Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä

Euroopan parlamentti äänesti tänään 25.10. asetuksesta, jolla hillitään eläinlääkkeiden tarpeetonta käyttöä. Asetus hyväksyttiin äänin 583-16.

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat merkittävä uhka kansanterveydelle. EU:n alueella noin 25 tuhatta ihmistä menehtyy vuosittain superbakteerien aiheuttamiin sairauksiin.

– Tärkein syy vastustuskyvyn kasvulle on antibioottien liikakäyttö karjataloudessa ja terveydenhuollossa. Uudella asetuksella luodaan ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt tarpeettomien mikrobilääkkeiden eläinkäytölle, iloitsee Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Käytetyistä eläinlääkkeistä noin 70 prosenttia on arvioiden mukaan tarpeettomia. Nyt parlamentissa hyväksytty asetus edellyttää näiden tarpeettomien mikrobilääkkeiden käytöstä luopumista. Kun asetus astuu voimaan, on kiellettyä määrätä antibiootteja ennen kuin eläin on tutkittu ja todettu sairaaksi.

Jäsenvaltioiden välillä on huomattavia eroja mikrobilääkkeiden kulutuksessa eläimille. Suomessa lainsäädäntö on selkeä ja ohjaa vastuulliseen lääkkeiden käyttöön. Tämän ansiosta antibioottien käyttö on Euroopan alhaisimpien maiden tasolla.

– Suomi on tehnyt pitkäjänteistä työtä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi ja eläintautien leviämisen estämiseksi, nämä ovat antibioottien käytön vähentämisen kannalta avainasioita, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kommentoi.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikot: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä