Hallitus julkisti esityksensä toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi

Keskusta Uutiset

Muutosturvaa parannetaan yli 20 työntekijän yrityksissä tarjoamalla työntekijöille irtisanomisajan palkan ohella oikeus uudelleentyöllistymistä edistävään valmennukseen, jonka arvo vastaa vähintään yrityksen keskimääräistä kuukausipalkkaa. Lisäksi työnantajan on tarjottava yli 20 hengen yrityksessä työterveyshuollon palvelut kuuden kuukauden ajan irtisanomisajan jälkeen.

Nuorten naisten työllistymistä edistetään tasaamalla perhevapaista työnantajille aiheutuvia kustannuksia 2 500 euron kertakorvauksella.

Kustannuskilpailukykyä parannetaan muun muassa muuttamalla loppiainen ja helatorstai palkattomiksi vapaapäiviksi vuosityöaikaa lyhentämättä. Sairauspäivien korvaustasoa alennetaan niin, että ensimmäinen päivä on vastaisuudessa palkaton ja päiviltä 2–9 maksetaan 80 prosenttia palkasta. Ylityökorvaukset puolitetaan ja sunnuntaikorvauksia pienennetään 75 prosenttiin. Erityisesti julkisella sektorilla työskentelevien lomat lyhenevät 38:sta 30:een työpäivään. Yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksua alennetaan 1,72 prosenttiyksiköllä vuoden 2017 alusta.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus julkisti esityksensä toimista kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi