Kalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi

valkoposkihanhia lähdössä lentoon

Keskustan kansanedustajat, eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Hannu Hoskonen ja maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari vaativat, että Suomessa mahdollistetaan nopeasti valkoposkihankien suojametsästys Ruotsin ja Viron tapaan.

Hoskosen ja Kalmarin mukaan uudistus voidaan toteuttaa nykyisten EU-direktiivien ja kotimaisen luonnonsuojelulain puitteissa lisäämällä väljyyttä poikkeuslupiin. Ympäristöministeriön on aloitettava asian valmistelu välittömästi, Hoskonen ja Kalmari tähdentävät. Peruste uudistukselle on valkoposkihanhien aiheuttamat vahingot maataloudelle, jonka kannattavuus on jo muutenkin poikkeuksellisen heikko.

-Myös tänä keväänä valkoposkihanhet ovat aiheuttaneet mittavia tuhoja useilla tiloilla kautta Suomen, kun rehusato on menetetty. Tähän on tultava kiireellä muutos. Edellytämme, että ympäristöministeri Mikkonen tarttuu ongelmaan välittömästi.

-Pidemmällä aikavälillä valkoposkihanhesta on tehtävä riistalaji ja mahdollistettava sen kannanhoidollisen metsästyksen aloittaminen, Hoskonen ja Kalmari esittävät.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari ja Hoskonen: Valkoposkihanhien suojametsästys sallittava välittömästi