Hallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa

Mietintöön sisältyi hylkäysehdotuksen sisältävä vastalause ja neljä lausumaa. Lausumia muutettiin ja uusia esitettiin vielä viime hetkillä.

Lausumia käytetään, kun valiokunta haluaa vahvistaa ja voimistaa lakia joiltain osin. Mietinnön lausumat koskivat veronkierron tekemistä taloudellisesti kannattamattomaksi ennakonpidätyksellä, yleisöjulkisuuden lisäämistä, seuraamussääntöjä ja listaamattomien yritysten mukaan saamista sääntelyyn.

Äänestyksessä sekä hylättiin vanhoja lausumia, että äänestettiin uusien puolesta. Selkokieliset äänestysohjeet edustajille olivat tarpeen. Lausumaäänestysten jälkeen eduskunta hyväksyi lait täysistunnon äänin 94-62, tyhjiä 0, poissa 43.

Kolme perussuomalaista edustajaa äänesti lain hyväksymistä vastaan. Moni hämmentyi matkan varrella, kun myöskään median edustajat eivät aina olleet kartalla siitä, mistä laissa on kyse. Lähtökohtana on nimenomaan, että Suomessa omistuksia ei voi piilotella. Suomi ei voi kuitenkaan määrätä muiden EU-maiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta.

Kun puhemies täysistunnossa kopautti nuijaa ja ilmoitti, että arvo-osuuslaki on loppuun käsitelty, kuulosti kuin eduskunnassa olisi kuulunut syvä helpotuksen huokaus.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa