Keskusta allekirjoitti liberaalin manifestin

– Manifesti on tärkeä merkkipaalu liberaalipuoleiden yhteistyölle. Se oli helppo allekirjoittaa, erityisesti olin tyytyväinen koulutusta ja ilmastonmuutosta koskeviin linjauksiin, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Aiempi liberaali manifesti on käytännössä 70 vuoden takaa, järjestön perustamisen hetkeltä vuodelta 1947. Oxford-julistukseksi nimetty manifesti määritteli liberaalit tavoitteet ja ideologian ensimmäistä kertaa kaikkien liberaalipuolueiden yhteisenä julistuksena. Maailman muuttuessa manifestia oli tarpeen täydentää ja tuoda julistus tähän päivään. Tuore liberaalimanifesti ottaakin kantaa lisäksi muun muassa maahanmuuttoon.

Manifestin lisäksi kongressi hyväksyi World Today -aloitteen, joka huomioi maailmanpolitiikan haasteet liberaalista näkökulmasta. Aloitteessa annettiin vahva tuki Suomen alkavalle Arktisen neuvoston puheenjohtajuudelle ja tavoitteillemme arktisten alueiden turvaamiseksi. Päätösasioiden lisäksi keskustelua herätti erityisesti populismin maailmanlaajuinen tilanne, ja liberaalien mahdollisuudet vastata populismin haasteeseen.

Lontoossa kotipaikkaansa pitävä Liberal International on yli sadan liberaalipuoleen ja -järjestön yhteinen kansainvälinen kattojärjestö. 1947 perustettu LI kokoontuu kongressiinsa puolentoista vuoden välein. Suomesta LI:n jäseniä ovat Suomen Keskusta ja RKP. Andorran kongressissa Keskustan kokousdelegaatiota johti puoluesihteeri Jouni Ovaska. Lisäksi kokoukseen osallistuivat puolueen ja eduskuntaryhmän kansainvälistenasioiden sihteerit Tuomas Meriniemi ja Jari Haapiainen.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta allekirjoitti liberaalin manifestin