Selvitys osoittaa, kuinka seutukaupungit ovat joutuneet taistelemaan vääriä mielikuvia vastaan. Vaikka teollisuuden murros on viime vuosina osunut rajuimmin juuri seutukaupunkeihin, niillä on ollut kykyä vastata murrokseen uudistumalla. Tulevaisuudenusko on voimakas ja yritysmyönteinen ilmapiiri päätöksenteossa on osoittautunut vahvuudeksi.

Keskustan eduskuntaryhmä korostaa, että seutukaupungit ovat nyt ja tulevaisuudessa Suomen teollisuuden kivijalka-alueita. Seutukaupungeissa sijaitsee mm. ulkomaanviennin kannalta tärkeää raskasta teollisuutta sekä monipuolista pienempää yritystoimintaa.

Uudenkaupungin ja Ylä-Savon esimerkit osoittavat, että seutukaupungeilla, kehyskunnilla ja maaseutukunnilla on kykyä myös korkean teknologian tuotantoon. Siellä on kyetty hyödyntämään seutukaupungeille ominaisia vahvuuksia, kuten edullista asumis- ja kustannustasoa sekä osaavia ja työhönsä sitoutuneita ihmisiä.
Seutukaupunkiohjelma osana tasapainoisesti kehittyvää Suomea mahdollistaisi osaltaan nykyistä monimuotoisemman talouden kasvun ja seutukaupunkien elinvoimaisuuden jatkumisen. Kansainvälisessä vertailussa Suomen erityispiirteenä ovat nyt ja tulevaisuudessa pienet ja ketterät paikallisyhteisöt, jotka sijaitsevat runsaiden luonnonvarojen äärellä. Seutukaupungit ovat elävän maaseudun runko palveluineen.

Sipilän hallituksen aluepolitiikka on perustunut koko maan voimavarojen hyödyntämiseen luomalla parempia edellytyksiä asua, elää ja yrittää asuinpaikasta riippumatta. Muun muassa huonokuntoisia teitä ja muita väyliä on korjattu, nopeita laajakaistayhteyksiä on ulotettu koko maahan, liikenteen palveluja on uudistettu sekä yritystoimintaa ja ihmisten omatoimisuutta haittaavia normeja on purettu.

Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreiden selvitysten mukaan valittu linja on ollut oikea. Suomen talous ja työllisyys ovat lähteneet kasvuun kaupungeissa, seutukaupungeissa ja maaseudulla. Valitulla linjalla on jatkettava määrätietoisesti myös tulevaisuudessa.

Seutukaupunkien näkökulmasta ratkaisuja tarvitaan tulevaisuudessa erityisesti liikenneyhteyksien kehittämiseen, osaamista ja sen täydentämistä palveleviin joustavampiin koulutusmahdollisuuksiin, palvelujen turvaamiseen sekä työvoiman liikkuvuuden edistämiseen.

Keskustan eduskuntaryhmä sanoutuu irti alueiden vastakkainasettelusta. Suomen menestys tulevaisuudessa mitataan sillä, kuinka hyvin kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu kykenevät tekemään keskinäistä yhteistyötä toisiaan vahvistamalla. Tavoitteena on luoda yhteistyöverkostoja niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

Keskustan eduskuntaryhmä tähdentää, että sote- ja maakuntauudistus ei ole eikä siitä saa tehdä uhkaa seutukaupungeille eikä muillekaan kunnille. Uudistuksella päätöksentekoa siirretään valtionhallinnosta lähemmäs maakuntien ihmisiä ja yrityksiä. Tasa-arvoiset ja toimivat, ihmislähtöiset palvelut koko maassa turvaavat osaltaan, että Suomen aineelliset ja henkiset voimavarat saadaan hyötykäyttöön kestävällä tavalla.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmästä seutukaupunkiselvityksestä: Suomeen tarvitaan seutukaupunkiohjelma