Keskustelualoite kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä

Eduskunnan puhemiehelle

Suomi kaupungistuu. Samalla kaupunkeja ja muuta Suomea asetetaan usein vastakkain yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastakkainasettelu ei vie 100-vuotiasta Suomea eteenpäin.

Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että kaupungit ovat Suomen menestykselle elintärkeitä. Uusia ratkaisuja tarvitaan kuitenkin ongelmiin, joita ihmiset kohtaavat arjessaan. Niitä ovat esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyys, palvelujen jonoutuminen, kaupunginosien eriarvoistuminen, kohtuuhintaisten asuntojen pula ja liikenneruuhkat. Kestävää kaupunkipolitiikkaa on kiertotalouden edistäminen ja lähidemokratian vahvistaminen.

Toiseksi, on tärkeää, että koko Suomea kehitetään mahdollisimman tasapainoisesti.

Se tarkoittaa ennen muuta kannattavia työpaikkoja kaikkialle Suomeen. Näkymät ovat lupaavia esimerkiksi biotaloudessa ja matkailussa, kuten esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön vastikään julkaistu Alueelliset kehitysnäkymät –raportti osoittaa.

Lisäksi on yhdessä huolehdittava, että eriasteista koulutusta on saatavilla koko maassa ja että tiet, radat ja muut väylät sekä tietoliikenneyhteydet ovat kunnossa kaikkialla Suomessa.

Sosiaali- ja terveyspalvelu- sekä maakuntauudistus toteutetaan. Sillä turvataan tasa-arvoiset perus- ja lähipalvelut niin kaupungeissa kuin maaseudulla postinumerosta riippumatta.

Vastakkainasettelun sijaan nyt tarvitaan yhteinen näkemys siitä, miten hyvän elämän edellytykset mahdollistetaan kaikkialla Suomessa myös tulevaisuudessa. Kaupungit, seutukaupungit ja maaseutu ovat yhdessä Suomi, ja oikein toimimalla kaikki voivat voittaa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmä esittää ajankohtaiskeskustelua kestävästä kaupunkipolitiikasta ja tasapainoisesta aluekehityksestä