Selvityksessä on käyty tarkemmin läpi 14 suomalaisen seutukaupungin tilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Suomessa on kaikkiaan 61 seutukaupunkia, joista 49 kuuluu Kuntaliiton seutukaupunkiverkostoon.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen pitää selvitysmies Antti Rantakokon seutukaupunkiselvitystä tärkeänä avauksena ajankohtaiseen keskusteluun kaupunkipolitiikasta.

”Jaan Rantakokon ajatuksen monimuotoisen kaupunkipolitiikan tarpeesta. Tarvitsemme sisältörikasta ja syvällistä keskustelua kaupunkien roolista ja tehtävistä. Meillä toimii jo nyt lukuisia kaupunkien itse perustamia verkostoja: suuret kaupungit, yliopisto- ja korkeakoulukaupungit, maakuntakeskuskaupungit, pääkaupunkiseutu, seutukaupungit ja tuoreimpana suurimpien kaupunkien C21-kokoonpano. Ehkä jatkossa olisi entistä useammin mahdollista, että väestömäärään painottavien verkostojen rinnalle voisi muodostua myös temaattisia verkostoja ja ekosysteemejä. Esimerkiksi kestävän kehityksen kaupungit, osaamisen ja koulutuksen kaupunkiverkostot tai biotalouskaupungit”, sanoo ministeri Vehviläinen.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa korostaa seutukaupunkien merkitystä erityisesti maamme teollisuudelle.

”Suomen teollisuus uudistuu, ja se on suuri haaste ja mahdollisuus monille seutukaupungeille. Rakennemuutokset jatkuvat tulevaisuudessakin, mutta paikoin myös erittäin myönteisesti, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomessa. Ongelmana kuitenkin tuntuu olevan työvoiman saatavuus ja infrastruktuuri, jotka pahimmillaan heikentävät myönteistä kehitystä. Työvoiman liikkuvuuden lisäksi tulisikin puhua myös työn ja tuotannon liikkuvuudesta”, Lintilä toteaa.

Asunto, energia ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen korostaa, että myös seutukaupungit tarvitsevat kestävää kaupunkikehitystä, ja jokainen niistä on kulttuuriltaan ja ympäristöltään ainutlaatuinen.

”Joustavuus ja sujuvuus valtion puolelta ovat tärkeitä seutukaupunkien kehityksen tukemisessa. Seutukaupungeilla on monesti tarjottavanaan lukuisien suomalaisten asumisihanne: viihtyisä asuinympäristö yhdistettynä hyvään palvelutarjontaan ja luonnonläheisyyteen.”

Ministerit yhdessä kannattavat Rantakokon ehdotusta seutukaupunkiohjelman laatimiseksi.
”Hallitus voi harkita erikseen minkä tahon toimesta ohjelmaa aletaan valmistella. Yksi mahdollisuus olisi, että sen valmistelu kytkettäisiin osaksi hallituksen Tulevaisuuden kunta -reformin valmistelua”, Vehviläinen sanoo.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisterit Vehviläinen, Tiilikainen ja Lintilä: Rantakokolta tervetullut avaus kaupunkikeskusteluun