Hallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi

Viimeiset viikot olemme saaneet seurata vähän eriskummallista näytelmää työelämäkysymyksiin liittyen. Hallituksen tavoite saada Suomeen lisää työpaikkoja pienentämällä pienten yritysten henkilöstön palkkaamiseen liittyvää riskiä sai työmarkkinajärjestöt takajaloilleen.

Asioiden mittasuhteet ovat menneet päälaelleen. Miljoonien menetykset työtaistelujen takia sekä kiistaan täysin syyttömien ihmisten ja yritysten hankaluudet ovat kohtuuttomia esitetyn asian kokoluokkaan nähden. Lähestyvät eduskuntavaalit vaikuttavat taustalla. Kiistasta tuli arvovaltakysymys.

Hallitus teki pääministeri Juha Sipilän johdolla useita vastaantuloja työmarkkinajärjestöille kuitenkaan tinkimättä siitä, että Suomessa hallitus on viime kädessä vastuussa työllisyydestä. Neuvotteluja eri tahojen kanssa käytiin yötä päivää. Torstai-iltana hallitus esitteli työntekijäjärjestöille ehdotuksensa kiistan ratkaisemiseksi ja työtaistelutoimien lopettamiseksi.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat tänään antaneet vastauksensa hallituksen esitykseen. Akava hyväksyi sopimuksen sellaisenaan, SAK ja STTK ehdollisena. Toivottavasti työmarkkinarauha palaa maahan ja sitä kautta sujuva arki suomalaisille. Ainakin maan hallitus on tehnyt kaikkensa sen eteen.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi