Keskusta Uutiset

Nyt kysytään, onko Suomella malttia uudistua?

Hallituksen sopimien toimien tavoitteena on parempi työllisyys, nykyisten työpaikkojen turvaaminen ja uusien luominen. Osa oppositiosta ja ammattiliitoista näyttää eilisten lausuntojen perusteella silti valinneen ei-linjan.

Kukaan vastuullinen päättäjä ei pääse pakoon tosiasioita. Toisaalta työ, työelämä ja työmarkkinat ovat peruuttamattomassa muutoksessa. Näissä oloissa Suomi selviytyy vain uudistumalla. Työpaikkojen ja mahdollisimman monen työttömän työllistymisen luulisi olevan myös eri mieltä olevien intressissä.

Suomen ongelmat ovat yhteisiä, ja niiden ratkaisemisessa tarvitaan yhteistyötä. Keskusta ja hallitus ovat siihen osaltaan edelleen valmiita, kuten pääministeri on todennut.

Olemme Keskustassa myös valmiita keskustelemaan kaikista järkevistä ehdotuksista Suomen suunnan muuttamiseksi riippumatta siitä, kuka niitä esittää. Odotamme esimerkiksi SDP:n vaihtoehtoa eilen esitellylle kokonaisuudelle. Pelkkä ei-linja ei riitä vaihtoehdoksi.

Vastakkainasetteluun Suomella on kaikkein vähiten varaa, vaikka se saattaisi olla puoluepoliittisesti edullista.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan keskustalaisia jäseniä ovat kansanedustajat Pertti Hakanen, Hannakaisa Heikkinen, Niilo Keränen, Martti Talja ja Eerikki Viljanen. Varajäseniä ovat kansanedustajat Petri Honkonen ja Annika Saarikko.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetEduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan keskustalaiset jäsenet: Onko Suomella malttia uudistua?