Siirry sisältöön

Työ- ja elinkeinoministeriön alueelliset kehitysnäkymät -raportin mukaan työllisyys on parantunut ja paranee kaikkialla Suomessa. Näkymät uusista työpaikoista ovat lupaavia esimerkiksi biotaloudessa ja matkailussa. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, vaan tarvitaan kannattavia työpaikkoja koko maahan.

Uusien työpaikkojen ja työllistävien yritysten syntymisen keskeinen edellytys on, että tiet, radat ja muut väylät ovat kunnossa koko maassa.

Keskustan johtama hallitus on päättänyt yhteensä noin kolmen miljardin euron investointiohjelmasta, jolla kunnostetaan teitä, ratoja ja muita väyliä koko maassa, aloitetaan uusia liikennehankkeita ja ulotetaan nopeat tietoliikenneyhteydet kaikkialle Suomeen yhdessä operaattoreiden kanssa.

Liikenteen korjausvelan kasvu on pysähtynyt ja myös alempiasteisia teitä laitetaan vihdoin kuntoon. Tämä on selvä muutos aiempaan nähden. Miljardien eurojen investointiohjelmaa ei olisi syntynyt ilman liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin päättäväistä työtä. Häntä on riepoteltu julkisuudessa kohtuuttomasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan.

Korjausvelan hoitamista on jatkettava myös seuraavalla vaalikaudella. Uusia liikennehankkeita on saatava liikkeelle moninkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna. Tässä tarvitaan uusia ratkaisuja. Liikennepolitiikankin suuntaviivoista voitaisiin sopia osana Suomi-sopimusta, jota Keskusta on ehdottanut tasapainoisesti kehittyvän Suomen rakentamiseksi.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen ja Markus Lohi: Korjausvelan kasvu pysähtynyt – liikennehankkeita myös tulevaisuudessa koko Suomeen