Keskustelualoite kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä

Eduskunnan puhemiehelle

Suomi kaupungistuu. Samalla kaupunkeja ja muuta Suomea asetetaan usein vastakkain yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastakkainasettelu ei vie 100-vuotiasta Suomea eteenpäin.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että kaupungit ovat Suomen menestykselle elintärkeitä. Uusia ratkaisuja tarvitaan kuitenkin ongelmiin, joita ihmiset kohtaavat arjessaan. Niitä ovat esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys, palvelujen jonoutuminen, kaupunginosien eriarvoistuminen, kohtuuhintaisten asuntojen pula ja liikenneruuhkat. Kestävää kaupunkipolitiikkaa on kiertotalouden edistäminen ja lähidemokratian vahvistaminen.

Toiseksi, on tärkeää, että koko Suomea kehitetään mahdollisimman tasapainoisesti.

Se tarkoittaa ennen muuta kannattavia työpaikkoja kaikkialle Suomeen. Näkymät ovat lupaavia esimerkiksi biotaloudessa ja matkailussa, kuten esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vastikään julkaistu Alueelliset kehitysnäkymät –raportti osoittaa.

Lisäksi on yhdessä huolehdittava, että eriasteista koulutusta on saatavilla koko maassa ja että tiet, radat ja muut väylät sekä tietoliikenneyhteydet ovat kunnossa kaikkialla Suomessa.

Sosiaali- ja terveyspalvelu- sekä maakuntauudistus toteutetaan. Sillä turvataan tasa-arvoiset perus- ja lähipalvelut niin kaupungeissa kuin maaseudulla postinumerosta riippumatta.

Vastakkainasettelun sijaan nyt tarvitaan yhteinen näkemys siitä, miten hyvän elämän edellytykset mahdollistetaan kaikkialla Suomessa myös tulevaisuudessa. Kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu ovat yhdessä Suomi, ja oikein toimimalla kaikki voivat voittaa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä esittää ajankohtaiskeskustelua kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä