Parviainen: Ruokavaltuutettu valvomaan ruokaketjua

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) on asettanut työryhmän valmistelemaan ruokamarkkinoiden oikeudenmukaisuutta. Tämä on kaivattu uudistus.

Ruokaketjun tasapuolisempaa jakoa valvoisi vuoden 2019 alusta uusi virkahenkilö, josta on valmistelussa käytetty työnimeä ”ruoka-asiamies”. Virka on hyvä ja tarpeellinen, ja keskeistä on määritellä tehtävä ja toimivaltuus tarkasti.

On tärkeää, että valtionhallinnossa edistetään tasa-arvoista kielenkäyttöä. Erityisesti uusien virkanimikkeiden osalta pitää olla tarkka, jotta kielemme uudistuu tasa-arvoisempaan suuntaan.

Siksi kannustamme ministeri Leppää muuttamaan ruoka-asiamiehen viran nimen ruokavaltuutetun viraksi.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetParviainen: Ruokavaltuutettu valvomaan ruokaketjua