Työ- ja elinkeinoministeriön alueelliset kehitysnäkymät -raportin mukaan työllisyys on parantunut ja paranee kaikkialla Suomessa. Näkymät uusista työpaikoista ovat lupaavia esimerkiksi biotaloudessa ja matkailussa. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, vaan tarvitaan kannattavia työpaikkoja koko maahan.

Uusien työpaikkojen ja työllistävien yritysten syntymisen keskeinen edellytys on, että tiet, radat ja muut väylät ovat kunnossa koko maassa.

Keskustan johtama hallitus on päättänyt yhteensä noin kolmen miljardin euron investointiohjelmasta, jolla kunnostetaan teitä, ratoja ja muita väyliä koko maassa, aloitetaan uusia liikennehankkeita ja ulotetaan nopeat tietoliikenneyhteydet kaikkialle Suomeen yhdessä operaattoreiden kanssa.

Liikenteen korjausvelan kasvu on pysähtynyt ja myös alempiasteisia teitä laitetaan vihdoin kuntoon. Tämä on selvä muutos aiempaan nähden. Miljardien eurojen investointiohjelmaa ei olisi syntynyt ilman liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin päättäväistä työtä. Häntä on riepoteltu julkisuudessa kohtuuttomasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan.

Korjausvelan hoitamista on jatkettava myös seuraavalla vaalikaudella. Uusia liikennehankkeita on saatava liikkeelle moninkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna. Tässä tarvitaan uusia ratkaisuja. Liikennepolitiikankin suuntaviivoista voitaisiin sopia osana Suomi-sopimusta, jota Keskusta on ehdottanut tasapainoisesti kehittyvän Suomen rakentamiseksi.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen ja Markus Lohi: Korjausvelan kasvu pysähtynyt – liikennehankkeita myös tulevaisuudessa koko Suomeen