Annika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi

Keskusta Uutiset

– Marraskuun poliittinen sopu selkiintyi nyt moneksi päätökseksi, jotka vievät uudistusta kohti lakia. 18 maakunnan malli on selkeä kokonaisuus ja perustuu tunnistettaviin alueisiin. Lakiin kirjattuna se on historiallinen päätös. Suomeen syntyy selkeä maakuntien itsehallintoon perustuva rakenne, jossa päätetään jokaisen suomalaisen arkeen vaikuttavista sosiaali- ja terveyspalveluista.

Saarikko pitää tärkeänä, että uudistusta on viety eteenpäin pitäen mielessä kirkkaimmat tavoitteet paremmista lähipalveluista, terveyserojen kaventamisesta, sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivasta yhteensovittamisesta sekä väistämättömästä säästötavoitteesta.

Ihmisen valinnanvapauden osalta moni asia odottaa aivan oikein asiantuntijatyöryhmän esityksiä.
– Valinnanvapauden osalta tärkeintä on se, että potilaan ja asiakkaan palveluketju on saumaton ja tieto kulkee sujuvasti.

Hyvää on myös, että hallitus tunnustaa ja tunnistaa uudistuksen tarvitsevan taitavaa muutosjohtamista.
– Tämän pitää näkyä jokaisella tasolla ja kaikissa maakunnissa. Muutos arveluttaa ja herättää kysymyksiä, mutta pitää sisällään suuria mahdollisuuksia. Erityisesti henkilöstön mukana pitäminen sekä asiakkaiden ja potilaiden kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen maakunnan uusien käytäntöjen rakentamisessa on tärkeää. Vain näin parhaat käytännöt toteutuvat.

– Maakunnissa uudistuksen toteuttamisessa tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen. Maakunnissa uudistus kokonaisuudessaan oikeasti toteutetaan, Saarikko tähdentää.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi