Freelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy

Keskusta Uutiset

– Omassa työssään työllistyvä on nyt ja jatkossa yhtä lailla kuin yrittäjä oikeutettu työttömyysturvaan, jos työllistyminen ei ole kokoaikaista. Päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden määritelmä ei muutu. Omassa työssään osa-aikaisesti työllistyvällä tai sivutoimisella yrittäjällä tulot voivat jäädä pieniksi ja tällöin voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan, Peltokorpi toteaa.

Hän seuraa työkseen muun muassa työttömyysturva-asioita. Hän toteaa, että lakimuutos helpottaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä.

– Yrittäjältä ei edellytetä yritystoiminnan totaalista lopettamista ja Y-tunnuksesta luopumista työttömyysturvan ehtona. Tämä helpottaa erityisesti ns. toiminimiyrittäjien tilannetta ja yritystoiminnan käynnistämistä uudelleen työttömyysjakson jälkeen.

Peltokorven mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen soveltamiskäytännöissä on ollut nyt kirjavuutta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta tunnisti ongelman ja edellyttää, että TE-toimistojen ohjeistusten tulee olla selkeitä ja henkilöstöä on koulutettava, jotta lakia sovelletaan joka paikassa samalla lailla

– Työttömien näkökulmasta lakiin sisältyi merkittävä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen kannustava muutos. Työtön voi olla jatkossa julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi pois työllistymistä edistävistä palveluista. Hänelle tulee myös oikeus työttömyysetuuteen näiden päivien osalta, Peltokorpi toteaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetFreelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy