Siirry sisältöön

Keskustalaiset: Liikenneratkaisut parantavat työllisyyttä

Keskusta Uutiset
Keskusta Uutiset

– Käynnistettävillä liikennehankkeilla on merkittävä rooli hallituksen tavoitteessa nostaa työllisyysaste 72 prosenttiin. Nyt päätetyt hankkeet niin pohjoiseen, etelään kuin itään tarvitsevat tekijänsä väylien varrelle, keskustalaiset kansanedustajat sanovat.

Valtion menokehyksistä tehdyt ratkaisut osoittavat edustajien mukaan selvästi, että tämä hallitus kykenee päätöksiin ja liikenneministeri Anne Berner (kesk) tekee määrätietoisia ratkaisuja.

Hallitus päätti tällä viikolla kaikista kuluvan vaalikauden liikenneväylähankkeista. Niitä ovat Luumäki–Imatra -ratatyö, nelostie välillä Oulu–Kemi, viitostie välillä Mikkeli–Juva, Lahden eteläinen ohikulkutie, Helsingin Raide-Jokeri, Tampereen raitiotie sekä Helsinki–Turku nopean ratayhteyden jatkosuunnittelu.

Nyt päätettyihin ja myös yksityisteille tuleviin rahoituksiin käytetään vaalikauden aikana noin miljardi euroa.

Keskustalaiset huomauttavat kuitenkin, että pelkkä valtion budjettiraha on riittämätön kattamaan kaikkia väyliin liittyviä kehittämistarpeita. Siksi he kannustavatkin hallitusta miettimään nopeasti uusia rahoitusmalleja, joilla voitaisiin käynnistää mahdollisimman pian elinkeinoelämän ja liikenteen sujuvuuden kannalta muitakin tärkeitä väyläinvestointeja.

Lue seuraavaksi

Kun maailmalla tuulee, Suomen paketti on pidettävä kasassa
Kansanedustajat kävivät keskiviikkona 12.2.2025 eduskunnassa kuluvan vuoden valtiopäivien aloituskeskustelun. Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kaikkonen sanoi ryhmäpuheessaan, että kokoomuksen ja perussuomalaisten kauniit lupaukset ja kovat tavoitteet ovat monilta osin karanneet kauemmaksi kuin hallituksen aloittaessa. Kaikkonen muistutti, että Keskustalla on konkreettisia eväitä parantaa Suomen talouskasvua ja pelastaa ihmisten palvelut.
12.2.2025 / Uutiset
Talouspolitiikan arviointineuvosto Keskustan kannalla: Hyvinvointialueiden alijäämien kattamiseen tarvitaan lisää joustoa
Sosiaali- ja terveydenhuollon menot ovat kasvaneet nopeasti, ja monet hyvinvointialueet olivat selkeästi alijäämäisiä 2023 ja 2024. Hyvinvointialueiden sääntely edellyttää kertyneiden alijäämien kattamista vastaavilla ylijäämillä 2025 ja 2026, mikä vaatii monella alueella merkittäviä menoleikkauksia. Niitä on jo tehty palveluverkkoa karsimalla ja henkilöstöä vähentämällä, mikä entisestään vaikeuttaa hoitoon pääsyä. Keskusta on esittänyt aluevaaliohjelmassaan hyvinvointialueille lisäaikaa alijäämien kattamiseksi vuoden 2028 loppuun asti. Samoilla linjoilla on talouspolitiikan arviointineuvosto.
6.2.2025 / Ehdokaskirjeet 2025
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustalaiset: Liikenneratkaisut parantavat työllisyyttä