Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä

Euroopan parlamentti äänesti tänään 25.10. asetuksesta, jolla hillitään eläinlääkkeiden tarpeetonta käyttöä. Asetus hyväksyttiin äänin 583-16.

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat merkittävä uhka kansanterveydelle. EU:n alueella noin 25 tuhatta ihmistä menehtyy vuosittain superbakteerien aiheuttamiin sairauksiin.

– Tärkein syy vastustuskyvyn kasvulle on antibioottien liikakäyttö karjataloudessa ja terveydenhuollossa. Uudella asetuksella luodaan ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt tarpeettomien mikrobilääkkeiden eläinkäytölle, iloitsee Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Käytetyistä eläinlääkkeistä noin 70 prosenttia on arvioiden mukaan tarpeettomia. Nyt parlamentissa hyväksytty asetus edellyttää näiden tarpeettomien mikrobilääkkeiden käytöstä luopumista. Kun asetus astuu voimaan, on kiellettyä määrätä antibiootteja ennen kuin eläin on tutkittu ja todettu sairaaksi.

Jäsenvaltioiden välillä on huomattavia eroja mikrobilääkkeiden kulutuksessa eläimille. Suomessa lainsäädäntö on selkeä ja ohjaa vastuulliseen lääkkeiden käyttöön. Tämän ansiosta antibioottien käyttö on Euroopan alhaisimpien maiden tasolla.

– Suomi on tehnyt pitkäjänteistä työtä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi ja eläintautien leviämisen estämiseksi, nämä ovat antibioottien käytön vähentämisen kannalta avainasioita, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kommentoi.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikot: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä