Keskustalaiset: Liikenneratkaisut parantavat työllisyyttä

Keskusta Uutiset

– Käynnistettävillä liikennehankkeilla on merkittävä rooli hallituksen tavoitteessa nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin. Nyt päätetyt hankkeet niin pohjoiseen, etelään kuin itään tarvitsevat tekijänsä väylien varrelle, keskustalaiset kansanedustajat sanovat.

Valtion menokehyksistä tehdyt ratkaisut osoittavat edustajien mukaan selvästi, että tämä hallitus kykenee päätöksiin ja liikenneministeri Anne Berner (kesk) tekee määrätietoisia ratkaisuja.

Hallitus päätti tällä viikolla kaikista kuluvan vaalikauden liikenneväylähankkeista. Niitä ovat Luumäki–Imatra -ratatyö, nelostie välillä Oulu–Kemi, viitostie välillä Mikkeli–Juva, Lahden eteläinen ohikulkutie, Helsingin Raide-Jokeri, Tampereen raitiotie sekä Helsinki–Turku nopean ratayhteyden jatkosuunnittelu.

Nyt päätettyihin ja myös yksityisteille tuleviin rahoituksiin käytetään vaalikauden aikana noin miljardi euroa.

Keskustalaiset huomauttavat kuitenkin, että pelkkä valtion budjettiraha on riittämätön kattamaan kaikkia väyliin liittyviä kehittämistarpeita. Siksi he kannustavatkin hallitusta miettimään nopeasti uusia rahoitusmalleja, joilla voitaisiin käynnistää mahdollisimman pian elinkeinoelämän ja liikenteen sujuvuuden kannalta muitakin tärkeitä väyläinvestointeja.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Liikenneratkaisut parantavat työllisyyttä