Annika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi

Keskusta Uutiset

– Marraskuun poliittinen sopu selkiintyi nyt moneksi päätökseksi, jotka vievät uudistusta kohti lakia. 18 maakunnan malli on selkeä kokonaisuus ja perustuu tunnistettaviin alueisiin. Lakiin kirjattuna se on historiallinen päätös. Suomeen syntyy selkeä maakuntien itsehallintoon perustuva rakenne, jossa päätetään jokaisen suomalaisen arkeen vaikuttavista sosiaali- ja terveyspalveluista.

Saarikko pitää tärkeänä, että uudistusta on viety eteenpäin pitäen mielessä kirkkaimmat tavoitteet paremmista lähipalveluista, terveyserojen kaventamisesta, sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivasta yhteensovittamisesta sekä väistämättömästä säästötavoitteesta.

Ihmisen valinnanvapauden osalta moni asia odottaa aivan oikein asiantuntijatyöryhmän esityksiä.
– Valinnanvapauden osalta tärkeintä on se, että potilaan ja asiakkaan palveluketju on saumaton ja tieto kulkee sujuvasti.

Hyvää on myös, että hallitus tunnustaa ja tunnistaa uudistuksen tarvitsevan taitavaa muutosjohtamista.
– Tämän pitää näkyä jokaisella tasolla ja kaikissa maakunnissa. Muutos arveluttaa ja herättää kysymyksiä, mutta pitää sisällään suuria mahdollisuuksia. Erityisesti henkilöstön mukana pitäminen sekä asiakkaiden ja potilaiden kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen maakunnan uusien käytäntöjen rakentamisessa on tärkeää. Vain näin parhaat käytännöt toteutuvat.

– Maakunnissa uudistuksen toteuttamisessa tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen. Maakunnissa uudistus kokonaisuudessaan oikeasti toteutetaan, Saarikko tähdentää.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: Sote-uudistus selkiytyi