhemmin sovittavalla tavalla, miten tuo sovittu lisäraha omaishoitajien parhaaksi kohdennetaan. Pidimme erityisen tärkeänä, että rahaa ei vain päästetä valumaan nykylain pohjalta kuntiin osana valtionosuusjakoa.

Omaishoitajia koskevan lain päivitystyössä halutaan hyödyntää viime kaudella sosialidemokraattisen peruspalveluministerin johdolla valmisteltua kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa, johon Kiljunenkin viittaa. Keskiössä tulee olla omaishoitajien jaksaminen ja sitä kautta yleisen kiinnostuksen lisääminen omaishoitajuutta kohtaan hoitovaihtoehtona.

Koska hallitus haluaa huolellisesti valmistella tuon lisärahan käytön, on realistista varata lain päivitykseen riittävästi aikaa. Tuota aikaa on myös syytä hyödyntää omaishoitajakentän, muun muassa Anneli Kiljusen johtaman järjestön näkemysten kuulemiseen. Siksi ensi vuoden budjetissa lisäraha on varattu vasta vuoden puolivälistä alkaen. Pysyvä raha tästä eteenpäin vuosittain on 75 miljoonaa euroa enemmän – aivan kuten hallitusohjelmassa ilmoitettiin. Mainittavaa on myös, että osana hallituksen hyvinvointialan kärkihanketta omaishoitoon kohdistetaan lisämuutosrahoja.

Olisi toivottavaa, että omaishoitajien etua valvovan järjestön puheenjohtaja viestisi osatotuuden sijaan koko totuuden.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja