Kaikkonen: Enemmän yhteistyötä, vähemmän vastakkainasettelua

Lähitulevaisuuden isoin asia Suomessa on parantaa edelleen työllisyyttä samalla, kun jo pidempään jyllännyt työn, työelämän ja työmarkkinoiden muutos voimistuu.

Tämän yhtälön ratkaiseminen on vääjäämättä edessä riippumatta siitä, mitkä puolueet eduskuntavaalien jälkeen ovat hallituksessa, ja kuka on seuraava pääministeri.

Viime aikojen vastakkainasettelu ei lupaa hyvää Suomen tulevaisuuden kannalta. Joutuu kysymään, onko kiistely pienimpien yritysten työllistämiskynnyksen madaltamisesta enää missään mittasuhteissa? Uho, periaatteet ja arvovalta samaan asiaan yhdistettynä eivät yleensä johda muuhun kuin umpikujaan.

Tämän sanomalla en hae syyllisiä. Hallitus yrittää parantaa työllisyyttä, mihin sitä velvoittaa jo maamme perustuslaki. Ammattiyhdistysliike puolestaan valvoo jäsentensä etuja, mikä on sen tehtävä.

Suomen etu kuitenkin olisi, että tilanne työmarkkinoilla saadaan tavalla tai toisella pian rauhoittumaan ja voimavarat laitettua mainitsemaani yhtälöön. Se yhdistää – tai ainakin sen pitäisi yhdistää – niin hallitusta, eduskuntaa, työmarkkinaosapuolia kuin koko suomalaista yhteiskuntaa.

Kokemukseni mukaan ylivoimainen enemmistö päättäjistä niin hallituksessa, eduskunnassa kuin työmarkkina- ja etujärjestöissä on tolkun porukkaa. Kysymysten kysymys on, onko tällä joukolla valmiutta tulla toisiaan puolitiehen vastaan ja hakea yhdessä ratkaisuja – jos ei heti, niin pölyn laskeuduttua?

Esittämäni ”kansallinen työkokous” olisi mahdollisuus hakea keskustellen yhteistä näkemystä siitä, miten maamme työllisyys nostetaan hyvinvointimme tulevaisuuden turvaamiseksi välttämättömään 75 prosenttiin.

Toisaalta se olisi mahdollisuus sopia tiekartasta, joilla työn, työmarkkinoiden ja työelämän muutosta yritetään ohjata Suomen kannalta mahdollisimman kestävällä tavalla ja myönteiseen suuntaan.

Itse ajattelen, että Suomen voima on myös tulevaisuudessa sopimisessa ja yhteistyössä, ei riitelyssä ja vastakkainasettelussa. Metsään sen sijaan mennään, jos tavoitteena on nujertaa vastapuoli tai vaikuttimena vain valtapolitiikka. Kyllä suomalaiset osaavat myös ensi eduskuntavaaleissa tehdä äänestyspäätöksensä itse.

Kiireellisin yhteistyön tarve olisi pätkä- ja silpputyöläisten sekä itsensä työllistävien tilanteen parantamisessa. Heille meneillään oleva murros on ollut todellisuutta jo pitkään. Uskon, että he, kuten suomalaiset laajemminkin, odottavat kaikilta päättäjiltä puoluekirjaan katsomatta yhteistyötä ja ratkaisuja arjen huoliin ja tulevaisuuden toiveisiin.

Onko tähän valmiutta vai jatkuuko vastakkainasettelu?

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKaikkonen: Enemmän yhteistyötä, vähemmän vastakkainasettelua