Korhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa

Keskusta Uutiset

– Kyseessä on iso askel kohti aitoa itsehallintoa, jonka pohjana on 18 maakuntaa. Nämä kaikki ovat yhdenvertaisessa asemassa muun muassa sote-palvelujen järjestäjinä. Jokainen maakunta joutuu jatkossakin tekemään yhteistyötä muiden kanssa, arvioi Keskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Korhonen ratkaisun sisältöä.

Keskustan mielestä asioista tulee päättää mahdollisimman lähellä niitä, joita päätökset koskevat. Esimerkiksi suorat maakuntavaalit ja maakunnan saama rahoitus yleiskatteisena vahvistavat tätä tavoitetta.

Maakunnilla on jatkossa entistä paremmat mahdollisuudet turvata palvelut tasavertaisesti sekä vahvistaa alueiden elinvoimaa. Valtionohjauksen on oltava strategista eikä se saa rajoittaa tarpeettomasti maakunnille kuuluvaa päätösvaltaa. Itsehallinnon kannalta tärkeä maakunnallinen verotusoikeus tulee selvittää tällä vaalikaudella, toteaa Korhonen.

Hallituksen linjaukset turvaavat sen, että kunnille jää merkittävää päätösvaltaa alueensa ihmisten, yritysten ja yhteisöjen tärkeissä jokapäiväisissä asioissa.

– Kunnalla on jatkossakin vastuu mm. päivähoidosta, peruskoulusta sekä liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluista. Myös paikallinen elinkeinopolitiikka, rakentaminen ja maankäyttö jäävät kuntien tehtäviksi, Korhonen muistuttaa kuntien tulevasta roolista.

Nyt yhdessä sovittua uudistusta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin. Keskustan mielestä on tärkeää, että paikallisia päättäjiä ja työntekijöitä kuullaan. Henkilöstön mukanaolo valmistelussa ja sitoutuminen on aivan keskeistä uudistusten onnistumisessa. Maakunnat ovat erilaisia. Siksi tulevan lainsäädännön raamien on mahdollistettava joustavat, kullekin alueelle parhaiten sopivat ratkaisumallit reuna-alueita tai suuria kaupunkiseutuja unohtamatta.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKorhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa