Selvityksessä on käyty tarkemmin läpi 14 suomalaisen seutukaupungin tilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Suomessa on kaikkiaan 61 seutukaupunkia, joista 49 kuuluu Kuntaliiton seutukaupunkiverkostoon.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen pitää selvitysmies Antti Rantakokon seutukaupunkiselvitystä tärkeänä avauksena ajankohtaiseen keskusteluun kaupunkipolitiikasta.

”Jaan Rantakokon ajatuksen monimuotoisen kaupunkipolitiikan tarpeesta. Tarvitsemme sisältörikasta ja syvällistä keskustelua kaupunkien roolista ja tehtävistä. Meillä toimii jo nyt lukuisia kaupunkien itse perustamia verkostoja: suuret kaupungit, yliopisto- ja korkeakoulukaupungit, maakuntakeskuskaupungit, pääkaupunkiseutu, seutukaupungit ja tuoreimpana suurimpien kaupunkien C21-kokoonpano. Ehkä jatkossa olisi entistä useammin mahdollista, että väestömäärään painottavien verkostojen rinnalle voisi muodostua myös temaattisia verkostoja ja ekosysteemejä. Esimerkiksi kestävän kehityksen kaupungit, osaamisen ja koulutuksen kaupunkiverkostot tai biotalouskaupungit”, sanoo ministeri Vehviläinen.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa korostaa seutukaupunkien merkitystä erityisesti maamme teollisuudelle.

”Suomen teollisuus uudistuu, ja se on suuri haaste ja mahdollisuus monille seutukaupungeille. Rakennemuutokset jatkuvat tulevaisuudessakin, mutta paikoin myös erittäin myönteisesti, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomessa. Ongelmana kuitenkin tuntuu olevan työvoiman saatavuus ja infrastruktuuri, jotka pahimmillaan heikentävät myönteistä kehitystä. Työvoiman liikkuvuuden lisäksi tulisikin puhua myös työn ja tuotannon liikkuvuudesta”, Lintilä toteaa.

Asunto, energia ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen korostaa, että myös seutukaupungit tarvitsevat kestävää kaupunkikehitystä, ja jokainen niistä on kulttuuriltaan ja ympäristöltään ainutlaatuinen.

”Joustavuus ja sujuvuus valtion puolelta ovat tärkeitä seutukaupunkien kehityksen tukemisessa. Seutukaupungeilla on monesti tarjottavanaan lukuisien suomalaisten asumisihanne: viihtyisä asuinympäristö yhdistettynä hyvään palvelutarjontaan ja luonnonläheisyyteen.”

Ministerit yhdessä kannattavat Rantakokon ehdotusta seutukaupunkiohjelman laatimiseksi.
”Hallitus voi harkita erikseen minkä tahon toimesta ohjelmaa aletaan valmistella. Yksi mahdollisuus olisi, että sen valmistelu kytkettäisiin osaksi hallituksen Tulevaisuuden kunta -reformin valmistelua”, Vehviläinen sanoo.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisterit Vehviläinen, Tiilikainen ja Lintilä: Rantakokolta tervetullut avaus kaupunkikeskusteluun