Freelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy

Keskusta Uutiset

– Omassa työssään työllistyvä on nyt ja jatkossa yhtä lailla kuin yrittäjä oikeutettu työttömyysturvaan, jos työllistyminen ei ole kokoaikaista. Päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden määritelmä ei muutu. Omassa työssään osa-aikaisesti työllistyvällä tai sivutoimisella yrittäjällä tulot voivat jäädä pieniksi ja tällöin voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan, Peltokorpi toteaa.

Hän seuraa työkseen muun muassa työttömyysturva-asioita. Hän toteaa, että lakimuutos helpottaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä.

– Yrittäjältä ei edellytetä yritystoiminnan totaalista lopettamista ja Y-tunnuksesta luopumista työttömyysturvan ehtona. Tämä helpottaa erityisesti ns. toiminimiyrittäjien tilannetta ja yritystoiminnan käynnistämistä uudelleen työttömyysjakson jälkeen.

Peltokorven mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen soveltamiskäytännöissä on ollut nyt kirjavuutta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta tunnisti ongelman ja edellyttää, että TE-toimistojen ohjeistusten tulee olla selkeitä ja henkilöstöä on koulutettava, jotta lakia sovelletaan joka paikassa samalla lailla

– Työttömien näkökulmasta lakiin sisältyi merkittävä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen kannustava muutos. Työtön voi olla jatkossa julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi pois työllistymistä edistävistä palveluista. Hänelle tulee myös oikeus työttömyysetuuteen näiden päivien osalta, Peltokorpi toteaa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetFreelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy