Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä

Euroopan parlamentti äänesti tänään 25.10. asetuksesta, jolla hillitään eläinlääkkeiden tarpeetonta käyttöä. Asetus hyväksyttiin äänin 583-16.

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat merkittävä uhka kansanterveydelle. EU:n alueella noin 25 tuhatta ihmistä menehtyy vuosittain superbakteerien aiheuttamiin sairauksiin.

– Tärkein syy vastustuskyvyn kasvulle on antibioottien liikakäyttö karjataloudessa ja terveydenhuollossa. Uudella asetuksella luodaan ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt tarpeettomien mikrobilääkkeiden eläinkäytölle, iloitsee Keskustan meppikolmikko Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Käytetyistä eläinlääkkeistä noin 70 prosenttia on arvioiden mukaan tarpeettomia. Nyt parlamentissa hyväksytty asetus edellyttää näiden tarpeettomien mikrobilääkkeiden käytöstä luopumista. Kun asetus astuu voimaan, on kiellettyä määrätä antibiootteja ennen kuin eläin on tutkittu ja todettu sairaaksi.

Jäsenvaltioiden välillä on huomattavia eroja mikrobilääkkeiden kulutuksessa eläimille. Suomessa lainsäädäntö on selkeä ja ohjaa vastuulliseen lääkkeiden käyttöön. Tämän ansiosta antibioottien käyttö on Euroopan alhaisimpien maiden tasolla.

– Suomi on tehnyt pitkäjänteistä työtä eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi ja eläintautien leviämisen estämiseksi, nämä ovat antibioottien käytön vähentämisen kannalta avainasioita, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kommentoi.

Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi.
15.1.2022 / Uutiset
K-studion aiheena sote-järjestöjen merkitys. Kuinka huolehdimme kaikkein heikoimmista? Vieraina Keskustan kansanedustaja Eeva Kalli sekä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen toiminnanjohtaja, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunnan sihteeri Elina Pajula.
13.1.2022 / K-Studio
K-studion aiheena sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön riittävyys. Vieraina Keskustan kansanedustajat ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila.
5.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikot: EU liikkuu lähemmäs Suomen hyviä käytäntöjä eläinlääkkeiden käytössä