Puska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?

21 suurinta kaupunkia tulivat Keskustan linjalle yhteisessä kannanotossaan, jonka mukaan ”koko maan voimavarojen hyödyntäminen on pienen maan kansallinen etu”.

Isommat ja pienemmät kaupungit ja kunnat ovat yhdessä Suomi. Siksi koko maata on kehitettävä mahdollisimman tasapainoisesti. Hyvän elämän on oltava mahdollista kaikkialla Suomessa, niin kaupungeissa kuin maaseudulla.

Helsingin puuhakas pormestari näyttää kuitenkin irtaantuvan kaupunkien yhteisestä kannanotosta, vaikka muste sen allekirjoituksissa on hädin tuskin kuivunut.

Pidän erittäin valitettavana, että nimenomaan pääkaupungin pormestari on valinnut vastakkainasettelun tien ja perusteettomien väitteiden esittämisen maakuntauudistuksesta. Helsinki on koko Suomen pääkaupunki, jonka kaikki suomalaiset varmasti haluavat menestyvän. Vastakkainasettelun sijaan tarvittaisiin yhteistyötä ja sopimista.

Luulen tavallisten helsinkiläistenkin kohta kysyvän, milloin Vapaavuorella riittää aikaa Helsingille ja niille ongelmille, jotka moni kohtaa arjessaan?

Listan kärjessä ovat pitkäaikaistyöttömyys, pitkät jonot lääkärille ja muihin palveluihin ja kaupunginosien välinen eriarvoistuminen. Hiilenpoltto jatkuu, vaikka nyt kaikin tavoin olisi edistettävä kiertotaloutta. Helsinkiin tarvitaan lisää puistoja ja viheralueita sen sijaan, että niille rakennetaan, kuten Keskuspuistolle on käymässä.

Pääkaupungin lähidemokratiaa on vahvistettava – nyt tavallisen helsinkiläisen ääni ei kuulu päätöksenteossa.

Nyt näyttää siltä, että pormestarin aika menee vain valta- ja puoluepolitikointiin. Toivottavasti Vapaavuori harkitsee uudelleen linjaansa. Yhteistyöllä Suomea on aina rakennettu.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuska: Mitä Vapaavuori tekee Helsingin ongelmille?