Korhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa

Keskusta Uutiset

– Kyseessä on iso askel kohti aitoa itsehallintoa, jonka pohjana on 18 maakuntaa. Nämä kaikki ovat yhdenvertaisessa asemassa muun muassa sote-palvelujen järjestäjinä. Jokainen maakunta joutuu jatkossakin tekemään yhteistyötä muiden kanssa, arvioi Keskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Korhonen ratkaisun sisältöä.

Keskustan mielestä asioista tulee päättää mahdollisimman lähellä niitä, joita päätökset koskevat. Esimerkiksi suorat maakuntavaalit ja maakunnan saama rahoitus yleiskatteisena vahvistavat tätä tavoitetta.

Maakunnilla on jatkossa entistä paremmat mahdollisuudet turvata palvelut tasavertaisesti sekä vahvistaa alueiden elinvoimaa. Valtionohjauksen on oltava strategista eikä se saa rajoittaa tarpeettomasti maakunnille kuuluvaa päätösvaltaa. Itsehallinnon kannalta tärkeä maakunnallinen verotusoikeus tulee selvittää tällä vaalikaudella, toteaa Korhonen.

Hallituksen linjaukset turvaavat sen, että kunnille jää merkittävää päätösvaltaa alueensa ihmisten, yritysten ja yhteisöjen tärkeissä jokapäiväisissä asioissa.

– Kunnalla on jatkossakin vastuu mm. päivähoidosta, peruskoulusta sekä liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluista. Myös paikallinen elinkeinopolitiikka, rakentaminen ja maankäyttö jäävät kuntien tehtäviksi, Korhonen muistuttaa kuntien tulevasta roolista.

Nyt yhdessä sovittua uudistusta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin. Keskustan mielestä on tärkeää, että paikallisia päättäjiä ja työntekijöitä kuullaan. Henkilöstön mukanaolo valmistelussa ja sitoutuminen on aivan keskeistä uudistusten onnistumisessa. Maakunnat ovat erilaisia. Siksi tulevan lainsäädännön raamien on mahdollistettava joustavat, kullekin alueelle parhaiten sopivat ratkaisumallit reuna-alueita tai suuria kaupunkiseutuja unohtamatta.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKorhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa