Puska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

21 suurinta kaupunkia tulivat Keskustan linjalle yhteisessä kannanotossaan, jonka mukaan ”koko maan voimavarojen hyödyntäminen on pienen maan kansallinen etu”.

Isommat ja pienemmät kaupungit ja kunnat ovat yhdessä Suomi. Siksi koko maata on kehitettävä mahdollisimman tasapainoisesti. Hyvän elämän on oltava mahdollista kaikkialla Suomessa, niin kaupungeissa kuin maaseudulla.

Helsingin puuhakas pormestari näyttää kuitenkin irtaantuvan kaupunkien yhteisestä kannanotosta, vaikka muste sen allekirjoituksissa on hädin tuskin kuivunut.

Pidän erittäin valitettavana, että nimenomaan pääkaupungin pormestari on valinnut vastakkainasettelun tien ja perusteettomien väitteiden esittämisen maakuntauudistuksesta. Helsinki on koko Suomen pääkaupunki, jonka kaikki suomalaiset varmasti haluavat menestyvän. Vastakkainasettelun sijaan tarvittaisiin yhteistyötä ja sopimista.

Luulen tavallisten helsinkiläistenkin kohta kysyvän, milloin Vapaavuorella riittää aikaa Helsingille ja niille ongelmille, jotka moni kohtaa arjessaan?

Listan kärjessä ovat pitkäaikaistyöttömyys, pitkät jonot lääkärille ja muihin palveluihin ja kaupunginosien välinen eriarvoistuminen. Hiilenpoltto jatkuu, vaikka nyt kaikin tavoin olisi edistettävä kiertotaloutta. Helsinkiin tarvitaan lisää puistoja ja viheralueita sen sijaan, että niille rakennetaan, kuten Keskuspuistolle on käymässä.

Pääkaupungin lähidemokratiaa on vahvistettava – nyt tavallisen helsinkiläisen ääni ei kuulu päätöksenteossa.

Nyt näyttää siltä, että pormestarin aika menee vain valta- ja puoluepolitikointiin. Toivottavasti Vapaavuori harkitsee uudelleen linjaansa. Yhteistyöllä Suomea on aina rakennettu.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?