Selvityksessä on käyty tarkemmin läpi 14 suomalaisen seutukaupungin tilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Suomessa on kaikkiaan 61 seutukaupunkia, joista 49 kuuluu Kuntaliiton seutukaupunkiverkostoon.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen pitää selvitysmies Antti Rantakokon seutukaupunkiselvitystä tärkeänä avauksena ajankohtaiseen keskusteluun kaupunkipolitiikasta.

”Jaan Rantakokon ajatuksen monimuotoisen kaupunkipolitiikan tarpeesta. Tarvitsemme sisältörikasta ja syvällistä keskustelua kaupunkien roolista ja tehtävistä. Meillä toimii jo nyt lukuisia kaupunkien itse perustamia verkostoja: suuret kaupungit, yliopisto- ja korkeakoulukaupungit, maakuntakeskuskaupungit, pääkaupunkiseutu, seutukaupungit ja tuoreimpana suurimpien kaupunkien C21-kokoonpano. Ehkä jatkossa olisi entistä useammin mahdollista, että väestömäärään painottavien verkostojen rinnalle voisi muodostua myös temaattisia verkostoja ja ekosysteemejä. Esimerkiksi kestävän kehityksen kaupungit, osaamisen ja koulutuksen kaupunkiverkostot tai biotalouskaupungit”, sanoo ministeri Vehviläinen.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa korostaa seutukaupunkien merkitystä erityisesti maamme teollisuudelle.

”Suomen teollisuus uudistuu, ja se on suuri haaste ja mahdollisuus monille seutukaupungeille. Rakennemuutokset jatkuvat tulevaisuudessakin, mutta paikoin myös erittäin myönteisesti, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomessa. Ongelmana kuitenkin tuntuu olevan työvoiman saatavuus ja infrastruktuuri, jotka pahimmillaan heikentävät myönteistä kehitystä. Työvoiman liikkuvuuden lisäksi tulisikin puhua myös työn ja tuotannon liikkuvuudesta”, Lintilä toteaa.

Asunto, energia ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen korostaa, että myös seutukaupungit tarvitsevat kestävää kaupunkikehitystä, ja jokainen niistä on kulttuuriltaan ja ympäristöltään ainutlaatuinen.

”Joustavuus ja sujuvuus valtion puolelta ovat tärkeitä seutukaupunkien kehityksen tukemisessa. Seutukaupungeilla on monesti tarjottavanaan lukuisien suomalaisten asumisihanne: viihtyisä asuinympäristö yhdistettynä hyvään palvelutarjontaan ja luonnonläheisyyteen.”

Ministerit yhdessä kannattavat Rantakokon ehdotusta seutukaupunkiohjelman laatimiseksi.
”Hallitus voi harkita erikseen minkä tahon toimesta ohjelmaa aletaan valmistella. Yksi mahdollisuus olisi, että sen valmistelu kytkettäisiin osaksi hallituksen Tulevaisuuden kunta -reformin valmistelua”, Vehviläinen sanoo.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisterit Vehviläinen, Tiilikainen ja Lintilä: Rantakokolta tervetullut avaus kaupunkikeskusteluun