Hallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa

Mietintöön sisältyi hylkäysehdotuksen sisältävä vastalause ja neljä lausumaa. Lausumia muutettiin ja uusia esitettiin vielä viime hetkillä.

Lausumia käytetään, kun valiokunta haluaa vahvistaa ja voimistaa lakia joiltain osin. Mietinnön lausumat koskivat veronkierron tekemistä taloudellisesti kannattamattomaksi ennakonpidätyksellä, yleisöjulkisuuden lisäämistä, seuraamussääntöjä ja listaamattomien yritysten mukaan saamista sääntelyyn.

Äänestyksessä sekä hylättiin vanhoja lausumia, että äänestettiin uusien puolesta. Selkokieliset äänestysohjeet edustajille olivat tarpeen. Lausumaäänestysten jälkeen eduskunta hyväksyi lait täysistunnon äänin 94-62, tyhjiä 0, poissa 43.

Kolme perussuomalaista edustajaa äänesti lain hyväksymistä vastaan. Moni hämmentyi matkan varrella, kun myöskään median edustajat eivät aina olleet kartalla siitä, mistä laissa on kyse. Lähtökohtana on nimenomaan, että Suomessa omistuksia ei voi piilotella. Suomi ei voi kuitenkaan määrätä muiden EU-maiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta.

Kun puhemies täysistunnossa kopautti nuijaa ja ilmoitti, että arvo-osuuslaki on loppuun käsitelty, kuulosti kuin eduskunnassa olisi kuulunut syvä helpotuksen huokaus.

Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä ajankohtaiset poliittiset aiheet kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
26.11.2020 / K-Studio
Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa