Elsi Katainen komissiolle: Miksi valkoposkihanhea suojellaan edelleen?

-Tällä hetkellä lintudirektiivi ei palvele tarkoitustaan. Valkoposkihanhia ei saa metsästää, vaikka laji ei selvästikään vaatisi suojelua Suomessa. Hanhikantaa säätelemällä viljelijät voisivat välttyä satojen menetyksiltä, ulkoilualueet pysyisivät käyttökelpoisina ja miljoonien vahingonkorvauksia ei tarvitsisi maksaa valtion pussista, Katainen perustelee kysymystään.

Satovahinkojen lisäksi valkoposkihanhien uloste ja aggressiivinen käytös ovat aiheuttaneet haittaa ihmisille yleisillä ulkoilupaikoilla, puistoissa ja uimarannoilla.

-Valkoposkihanhen pitäminen suojeltujen lintujen listalla rappeuttaa luonnonsuojelupolitiikan hyväksyttävyyttä ihmisten silmissä, kun lajia, joka ei enää hetkeen ole ollut uhanalainen, ylisuojellaan edelleen, Katainen linjaa.

EU:n lintudirektiivissä käsitellään kaikkien luonnonvaraisina elävien lintulajien suojelua EU:n alueella. Tavoitteena direktiivillä on suojella lajeja, mutta myös säädellä niiden hyödyntämistä. Direktiivi ei kuitenkaan tällä hetkellä huomioi lajien mahdollista muuttumista uhanalaisista elinvoimaisiksi.

-Valkoposkihanhi on esimerkki tällaisesta lajista, joka on ollut uhanalainen, mutta on nykyään elinvoimainen. Kannan nopea kasvu on aiheuttanut suuria vahinkoja suomalaisille viljelijöille, joiden viljelyksillä kymmenet ja jopa sadat tuhannet valkoposkihanhet muuttomatkoillaan keväisin ja syksyisin ruokailevat tuhoten koko kasvavan sadon, Katainen toteaa.

Euroopan komission on vastattava Elsi Kataiselle kirjallisesti 3 viikon kuluessa.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen komissiolle: Miksi valkoposkihanhea suojellaan edelleen?