Keskusta allekirjoitti liberaalin manifestin

– Manifesti on tärkeä merkkipaalu liberaalipuoleiden yhteistyölle. Se oli helppo allekirjoittaa, erityisesti olin tyytyväinen koulutusta ja ilmastonmuutosta koskeviin linjauksiin, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.

Aiempi liberaali manifesti on käytännössä 70 vuoden takaa, järjestön perustamisen hetkeltä vuodelta 1947. Oxford-julistukseksi nimetty manifesti määritteli liberaalit tavoitteet ja ideologian ensimmäistä kertaa kaikkien liberaalipuolueiden yhteisenä julistuksena. Maailman muuttuessa manifestia oli tarpeen täydentää ja tuoda julistus tähän päivään. Tuore liberaalimanifesti ottaakin kantaa lisäksi muun muassa maahanmuuttoon.

Manifestin lisäksi kongressi hyväksyi World Today -aloitteen, joka huomioi maailmanpolitiikan haasteet liberaalista näkökulmasta. Aloitteessa annettiin vahva tuki Suomen alkavalle Arktisen neuvoston puheenjohtajuudelle ja tavoitteillemme arktisten alueiden turvaamiseksi. Päätösasioiden lisäksi keskustelua herätti erityisesti populismin maailmanlaajuinen tilanne, ja liberaalien mahdollisuudet vastata populismin haasteeseen.

Lontoossa kotipaikkaansa pitävä Liberal International on yli sadan liberaalipuoleen ja -järjestön yhteinen kansainvälinen kattojärjestö. 1947 perustettu LI kokoontuu kongressiinsa puolentoista vuoden välein. Suomesta LI:n jäseniä ovat Suomen Keskusta ja RKP. Andorran kongressissa Keskustan kokousdelegaatiota johti puoluesihteeri Jouni Ovaska. Lisäksi kokoukseen osallistuivat puolueen ja eduskuntaryhmän kansainvälistenasioiden sihteerit Tuomas Meriniemi ja Jari Haapiainen.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta allekirjoitti liberaalin manifestin