Berner: Junasta vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisen keskeisiä tavoitteita on, että raiteilla matkustaminen olisi aito vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle.

– Liikenteen palvelutarjonnan kasvu ja kilpailu tarjoajien ja liikennemuotojen välillä hyödyttävät matkusta-jia. Palveluntarjoajat kilpailevat asiakkaistaan lippujen hinnoilla ja erilaisilla palveluilla. Ihmisille tulee lisää tarjontaa ja valinnanvaraa, Berner sanoi tiistaina eduskunnan välikysymyskeskustelussa.

Bernerin mukaan vasta viime vuosina linja-autoliikenteen ja lentoliikenteen luoma kilpailu sekä edessä häämöttävä pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailutus ovat saaneet aikaan sen, että VR:n palvelu-ja, hinnoittelua ja kustannustehokkuutta on lähdetty todella kehittämään.

– Esimerkiksi junalippujen kuluttajahinnat ovat tämän seurauksena laskeneet keskimäärin yli kymmenen prosenttia viimeisen vuoden aikana, liikenne- ja viestintäministeri totesi.

Berner sanoi, että kilpailun avaamisessa otetaan oppia muiden maiden hyvistä ja huonoista kokemuksis-ta.

– Kansainväliset kokemukset kuitenkin osoittavat kiistattomasti kaikkein tärkeimmän: kilpailun avaamises-ta hyötyvät nimenomaan matkustajat. Parempien palvelujen ja laskeneiden hintojen tuoma hyöty näkyy junamatkustamisen suosion lisääntymisenä.

Berner tähdensi, että kilpailun avaaminen ei tarkoita yksityistämistä, vaikka välikysymyksessä niin väitetään.

– Kaikki kolme perustettavaa yhtiötä ovat valtion sataprosenttisesti omistamia erityistehtäväyhtiöitä. Niille VR:ltä siirtyvä omaisuus säilyy valtion omistuksessa. Kysymys on omaisuuden siirrosta valtionyhtiöstä val-tion erityistehtäväyhtiöön, hän sanoi ja painotti myös, että työntekijät ovat tiiviisti mukana uudistuksen valmistelussa.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetBerner: Junasta vaihtoehto yhä useammalle suomalaiselle