Hallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa

Mietintöön sisältyi hylkäysehdotuksen sisältävä vastalause ja neljä lausumaa. Lausumia muutettiin ja uusia esitettiin vielä viime hetkillä.

Lausumia käytetään, kun valiokunta haluaa vahvistaa ja voimistaa lakia joiltain osin. Mietinnön lausumat koskivat veronkierron tekemistä taloudellisesti kannattamattomaksi ennakonpidätyksellä, yleisöjulkisuuden lisäämistä, seuraamussääntöjä ja listaamattomien yritysten mukaan saamista sääntelyyn.

Äänestyksessä sekä hylättiin vanhoja lausumia, että äänestettiin uusien puolesta. Selkokieliset äänestysohjeet edustajille olivat tarpeen. Lausumaäänestysten jälkeen eduskunta hyväksyi lait täysistunnon äänin 94-62, tyhjiä 0, poissa 43.

Kolme perussuomalaista edustajaa äänesti lain hyväksymistä vastaan. Moni hämmentyi matkan varrella, kun myöskään median edustajat eivät aina olleet kartalla siitä, mistä laissa on kyse. Lähtökohtana on nimenomaan, että Suomessa omistuksia ei voi piilotella. Suomi ei voi kuitenkaan määrätä muiden EU-maiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta.

Kun puhemies täysistunnossa kopautti nuijaa ja ilmoitti, että arvo-osuuslaki on loppuun käsitelty, kuulosti kuin eduskunnassa olisi kuulunut syvä helpotuksen huokaus.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa