Keskustelualoite kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä

Eduskunnan puhemiehelle

Suomi kaupungistuu. Samalla kaupunkeja ja muuta Suomea asetetaan usein vastakkain yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastakkainasettelu ei vie 100-vuotiasta Suomea eteenpäin.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että kaupungit ovat Suomen menestykselle elintärkeitä. Uusia ratkaisuja tarvitaan kuitenkin ongelmiin, joita ihmiset kohtaavat arjessaan. Niitä ovat esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys, palvelujen jonoutuminen, kaupunginosien eriarvoistuminen, kohtuuhintaisten asuntojen pula ja liikenneruuhkat. Kestävää kaupunkipolitiikkaa on kiertotalouden edistäminen ja lähidemokratian vahvistaminen.

Toiseksi, on tärkeää, että koko Suomea kehitetään mahdollisimman tasapainoisesti.

Se tarkoittaa ennen muuta kannattavia työpaikkoja kaikkialle Suomeen. Näkymät ovat lupaavia esimerkiksi biotaloudessa ja matkailussa, kuten esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vastikään julkaistu Alueelliset kehitysnäkymät –raportti osoittaa.

Lisäksi on yhdessä huolehdittava, että eriasteista koulutusta on saatavilla koko maassa ja että tiet, radat ja muut väylät sekä tietoliikenneyhteydet ovat kunnossa kaikkialla Suomessa.

Sosiaali- ja terveyspalvelu- sekä maakuntauudistus toteutetaan. Sillä turvataan tasa-arvoiset perus- ja lähipalvelut niin kaupungeissa kuin maaseudulla postinumerosta riippumatta.

Vastakkainasettelun sijaan nyt tarvitaan yhteinen näkemys siitä, miten hyvän elämän edellytykset mahdollistetaan kaikkialla Suomessa myös tulevaisuudessa. Kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu ovat yhdessä Suomi, ja oikein toimimalla kaikki voivat voittaa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä esittää ajankohtaiskeskustelua kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä