Puska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

21 suurinta kaupunkia tulivat Keskustan linjalle yhteisessä kannanotossaan, jonka mukaan ”koko maan voimavarojen hyödyntäminen on pienen maan kansallinen etu”.

Isommat ja pienemmät kaupungit ja kunnat ovat yhdessä Suomi. Siksi koko maata on kehitettävä mahdollisimman tasapainoisesti. Hyvän elämän on oltava mahdollista kaikkialla Suomessa, niin kaupungeissa kuin maaseudulla.

Helsingin puuhakas pormestari näyttää kuitenkin irtaantuvan kaupunkien yhteisestä kannanotosta, vaikka muste sen allekirjoituksissa on hädin tuskin kuivunut.

Pidän erittäin valitettavana, että nimenomaan pääkaupungin pormestari on valinnut vastakkainasettelun tien ja perusteettomien väitteiden esittämisen maakuntauudistuksesta. Helsinki on koko Suomen pääkaupunki, jonka kaikki suomalaiset varmasti haluavat menestyvän. Vastakkainasettelun sijaan tarvittaisiin yhteistyötä ja sopimista.

Luulen tavallisten helsinkiläistenkin kohta kysyvän, milloin Vapaavuorella riittää aikaa Helsingille ja niille ongelmille, jotka moni kohtaa arjessaan?

Listan kärjessä ovat pitkäaikaistyöttömyys, pitkät jonot lääkärille ja muihin palveluihin ja kaupunginosien välinen eriarvoistuminen. Hiilenpoltto jatkuu, vaikka nyt kaikin tavoin olisi edistettävä kiertotaloutta. Helsinkiin tarvitaan lisää puistoja ja viheralueita sen sijaan, että niille rakennetaan, kuten Keskuspuistolle on käymässä.

Pääkaupungin lähidemokratiaa on vahvistettava – nyt tavallisen helsinkiläisen ääni ei kuulu päätöksenteossa.

Nyt näyttää siltä, että pormestarin aika menee vain valta- ja puoluepolitikointiin. Toivottavasti Vapaavuori harkitsee uudelleen linjaansa. Yhteistyöllä Suomea on aina rakennettu.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?