– Junat myöhästelevät, lippujen ostaminen on tehty vaikeaksi, juna-asemia on suljettu ja VR:n asiakaspalveluun soittaminen on vain maksullista jonotusmusiikin kuuntelua. VR:n työntekijät tekevät varmasti parhaansa, mutta tähän tarvitaan muutos. Me Keskustassa haluamme palvella ihmisiä. Haluamme, että tulevaisuudessa nykyistä useampi ihminen voi matkustaa junalla.
– On aika laittaa junaoperaattorit vihdoinkin kilpailemaan asiakkaista paremmilla palveluilla ja hinnoilla, Vehkaperä sanoi.
Vehkaperän mukaan junaliikenteen kilpailun avaamiselle on luotu selkeät askelmerkit:
1. Perustetaan valtion kokonaan omistamat kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt.
2. Kilpailun avaamiseen liittyviä yksityiskohtia valmistellaan työryhmissä, jonne on kutsuttu myös VR:n henkilöstön edustajia.
3. Uudistus toteutetaan hallitusti ja vaiheittain kolmen seuraavan vaalikauden aikana, Etelä-Suomen junaliikenteestä aloittaen.
Vehkaperän mukaan hallitus ei ole tekemässä samaa virhettä kuin oppositio viime vaalikaudella myydessään ja yksityistäessään suomalaiset sähköverkot. Jokainen tuntee sen nyt lompakossaan.
– Suomen raiteet, veturit, vaunut, juna-asemat ja varikot ovat ja pysyvät suomalaisten omistuksessa. Tämä hallitus ei ainakaan yksityistä niitä. Opposition aikeista emme tiedä. Hallitus ei myöskään ole luomassa niin sanotuille kermankuorijoille kissanpäiviä eikä lakkauttamassa junaliikennettä mistään päin Suomea, Vehkaperä sanoi.
Vehkaperän mukaan sen sijaan tavoitteena on, että junaliikenteen palvelut kehittyvät sekä matkustajamäärät nousevat. Uudistus palvelee osaltaan myös liikenteen päästöjen vähentämistä osana ilmastonmuutoksen vastaista kamppailua.