Kalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi

valkoposkihanhia lähdössä lentoon

Keskustan kansanedustajat, eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Hannu Hoskonen ja maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari vaativat, että Suomessa mahdollistetaan nopeasti valkoposkihankien suojametsästys Ruotsin ja Viron tapaan.

Hoskosen ja Kalmarin mukaan uudistus voidaan toteuttaa nykyisten EU-direktiivien ja kotimaisen luonnonsuojelulain puitteissa lisäämällä väljyyttä poikkeuslupiin. Ympäristöministeriön on aloitettava asian valmistelu välittömästi, Hoskonen ja Kalmari tähdentävät. Peruste uudistukselle on valkoposkihanhien aiheuttamat vahingot maataloudelle, jonka kannattavuus on jo muutenkin poikkeuksellisen heikko.

-Myös tänä keväänä valkoposkihanhet ovat aiheuttaneet mittavia tuhoja useilla tiloilla kautta Suomen, kun rehusato on menetetty. Tähän on tultava kiireellä muutos. Edellytämme, että ympäristöministeri Mikkonen tarttuu ongelmaan välittömästi.

-Pidemmällä aikavälillä valkoposkihanhesta on tehtävä riistalaji ja mahdollistettava sen kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen, Hoskonen ja Kalmari esittävät.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi