Korhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa

Keskusta Uutiset

– Kyseessä on iso askel kohti aitoa itsehallintoa, jonka pohjana on 18 maakuntaa. Nämä kaikki ovat yhdenvertaisessa asemassa muun muassa sote-palvelujen järjestäjinä. Jokainen maakunta joutuu jatkossakin tekemään yhteistyötä muiden kanssa, arvioi Keskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Korhonen ratkaisun sisältöä.

Keskustan mielestä asioista tulee päättää mahdollisimman lähellä niitä, joita päätökset koskevat. Esimerkiksi suorat maakuntavaalit ja maakunnan saama rahoitus yleiskatteisena vahvistavat tätä tavoitetta.

Maakunnilla on jatkossa entistä paremmat mahdollisuudet turvata palvelut tasavertaisesti sekä vahvistaa alueiden elinvoimaa. Valtionohjauksen on oltava strategista eikä se saa rajoittaa tarpeettomasti maakunnille kuuluvaa päätösvaltaa. Itsehallinnon kannalta tärkeä maakunnallinen verotusoikeus tulee selvittää tällä vaalikaudella, toteaa Korhonen.

Hallituksen linjaukset turvaavat sen, että kunnille jää merkittävää päätösvaltaa alueensa ihmisten, yritysten ja yhteisöjen tärkeissä jokapäiväisissä asioissa.

– Kunnalla on jatkossakin vastuu mm. päivähoidosta, peruskoulusta sekä liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluista. Myös paikallinen elinkeinopolitiikka, rakentaminen ja maankäyttö jäävät kuntien tehtäviksi, Korhonen muistuttaa kuntien tulevasta roolista.

Nyt yhdessä sovittua uudistusta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin. Keskustan mielestä on tärkeää, että paikallisia päättäjiä ja työntekijöitä kuullaan. Henkilöstön mukanaolo valmistelussa ja sitoutuminen on aivan keskeistä uudistusten onnistumisessa. Maakunnat ovat erilaisia. Siksi tulevan lainsäädännön raamien on mahdollistettava joustavat, kullekin alueelle parhaiten sopivat ratkaisumallit reuna-alueita tai suuria kaupunkiseutuja unohtamatta.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKorhonen: Suomikin siirtyy kohti aitoa maakuntahallintoa