Selvityksessä on käyty tarkemmin läpi 14 suomalaisen seutukaupungin tilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Suomessa on kaikkiaan 61 seutukaupunkia, joista 49 kuuluu Kuntaliiton seutukaupunkiverkostoon.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen pitää selvitysmies Antti Rantakokon seutukaupunkiselvitystä tärkeänä avauksena ajankohtaiseen keskusteluun kaupunkipolitiikasta.

”Jaan Rantakokon ajatuksen monimuotoisen kaupunkipolitiikan tarpeesta. Tarvitsemme sisältörikasta ja syvällistä keskustelua kaupunkien roolista ja tehtävistä. Meillä toimii jo nyt lukuisia kaupunkien itse perustamia verkostoja: suuret kaupungit, yliopisto- ja korkeakoulukaupungit, maakuntakeskuskaupungit, pääkaupunkiseutu, seutukaupungit ja tuoreimpana suurimpien kaupunkien C21-kokoonpano. Ehkä jatkossa olisi entistä useammin mahdollista, että väestömäärään painottavien verkostojen rinnalle voisi muodostua myös temaattisia verkostoja ja ekosysteemejä. Esimerkiksi kestävän kehityksen kaupungit, osaamisen ja koulutuksen kaupunkiverkostot tai biotalouskaupungit”, sanoo ministeri Vehviläinen.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa korostaa seutukaupunkien merkitystä erityisesti maamme teollisuudelle.

”Suomen teollisuus uudistuu, ja se on suuri haaste ja mahdollisuus monille seutukaupungeille. Rakennemuutokset jatkuvat tulevaisuudessakin, mutta paikoin myös erittäin myönteisesti, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomessa. Ongelmana kuitenkin tuntuu olevan työvoiman saatavuus ja infrastruktuuri, jotka pahimmillaan heikentävät myönteistä kehitystä. Työvoiman liikkuvuuden lisäksi tulisikin puhua myös työn ja tuotannon liikkuvuudesta”, Lintilä toteaa.

Asunto, energia ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen korostaa, että myös seutukaupungit tarvitsevat kestävää kaupunkikehitystä, ja jokainen niistä on kulttuuriltaan ja ympäristöltään ainutlaatuinen.

”Joustavuus ja sujuvuus valtion puolelta ovat tärkeitä seutukaupunkien kehityksen tukemisessa. Seutukaupungeilla on monesti tarjottavanaan lukuisien suomalaisten asumisihanne: viihtyisä asuinympäristö yhdistettynä hyvään palvelutarjontaan ja luonnonläheisyyteen.”

Ministerit yhdessä kannattavat Rantakokon ehdotusta seutukaupunkiohjelman laatimiseksi.
”Hallitus voi harkita erikseen minkä tahon toimesta ohjelmaa aletaan valmistella. Yksi mahdollisuus olisi, että sen valmistelu kytkettäisiin osaksi hallituksen Tulevaisuuden kunta -reformin valmistelua”, Vehviläinen sanoo.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisterit Vehviläinen, Tiilikainen ja Lintilä: Rantakokolta tervetullut avaus kaupunkikeskusteluun