Freelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy

Keskusta Uutiset

– Omassa työssään työllistyvä on nyt ja jatkossa yhtä lailla kuin yrittäjä oikeutettu työttömyysturvaan, jos työllistyminen ei ole kokoaikaista. Päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden määritelmä ei muutu. Omassa työssään osa-aikaisesti työllistyvällä tai sivutoimisella yrittäjällä tulot voivat jäädä pieniksi ja tällöin voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan, Peltokorpi toteaa.

Hän seuraa työkseen muun muassa työttömyysturva-asioita. Hän toteaa, että lakimuutos helpottaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä.

– Yrittäjältä ei edellytetä yritystoiminnan totaalista lopettamista ja Y-tunnuksesta luopumista työttömyysturvan ehtona. Tämä helpottaa erityisesti ns. toiminimiyrittäjien tilannetta ja yritystoiminnan käynnistämistä uudelleen työttömyysjakson jälkeen.

Peltokorven mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen soveltamiskäytännöissä on ollut nyt kirjavuutta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta tunnisti ongelman ja edellyttää, että TE-toimistojen ohjeistusten tulee olla selkeitä ja henkilöstöä on koulutettava, jotta lakia sovelletaan joka paikassa samalla lailla

– Työttömien näkökulmasta lakiin sisältyi merkittävä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen kannustava muutos. Työtön voi olla jatkossa julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi pois työllistymistä edistävistä palveluista. Hänelle tulee myös oikeus työttömyysetuuteen näiden päivien osalta, Peltokorpi toteaa.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetFreelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy