Annika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja

Keskusta Uutiset

Keskustajohtoinen hallitus päätti ohjelmassaan lisätä omaishoitajien tukeen pysyvästi 75 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on näinä aikoina yksi harvoja budjetin kohtia perhehoidon ohella, jossa näkyy plus-merkki. Mainittakoon, että summa on myös aivan jotain muuta, mitä viime kaudella hallitus esitti omaishoitajille sosiaalidemokraattien ollessa toinen päähallituspuolue.

Kevään hallitusneuvotteluissa sovittiin, että hallitus linjaa myöhemmin sovittavalla tavalla, miten tuo sovittu lisäraha omaishoitajien parhaaksi kohdennetaan. Pidimme erityisen tärkeänä, että rahaa ei vain päästetä valumaan nykylain pohjalta kuntiin osana valtionosuusjakoa.

Omaishoitajia koskevan lain päivitystyössä halutaan hyödyntää viime kaudella sosialidemokraattisen peruspalveluministerin johdolla valmisteltua kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa, johon Kiljunenkin viittaa. Keskiössä tulee olla omaishoitajien jaksaminen ja sitä kautta yleisen kiinnostuksen lisääminen omaishoitajuutta kohtaan hoitovaihtoehtona.

Koska hallitus haluaa huolellisesti valmistella tuon lisärahan käytön, on realistista varata lain päivitykseen riittävästi aikaa. Tuota aikaa on myös syytä hyödyntää omaishoitajakentän, muun muassa Anneli Kiljusen johtaman järjestön näkemysten kuulemiseen. Siksi ensi vuoden budjetissa lisäraha on varattu vasta vuoden puolivälistä alkaen. Pysyvä raha tästä eteenpäin vuosittain on 75 miljoonaa euroa enemmän – aivan kuten hallitusohjelmassa ilmoitettiin. Mainittavaa on myös, että osana hallituksen hyvinvointialan kärkihanketta omaishoitoon kohdistetaan lisämuutosrahoja.

Olisi toivottavaa, että omaishoitajien etua valvovan järjestön puheenjohtaja viestisi osatotuuden sijaan koko totuuden.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja