Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä

Euroopan parlamentti äänesti tänään 25.10. asetuksesta, jolla hillitään eläinlääkkeiden tarpeetonta käyttöä. Asetus hyväksyttiin äänin 583-16.

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat merkittävä uhka kansanterveydelle. EU:n alueella noin 25 tuhatta ihmistä menehtyy vuosittain superbakteerien aiheuttamiin sairauksiin.

– Tärkein syy vastustuskyvyn kasvulle on antibioottien liikakäyttö karjataloudessa ja terveydenhuollossa. Uudella asetuksella luodaan ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt tarpeettomien mikrobilääkkeiden eläinkäytölle, iloitsee Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Käytetyistä eläinlääkkeistä noin 70 prosenttia on arvioiden mukaan tarpeettomia. Nyt parlamentissa hyväksytty asetus edellyttää näiden tarpeettomien mikrobilääkkeiden käytöstä luopumista. Kun asetus astuu voimaan, on kiellettyä määrätä antibiootteja ennen kuin eläin on tutkittu ja todettu sairaaksi.

Jäsenvaltioiden välillä on huomattavia eroja mikrobilääkkeiden kulutuksessa eläimille. Suomessa lainsäädäntö on selkeä ja ohjaa vastuulliseen lääkkeiden käyttöön. Tämän ansiosta antibioottien käyttö on Euroopan alhaisimpien maiden tasolla.

– Suomi on tehnyt pitkäjänteistä työtä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi ja eläintautien leviämisen estämiseksi, nämä ovat antibioottien käytön vähentämisen kannalta avainasioita, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kommentoi.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikot: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä