Keskusta Uutiset

-Hallitus kantaa esitellyillä toimilla vastuutaan Suomesta ja suomalaisista. Ratkaisut eivät ole helppoja, mutta tekemättä jättäminen ei enää ole vaihtoehto. On ymmärrettävää, että nyt esitetyt toimet kirpaisevat ja harmittavat monia. Siksi on tärkeää, että hallitus käy jatkossakin keskusteluja kansalaisten ja työmarkkinajärjestöjen kanssa näistä kipeistä aiheista, toteaa Saarikko,

Saarikko on hyvillään siitä, että kilpailukykypaketti on toteutettu ilman etukäteen mediassa väläyteltyä ajatusta arvonlisäveron korottamisesta. Se olisi koskettanut vaikeimmin juuri pienituloisia ja heikoimmassa asemassa olevia. Työelämäkokonaisuudessa on pyritty hyvään tasapainoon työelämän kiristysten ja joustojen suhteen.

Saarikko muistuttaa, että Keskusta esitti jo ennen eduskuntavaaleja puheenjohtaja Sipilän toimesta oman vaihtoehtonsa perhevapaiden kustannusten tasaisemmaksi jakamiseksi.

-Nyt hallitus päätti nuorten naisten työllistymisen edistämisestä tasaamalla perhevapaista työnantajille aiheutuvia kustannuksia 2500 euron kertakorvauksella. Olen tästä hyvin tyytyväinen, Saarikko sanoo.

Saarikko pitää tervetulleena uudistuksena työelämään myös sitä, että työnantajan on tulevaisuudessa tarjottava yli 20 hengen yrityksessä työterveyshuollon palvelut kuuden kuukauden ajan irtisanomisajan jälkeen.

-Työsuhteen päättyminen on aina on aina erityinen taitekohta ihmisen elämässä. Silloin on tarvetta sekä fyysiselle että henkiselle työterveydelle. Hyvä, että työterveyttä on nyt mahdollisuus hyödyntää tovi myös työsuhteen jälkeen, Saarikko toteaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetVarapuheenjohtaja Annika Saarikko: Perhevapaiden ja työterveyshuollon uudistukset tervetulleita