Freelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy

Keskusta Uutiset

– Omassa työssään työllistyvä on nyt ja jatkossa yhtä lailla kuin yrittäjä oikeutettu työttömyysturvaan, jos työllistyminen ei ole kokoaikaista. Päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden määritelmä ei muutu. Omassa työssään osa-aikaisesti työllistyvällä tai sivutoimisella yrittäjällä tulot voivat jäädä pieniksi ja tällöin voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan, Peltokorpi toteaa.

Hän seuraa työkseen muun muassa työttömyysturva-asioita. Hän toteaa, että lakimuutos helpottaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä.

– Yrittäjältä ei edellytetä yritystoiminnan totaalista lopettamista ja Y-tunnuksesta luopumista työttömyysturvan ehtona. Tämä helpottaa erityisesti ns. toiminimiyrittäjien tilannetta ja yritystoiminnan käynnistämistä uudelleen työttömyysjakson jälkeen.

Peltokorven mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen soveltamiskäytännöissä on ollut nyt kirjavuutta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta tunnisti ongelman ja edellyttää, että TE-toimistojen ohjeistusten tulee olla selkeitä ja henkilöstöä on koulutettava, jotta lakia sovelletaan joka paikassa samalla lailla

– Työttömien näkökulmasta lakiin sisältyi merkittävä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen kannustava muutos. Työtön voi olla jatkossa julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi pois työllistymistä edistävistä palveluista. Hänelle tulee myös oikeus työttömyysetuuteen näiden päivien osalta, Peltokorpi toteaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetFreelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy