Hallitus esittää lomarahalle lakisääteisyyttä ja enimmäismäärää

Keskusta Uutiset

Työntekijälle tulee lakisääteinen oikeus lomarahaan. Maksettaville lomarahoille säädetään enimmäismäärä, joka olisi noin 30 prosenttia vähemmän kuin useimmilla aloilla nyt on. Tämän johdosta tiedonanto ei sisällä ehdotusta sunnuntailisien tai ylityökorvauksen pienentämisestä. Tämä parantaa paketin tasa-arvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

“Olemme kuulleet pienipalkkaisten, naisvaltaisten alojen viestin. Tinkimättä kilpailukykytavoitteestamme olemme löytäneet korvaavat toimet, joiden ansiosta voimme perua sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaamisen”, kertoi Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Lisäksi esitetään, että tiedonannossa esiintuotujen toimien pakottavuus on voimassa määräaikaisesti.

“Sopimusyhteiskunnan turvaamiseksi pakottava lainsäädäntö toteutetaan määräaikaisena. Nämä kilpailukykytoimet ovat siis voimassa seuraavan kolmen vuoden ajan”, totesi Sipilä.

Keskusta kutsuu pohtimaan Itäisen Suomen tulevaisuutta
Itäisen Suomen tilanne muuttui hetkessä Venäjän hyökkäyksen vuoksi. Miltä alueen ja sen ihmisten ja yritysten tulevaisuus ja kehitysnäkymät näyttävät? Tätä arvioidaan eri toimijoiden näkökulmasta ajankohtaisseminaarissa, jonka järjestäjänä on Suomen Keskusta.
27.5.2022 / Uutiset
Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus esittää lomarahalle lakisääteisyyttä ja enimmäismäärää