Annika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi

Keskusta Uutiset

– Marraskuun poliittinen sopu selkiintyi nyt moneksi päätökseksi, jotka vievät uudistusta kohti lakia. 18 maakunnan malli on selkeä kokonaisuus ja perustuu tunnistettaviin alueisiin. Lakiin kirjattuna se on historiallinen päätös. Suomeen syntyy selkeä maakuntien itsehallintoon perustuva rakenne, jossa päätetään jokaisen suomalaisen arkeen vaikuttavista sosiaali- ja terveyspalveluista.

Saarikko pitää tärkeänä, että uudistusta on viety eteenpäin pitäen mielessä kirkkaimmat tavoitteet paremmista lähipalveluista, terveyserojen kaventamisesta, sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivasta yhteensovittamisesta sekä väistämättömästä säästötavoitteesta.

Ihmisen valinnanvapauden osalta moni asia odottaa aivan oikein asiantuntijatyöryhmän esityksiä.
– Valinnanvapauden osalta tärkeintä on se, että potilaan ja asiakkaan palveluketju on saumaton ja tieto kulkee sujuvasti.

Hyvää on myös, että hallitus tunnustaa ja tunnistaa uudistuksen tarvitsevan taitavaa muutosjohtamista.
– Tämän pitää näkyä jokaisella tasolla ja kaikissa maakunnissa. Muutos arveluttaa ja herättää kysymyksiä, mutta pitää sisällään suuria mahdollisuuksia. Erityisesti henkilöstön mukana pitäminen sekä asiakkaiden ja potilaiden kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen maakunnan uusien käytäntöjen rakentamisessa on tärkeää. Vain näin parhaat käytännöt toteutuvat.

– Maakunnissa uudistuksen toteuttamisessa tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen. Maakunnissa uudistus kokonaisuudessaan oikeasti toteutetaan, Saarikko tähdentää.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi