Hallitus esittää lomarahalle lakisääteisyyttä ja enimmäismäärää

Keskusta Uutiset

Työntekijälle tulee lakisääteinen oikeus lomarahaan. Maksettaville lomarahoille säädetään enimmäismäärä, joka olisi noin 30 prosenttia vähemmän kuin useimmilla aloilla nyt on. Tämän johdosta tiedonanto ei sisällä ehdotusta sunnuntailisien tai ylityökorvauksen pienentämisestä. Tämä parantaa paketin tasa-arvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

“Olemme kuulleet pienipalkkaisten, naisvaltaisten alojen viestin. Tinkimättä kilpailukykytavoitteestamme olemme löytäneet korvaavat toimet, joiden ansiosta voimme perua sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaamisen”, kertoi Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Lisäksi esitetään, että tiedonannossa esiintuotujen toimien pakottavuus on voimassa määräaikaisesti.

“Sopimusyhteiskunnan turvaamiseksi pakottava lainsäädäntö toteutetaan määräaikaisena. Nämä kilpailukykytoimet ovat siis voimassa seuraavan kolmen vuoden ajan”, totesi Sipilä.

Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 20.–21.8. Hämeenlinnassa
Keskustan kansanedustajat kokoontuvat kesäkokoukseen Hämeenlinnaan torstaista perjantaihin 20. – 21.8. Hämeenlinnassa pidetään myös Keskustan puheenjohtajaehdokkaiden tentti ja muita tapahtumia.
11.8.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Päästökauppakompensaatiolle jatkoa, bio- ja kiertotalouteen vauhtia, paikallisessa sopimisessa eteenpäin
Kiireellisin asia paperitehtaiden tulevaisuuden kannalta on saada päästökauppakompensaatiolle jatkoa, varapuheenjohtaja Petri Honkonen linjaa.
7.8.2020 / Uutiset
Keskusta: Kotimaisella omistajuudella tytäryhtiötalouden uhkaa vastaan
Keskusta haluaa, että yhä useampi suomalainen voi työskennellä kannattavassa ja kasvavassa yrityksessä sekä ostaa tuotteet ja palvelut yrityksistä, jonka suunnittelua ja tuotantoa on kotimaassa. Koronakriisi osoittaa, että tuotantoketjuja on saatava palautettua Suomeen. Lue koko puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän työvaliokuntien sekä ministeriryhmän yhteiskokouksen kannanotto
4.8.2020 / Uutiset