Hallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi

Viimeiset viikot olemme saaneet seurata vähän eriskummallista näytelmää työelämäkysymyksiin liittyen. Hallituksen tavoite saada Suomeen lisää työpaikkoja pienentämällä pienten yritysten henkilöstön palkkaamiseen liittyvää riskiä sai työmarkkinajärjestöt takajaloilleen.

Asioiden mittasuhteet ovat menneet päälaelleen. Miljoonien menetykset työtaistelujen takia sekä kiistaan täysin syyttömien ihmisten ja yritysten hankaluudet ovat kohtuuttomia esitetyn asian kokoluokkaan nähden. Lähestyvät eduskuntavaalit vaikuttavat taustalla. Kiistasta tuli arvovaltakysymys.

Hallitus teki pääministeri Juha Sipilän johdolla useita vastaantuloja työmarkkinajärjestöille kuitenkaan tinkimättä siitä, että Suomessa hallitus on viime kädessä vastuussa työllisyydestä. Neuvotteluja eri tahojen kanssa käytiin yötä päivää. Torstai-iltana hallitus esitteli työntekijäjärjestöille ehdotuksensa kiistan ratkaisemiseksi ja työtaistelutoimien lopettamiseksi.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat tänään antaneet vastauksensa hallituksen esitykseen. Akava hyväksyi sopimuksen sellaisenaan, SAK ja STTK ehdollisena. Toivottavasti työmarkkinarauha palaa maahan ja sitä kautta sujuva arki suomalaisille. Ainakin maan hallitus on tehnyt kaikkensa sen eteen.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallituksen esityksistä yhteiskuntarauhan palauttamiseksi