Hallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa

Mietintöön sisältyi hylkäysehdotuksen sisältävä vastalause ja neljä lausumaa. Lausumia muutettiin ja uusia esitettiin vielä viime hetkillä.

Lausumia käytetään, kun valiokunta haluaa vahvistaa ja voimistaa lakia joiltain osin. Mietinnön lausumat koskivat veronkierron tekemistä taloudellisesti kannattamattomaksi ennakonpidätyksellä, yleisöjulkisuuden lisäämistä, seuraamussääntöjä ja listaamattomien yritysten mukaan saamista sääntelyyn.

Äänestyksessä sekä hylättiin vanhoja lausumia, että äänestettiin uusien puolesta. Selkokieliset äänestysohjeet edustajille olivat tarpeen. Lausumaäänestysten jälkeen eduskunta hyväksyi lait täysistunnon äänin 94-62, tyhjiä 0, poissa 43.

Kolme perussuomalaista edustajaa äänesti lain hyväksymistä vastaan. Moni hämmentyi matkan varrella, kun myöskään median edustajat eivät aina olleet kartalla siitä, mistä laissa on kyse. Lähtökohtana on nimenomaan, että Suomessa omistuksia ei voi piilotella. Suomi ei voi kuitenkaan määrätä muiden EU-maiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta.

Kun puhemies täysistunnossa kopautti nuijaa ja ilmoitti, että arvo-osuuslaki on loppuun käsitelty, kuulosti kuin eduskunnassa olisi kuulunut syvä helpotuksen huokaus.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa