Freelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy

Keskusta Uutiset

– Omassa työssään työllistyvä on nyt ja jatkossa yhtä lailla kuin yrittäjä oikeutettu työttömyysturvaan, jos työllistyminen ei ole kokoaikaista. Päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden määritelmä ei muutu. Omassa työssään osa-aikaisesti työllistyvällä tai sivutoimisella yrittäjällä tulot voivat jäädä pieniksi ja tällöin voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan, Peltokorpi toteaa.

Hän seuraa työkseen muun muassa työttömyysturva-asioita. Hän toteaa, että lakimuutos helpottaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä.

– Yrittäjältä ei edellytetä yritystoiminnan totaalista lopettamista ja Y-tunnuksesta luopumista työttömyysturvan ehtona. Tämä helpottaa erityisesti ns. toiminimiyrittäjien tilannetta ja yritystoiminnan käynnistämistä uudelleen työttömyysjakson jälkeen.

Peltokorven mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen soveltamiskäytännöissä on ollut nyt kirjavuutta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta tunnisti ongelman ja edellyttää, että TE-toimistojen ohjeistusten tulee olla selkeitä ja henkilöstöä on koulutettava, jotta lakia sovelletaan joka paikassa samalla lailla

– Työttömien näkökulmasta lakiin sisältyi merkittävä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen kannustava muutos. Työtön voi olla jatkossa julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi pois työllistymistä edistävistä palveluista. Hänelle tulee myös oikeus työttömyysetuuteen näiden päivien osalta, Peltokorpi toteaa.

Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
Saarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa - etätyö ei jää vain koronailmiöksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetFreelancereiden ja luovan työn tekijöiden työttömyysturva säilyy