Kalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi

valkoposkihanhia lähdössä lentoon

Keskustan kansanedustajat, eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Hannu Hoskonen ja maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari vaativat, että Suomessa mahdollistetaan nopeasti valkoposkihankien suojametsästys Ruotsin ja Viron tapaan.

Hoskosen ja Kalmarin mukaan uudistus voidaan toteuttaa nykyisten EU-direktiivien ja kotimaisen luonnonsuojelulain puitteissa lisäämällä väljyyttä poikkeuslupiin. Ympäristöministeriön on aloitettava asian valmistelu välittömästi, Hoskonen ja Kalmari tähdentävät. Peruste uudistukselle on valkoposkihanhien aiheuttamat vahingot maataloudelle, jonka kannattavuus on jo muutenkin poikkeuksellisen heikko.

-Myös tänä keväänä valkoposkihanhet ovat aiheuttaneet mittavia tuhoja useilla tiloilla kautta Suomen, kun rehusato on menetetty. Tähän on tultava kiireellä muutos. Edellytämme, että ympäristöministeri Mikkonen tarttuu ongelmaan välittömästi.

-Pidemmällä aikavälillä valkoposkihanhesta on tehtävä riistalaji ja mahdollistettava sen kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen, Hoskonen ja Kalmari esittävät.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi