Keskusta allekirjoitti liberaalin manifestin

– Manifesti on tärkeä merkkipaalu liberaalipuoleiden yhteistyölle. Se oli helppo allekirjoittaa, erityisesti olin tyytyväinen koulutusta ja ilmastonmuutosta koskeviin linjauksiin, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Aiempi liberaali manifesti on käytännössä 70 vuoden takaa, järjestön perustamisen hetkeltä vuodelta 1947. Oxford-julistukseksi nimetty manifesti määritteli liberaalit tavoitteet ja ideologian ensimmäistä kertaa kaikkien liberaalipuolueiden yhteisenä julistuksena. Maailman muuttuessa manifestia oli tarpeen täydentää ja tuoda julistus tähän päivään. Tuore liberaalimanifesti ottaakin kantaa lisäksi muun muassa maahanmuuttoon.

Manifestin lisäksi kongressi hyväksyi World Today -aloitteen, joka huomioi maailmanpolitiikan haasteet liberaalista näkökulmasta. Aloitteessa annettiin vahva tuki Suomen alkavalle Arktisen neuvoston puheenjohtajuudelle ja tavoitteillemme arktisten alueiden turvaamiseksi. Päätösasioiden lisäksi keskustelua herätti erityisesti populismin maailmanlaajuinen tilanne, ja liberaalien mahdollisuudet vastata populismin haasteeseen.

Lontoossa kotipaikkaansa pitävä Liberal International on yli sadan liberaalipuoleen ja -järjestön yhteinen kansainvälinen kattojärjestö. 1947 perustettu LI kokoontuu kongressiinsa puolentoista vuoden välein. Suomesta LI:n jäseniä ovat Suomen Keskusta ja RKP. Andorran kongressissa Keskustan kokousdelegaatiota johti puoluesihteeri Jouni Ovaska. Lisäksi kokoukseen osallistuivat puolueen ja eduskuntaryhmän kansainvälistenasioiden sihteerit Tuomas Meriniemi ja Jari Haapiainen.

Eurovaaliehdokas Venla Kajan: Opiskelijoiden ovet auki Eurooppaan
Monelle opiskelijalle vaihtoon lähtö on ensimmäinen kosketus eurooppalaisuuteen. Se on hieno esimerkki siitä, mitä EU:n vapaa liikkuvuus tarkoittaa. Toivon, että mahdollisimman moni nuori saisi hyödyntää tämän mahdollisuuden.
24.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Eurovaaliehdokas Valtteri Paakki: Vihreä siirtymä on tehtävä kestävästi ja oikeudenmukaisesti
Keskustalaiseen ajattelumaailmaan kuuluu ajatus ylisukupolvisuudesta. Tahtotila jättää oma tila ja ympäristö paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville. Mikäli tahdomme pitää kiinni tästä periaatteesta, meidän on edistettävää vihreää siirtymää niin Suomessa kuin EU:n laajuisesti.
20.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta allekirjoitti liberaalin manifestin