Annika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja

Keskusta Uutiset

Keskustajohtoinen hallitus päätti ohjelmassaan lisätä omaishoitajien tukeen pysyvästi 75 miljoonaa euroa vuositasolla. Tämä on näinä aikoina yksi harvoja budjetin kohtia perhehoidon ohella, jossa näkyy plus-merkki. Mainittakoon, että summa on myös aivan jotain muuta, mitä viime kaudella hallitus esitti omaishoitajille sosiaalidemokraattien ollessa toinen päähallituspuolue.

Kevään hallitusneuvotteluissa sovittiin, että hallitus linjaa myöhemmin sovittavalla tavalla, miten tuo sovittu lisäraha omaishoitajien parhaaksi kohdennetaan. Pidimme erityisen tärkeänä, että rahaa ei vain päästetä valumaan nykylain pohjalta kuntiin osana valtionosuusjakoa.

Omaishoitajia koskevan lain päivitystyössä halutaan hyödyntää viime kaudella sosialidemokraattisen peruspalveluministerin johdolla valmisteltua kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa, johon Kiljunenkin viittaa. Keskiössä tulee olla omaishoitajien jaksaminen ja sitä kautta yleisen kiinnostuksen lisääminen omaishoitajuutta kohtaan hoitovaihtoehtona.

Koska hallitus haluaa huolellisesti valmistella tuon lisärahan käytön, on realistista varata lain päivitykseen riittävästi aikaa. Tuota aikaa on myös syytä hyödyntää omaishoitajakentän, muun muassa Anneli Kiljusen johtaman järjestön näkemysten kuulemiseen. Siksi ensi vuoden budjetissa lisäraha on varattu vasta vuoden puolivälistä alkaen. Pysyvä raha tästä eteenpäin vuosittain on 75 miljoonaa euroa enemmän – aivan kuten hallitusohjelmassa ilmoitettiin. Mainittavaa on myös, että osana hallituksen hyvinvointialan kärkihanketta omaishoitoon kohdistetaan lisämuutosrahoja.

Olisi toivottavaa, että omaishoitajien etua valvovan järjestön puheenjohtaja viestisi osatotuuden sijaan koko totuuden.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: SDP:n Kiljunen vääristelee omaishoitajarahoja