Antti Kaikkonen kesäkokouksessa: Joustavuutta ja elämisen edellytyksiä

Kaikkonen iloitsi puheessaan siitä, että niin moni suomalainen on saanut viime aikoina töitä. Vaikka vain lyhyeksikin aikaa.

– Kesällä eräs nuori mies tarttui hihasta ja kertoi saaneensa elämänsä ensimmäisen vakiduunin pitkään kestäneen toimettomuuden jälkeen. Näitä onnistumisia mahtuu Suomeen nyt monia.

Työpaikoilla tarvitaan kuitenkin Kaikkosen mukaan joustoja moneen suuntaan. Niitä tarvitsevat sekä perheet että työpaikat: töitä on voitava tehdä enemmän silloin, kun tilanne niin vaatii ja ottaa toisaalla löysemmin.

Kaikkonen vetosi myös suomalaisiin siinä, että muistaisimme puhtaan, kotimaisen ruuan merkityksen. Sitä tarvitaan, sillä muiden armoilla emme voi ruokahuollossa olla. Jotta ruokaa voidaan tuottaa, tarvitaan sille edellytyksiä eri puolilla Suomea, Kaikkonen totesi.

Hän muistutti puheessaan myös, että yleisesti keskustaryhmä haluaa tehdä yhteistyötä ja mieluummin rakentaa kuin repiä. Politiikan keskinäiselle nokittelulle Kaikkoselta ei juuri ymmärrystä herunut.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kaikkonen kesäkokouksessa: Joustavuutta ja elämisen edellytyksiä