Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä

Euroopan parlamentti äänesti tänään 25.10. asetuksesta, jolla hillitään eläinlääkkeiden tarpeetonta käyttöä. Asetus hyväksyttiin äänin 583-16.

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat merkittävä uhka kansanterveydelle. EU:n alueella noin 25 tuhatta ihmistä menehtyy vuosittain superbakteerien aiheuttamiin sairauksiin.

– Tärkein syy vastustuskyvyn kasvulle on antibioottien liikakäyttö karjataloudessa ja terveydenhuollossa. Uudella asetuksella luodaan ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt tarpeettomien mikrobilääkkeiden eläinkäytölle, iloitsee Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Käytetyistä eläinlääkkeistä noin 70 prosenttia on arvioiden mukaan tarpeettomia. Nyt parlamentissa hyväksytty asetus edellyttää näiden tarpeettomien mikrobilääkkeiden käytöstä luopumista. Kun asetus astuu voimaan, on kiellettyä määrätä antibiootteja ennen kuin eläin on tutkittu ja todettu sairaaksi.

Jäsenvaltioiden välillä on huomattavia eroja mikrobilääkkeiden kulutuksessa eläimille. Suomessa lainsäädäntö on selkeä ja ohjaa vastuulliseen lääkkeiden käyttöön. Tämän ansiosta antibioottien käyttö on Euroopan alhaisimpien maiden tasolla.

– Suomi on tehnyt pitkäjänteistä työtä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi ja eläintautien leviämisen estämiseksi, nämä ovat antibioottien käytön vähentämisen kannalta avainasioita, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kommentoi.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikot: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä