MEP Elsi Katainen hakee jatkoa Euroopan parlamentissa

– Olen päässyt ripeästi kiinni Brysselin työtapoihin ja saanut vastuulleni huomattavia tehtäviä. Neuvottelen parhaillaan mm. 10 miljardin euron kokonaisuudesta koskien Euroopan ruoka- ja luonnonvarojen tutkimus- ja kehittämistoimia. Lisäksi toimin neuvottelijana direktiiviehdotuksessa, jolla halutaan parantaa tuottajien asemaa elintarvikeketjussa, Katainen kuvailee työtään Brysselissä.

– Haluan jatkaa vaikuttamistyötä Suomelle elintärkeissä EU-hankkeissa, joiden käsittely ei pääty tähän vaalikauteen. Esimerkiksi päätökset EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä, yhteisen maatalous- ja aluekehityspolitiikan tulevaisuudesta sekä vapaakauppasopimuksista siirtyvät seuraavan EU-parlamentin työpöydälle. Yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa on pelissä Suomen maataloustuotannon jatkuminen, jonka puolesta on taisteltava kaikin voimin. Suomen erityisolosuhteet, harvaanasutus ja ilmasto tulee aina ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä, Katainen jatkaa.

Katainen aloitti työt Euroopan parlamentissa maaliskuussa. Tätä ennen hän toimi kansanedustajana yksitoista vuotta. Katainen on toiminut mm. Keskustanaisten puheenjohtajana sekä Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana.

– Kansanedustajan työ sekä pitkä kokemus mm. kunta- ja maakuntahallinnossa ovat antaneet monipuoliset lähtökohdat ja laajat verkostot mepin työtä varten. Tämän hetkisessä valiokuntatyössäni Euroopan parlamentissa olen päässyt keskeisesti vaikuttamaan erityisesti maatalouden ja aluekehityksen sekä myös yhä haasteellisemmaksi muuttuvan kansainvälisen kaupan asioihin, Katainen kertoo

– Olen äärimmäisen motivoitunut tekemään töitä Euroopan parlamentissa, sillä EU:ssa voi vaikuttaa koko Suomen elinvoimaan ja EU:n tulevaisuuteen. Eurooppalaiset arvot vapaus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, haastetaan nykyisin niin idästä, etelästä, kuin lännestäkin. Suomen pienenä maana, tulee yhdessä muiden unionin jäsenmaiden kanssa olla puolustamassa näitä arvoja. Siksi haen valtakirjaa jatkoon, Katainen perustelee ehdokkuutta.

Kataisen lisäksi myös keskustaMEP Mirja Vehkaperä on jo aiemmin ilmoittanut, että asettuu ehdolle nimenomaan Euroopan parlamentin vaaleihin ja jättää eduskunta- ja maakuntavaalit väliin.

Lisätietoja:
Elsi Katainen
Euroopan parlamentin jäsen
elsi.katainen@europarl.europa.eu

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen hakee jatkoa Euroopan parlamentissa