MEP Elsi Katainen hakee jatkoa Euroopan parlamentissa

– Olen päässyt ripeästi kiinni Brysselin työtapoihin ja saanut vastuulleni huomattavia tehtäviä. Neuvottelen parhaillaan mm. 10 miljardin euron kokonaisuudesta koskien Euroopan ruoka- ja luonnonvarojen tutkimus- ja kehittämistoimia. Lisäksi toimin neuvottelijana direktiiviehdotuksessa, jolla halutaan parantaa tuottajien asemaa elintarvikeketjussa, Katainen kuvailee työtään Brysselissä.

– Haluan jatkaa vaikuttamistyötä Suomelle elintärkeissä EU-hankkeissa, joiden käsittely ei pääty tähän vaalikauteen. Esimerkiksi päätökset EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä, yhteisen maatalous- ja aluekehityspolitiikan tulevaisuudesta sekä vapaakauppasopimuksista siirtyvät seuraavan EU-parlamentin työpöydälle. Yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa on pelissä Suomen maataloustuotannon jatkuminen, jonka puolesta on taisteltava kaikin voimin. Suomen erityisolosuhteet, harvaanasutus ja ilmasto tulee aina ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä, Katainen jatkaa.

Katainen aloitti työt Euroopan parlamentissa maaliskuussa. Tätä ennen hän toimi kansanedustajana yksitoista vuotta. Katainen on toiminut mm. Keskustanaisten puheenjohtajana sekä Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana.

– Kansanedustajan työ sekä pitkä kokemus mm. kunta- ja maakuntahallinnossa ovat antaneet monipuoliset lähtökohdat ja laajat verkostot mepin työtä varten. Tämän hetkisessä valiokuntatyössäni Euroopan parlamentissa olen päässyt keskeisesti vaikuttamaan erityisesti maatalouden ja aluekehityksen sekä myös yhä haasteellisemmaksi muuttuvan kansainvälisen kaupan asioihin, Katainen kertoo

– Olen äärimmäisen motivoitunut tekemään töitä Euroopan parlamentissa, sillä EU:ssa voi vaikuttaa koko Suomen elinvoimaan ja EU:n tulevaisuuteen. Eurooppalaiset arvot vapaus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, haastetaan nykyisin niin idästä, etelästä, kuin lännestäkin. Suomen pienenä maana, tulee yhdessä muiden unionin jäsenmaiden kanssa olla puolustamassa näitä arvoja. Siksi haen valtakirjaa jatkoon, Katainen perustelee ehdokkuutta.

Kataisen lisäksi myös keskustaMEP Mirja Vehkaperä on jo aiemmin ilmoittanut, että asettuu ehdolle nimenomaan Euroopan parlamentin vaaleihin ja jättää eduskunta- ja maakuntavaalit väliin.

Lisätietoja:
Elsi Katainen
Euroopan parlamentin jäsen
elsi.katainen@europarl.europa.eu

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen hakee jatkoa Euroopan parlamentissa