Hallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa

Mietintöön sisältyi hylkäysehdotuksen sisältävä vastalause ja neljä lausumaa. Lausumia muutettiin ja uusia esitettiin vielä viime hetkillä.

Lausumia käytetään, kun valiokunta haluaa vahvistaa ja voimistaa lakia joiltain osin. Mietinnön lausumat koskivat veronkierron tekemistä taloudellisesti kannattamattomaksi ennakonpidätyksellä, yleisöjulkisuuden lisäämistä, seuraamussääntöjä ja listaamattomien yritysten mukaan saamista sääntelyyn.

Äänestyksessä sekä hylättiin vanhoja lausumia, että äänestettiin uusien puolesta. Selkokieliset äänestysohjeet edustajille olivat tarpeen. Lausumaäänestysten jälkeen eduskunta hyväksyi lait täysistunnon äänin 94-62, tyhjiä 0, poissa 43.

Kolme perussuomalaista edustajaa äänesti lain hyväksymistä vastaan. Moni hämmentyi matkan varrella, kun myöskään median edustajat eivät aina olleet kartalla siitä, mistä laissa on kyse. Lähtökohtana on nimenomaan, että Suomessa omistuksia ei voi piilotella. Suomi ei voi kuitenkaan määrätä muiden EU-maiden sisällä tapahtuvasta toiminnasta.

Kun puhemies täysistunnossa kopautti nuijaa ja ilmoitti, että arvo-osuuslaki on loppuun käsitelty, kuulosti kuin eduskunnassa olisi kuulunut syvä helpotuksen huokaus.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallintarekisteri käsiteltiin; avoin omistus säilyi Suomessa