Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisen keskeisiä tavoitteita on, että raiteilla matkustaminen olisi aito vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle.
– Liikenteen palvelutarjonnan kasvu ja kilpailu tarjoajien ja liikennemuotojen välillä hyödyttävät matkusta-jia. Palveluntarjoajat kilpailevat asiakkaistaan lippujen hinnoilla ja erilaisilla palveluilla. Ihmisille tulee lisää tarjontaa ja valinnanvaraa, Berner sanoi tiistaina eduskunnan välikysymyskeskustelussa.
Bernerin mukaan vasta viime vuosina linja-autoliikenteen ja lentoliikenteen luoma kilpailu sekä edessä häämöttävä pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailutus ovat saaneet aikaan sen, että VR:n palvelu-ja, hinnoittelua ja kustannustehokkuutta on lähdetty todella kehittämään.
– Esimerkiksi junalippujen kuluttajahinnat ovat tämän seurauksena laskeneet keskimäärin yli kymmenen prosenttia viimeisen vuoden aikana, liikenne- ja viestintäministeri totesi.
Berner sanoi, että kilpailun avaamisessa otetaan oppia muiden maiden hyvistä ja huonoista kokemuksis-ta.
– Kansainväliset kokemukset kuitenkin osoittavat kiistattomasti kaikkein tärkeimmän: kilpailun avaamises-ta hyötyvät nimenomaan matkustajat. Parempien palvelujen ja laskeneiden hintojen tuoma hyöty näkyy junamatkustamisen suosion lisääntymisenä.
Berner tähdensi, että kilpailun avaaminen ei tarkoita yksityistämistä, vaikka välikysymyksessä niin väitetään.
– Kaikki kolme perustettavaa yhtiötä ovat valtion sataprosenttisesti omistamia erityistehtäväyhtiöitä. Niille VR:ltä siirtyvä omaisuus säilyy valtion omistuksessa. Kysymys on omaisuuden siirrosta valtionyhtiöstä val-tion erityistehtäväyhtiöön, hän sanoi ja painotti myös, että työntekijät ovat tiiviisti mukana uudistuksen valmistelussa.