Keskusta allekirjoitti liberaalin manifestin

– Manifesti on tärkeä merkkipaalu liberaalipuoleiden yhteistyölle. Se oli helppo allekirjoittaa, erityisesti olin tyytyväinen koulutusta ja ilmastonmuutosta koskeviin linjauksiin, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Aiempi liberaali manifesti on käytännössä 70 vuoden takaa, järjestön perustamisen hetkeltä vuodelta 1947. Oxford-julistukseksi nimetty manifesti määritteli liberaalit tavoitteet ja ideologian ensimmäistä kertaa kaikkien liberaalipuolueiden yhteisenä julistuksena. Maailman muuttuessa manifestia oli tarpeen täydentää ja tuoda julistus tähän päivään. Tuore liberaalimanifesti ottaakin kantaa lisäksi muun muassa maahanmuuttoon.

Manifestin lisäksi kongressi hyväksyi World Today -aloitteen, joka huomioi maailmanpolitiikan haasteet liberaalista näkökulmasta. Aloitteessa annettiin vahva tuki Suomen alkavalle Arktisen neuvoston puheenjohtajuudelle ja tavoitteillemme arktisten alueiden turvaamiseksi. Päätösasioiden lisäksi keskustelua herätti erityisesti populismin maailmanlaajuinen tilanne, ja liberaalien mahdollisuudet vastata populismin haasteeseen.

Lontoossa kotipaikkaansa pitävä Liberal International on yli sadan liberaalipuoleen ja -järjestön yhteinen kansainvälinen kattojärjestö. 1947 perustettu LI kokoontuu kongressiinsa puolentoista vuoden välein. Suomesta LI:n jäseniä ovat Suomen Keskusta ja RKP. Andorran kongressissa Keskustan kokousdelegaatiota johti puoluesihteeri Jouni Ovaska. Lisäksi kokoukseen osallistuivat puolueen ja eduskuntaryhmän kansainvälistenasioiden sihteerit Tuomas Meriniemi ja Jari Haapiainen.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta allekirjoitti liberaalin manifestin