Keskusta allekirjoitti liberaalin manifestin

– Manifesti on tärkeä merkkipaalu liberaalipuoleiden yhteistyölle. Se oli helppo allekirjoittaa, erityisesti olin tyytyväinen koulutusta ja ilmastonmuutosta koskeviin linjauksiin, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Aiempi liberaali manifesti on käytännössä 70 vuoden takaa, järjestön perustamisen hetkeltä vuodelta 1947. Oxford-julistukseksi nimetty manifesti määritteli liberaalit tavoitteet ja ideologian ensimmäistä kertaa kaikkien liberaalipuolueiden yhteisenä julistuksena. Maailman muuttuessa manifestia oli tarpeen täydentää ja tuoda julistus tähän päivään. Tuore liberaalimanifesti ottaakin kantaa lisäksi muun muassa maahanmuuttoon.

Manifestin lisäksi kongressi hyväksyi World Today -aloitteen, joka huomioi maailmanpolitiikan haasteet liberaalista näkökulmasta. Aloitteessa annettiin vahva tuki Suomen alkavalle Arktisen neuvoston puheenjohtajuudelle ja tavoitteillemme arktisten alueiden turvaamiseksi. Päätösasioiden lisäksi keskustelua herätti erityisesti populismin maailmanlaajuinen tilanne, ja liberaalien mahdollisuudet vastata populismin haasteeseen.

Lontoossa kotipaikkaansa pitävä Liberal International on yli sadan liberaalipuoleen ja -järjestön yhteinen kansainvälinen kattojärjestö. 1947 perustettu LI kokoontuu kongressiinsa puolentoista vuoden välein. Suomesta LI:n jäseniä ovat Suomen Keskusta ja RKP. Andorran kongressissa Keskustan kokousdelegaatiota johti puoluesihteeri Jouni Ovaska. Lisäksi kokoukseen osallistuivat puolueen ja eduskuntaryhmän kansainvälistenasioiden sihteerit Tuomas Meriniemi ja Jari Haapiainen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta allekirjoitti liberaalin manifestin