Hallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi

Viimeiset viikot olemme saaneet seurata vähän eriskummallista näytelmää työelämäkysymyksiin liittyen. Hallituksen tavoite saada Suomeen lisää työpaikkoja pienentämällä pienten yritysten henkilöstön palkkaamiseen liittyvää riskiä sai työmarkkinajärjestöt takajaloilleen.

Asioiden mittasuhteet ovat menneet päälaelleen. Miljoonien menetykset työtaistelujen takia sekä kiistaan täysin syyttömien ihmisten ja yritysten hankaluudet ovat kohtuuttomia esitetyn asian kokoluokkaan nähden. Lähestyvät eduskuntavaalit vaikuttavat taustalla. Kiistasta tuli arvovaltakysymys.

Hallitus teki pääministeri Juha Sipilän johdolla useita vastaantuloja työmarkkinajärjestöille kuitenkaan tinkimättä siitä, että Suomessa hallitus on viime kädessä vastuussa työllisyydestä. Neuvotteluja eri tahojen kanssa käytiin yötä päivää. Torstai-iltana hallitus esitteli työntekijäjärjestöille ehdotuksensa kiistan ratkaisemiseksi ja työtaistelutoimien lopettamiseksi.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat tänään antaneet vastauksensa hallituksen esitykseen. Akava hyväksyi sopimuksen sellaisenaan, SAK ja STTK ehdollisena. Toivottavasti työmarkkinarauha palaa maahan ja sitä kautta sujuva arki suomalaisille. Ainakin maan hallitus on tehnyt kaikkensa sen eteen.

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi