Hallitus esittää lomarahalle lakisääteisyyttä ja enimmäismäärää

Keskusta Uutiset

Työntekijälle tulee lakisääteinen oikeus lomarahaan. Maksettaville lomarahoille säädetään enimmäismäärä, joka olisi noin 30 prosenttia vähemmän kuin useimmilla aloilla nyt on. Tämän johdosta tiedonanto ei sisällä ehdotusta sunnuntailisien tai ylityökorvauksen pienentämisestä. Tämä parantaa paketin tasa-arvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

“Olemme kuulleet pienipalkkaisten, naisvaltaisten alojen viestin. Tinkimättä kilpailukykytavoitteestamme olemme löytäneet korvaavat toimet, joiden ansiosta voimme perua sunnuntai- ja ylityökorvausten leikkaamisen”, kertoi Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Lisäksi esitetään, että tiedonannossa esiintuotujen toimien pakottavuus on voimassa määräaikaisesti.

“Sopimusyhteiskunnan turvaamiseksi pakottava lainsäädäntö toteutetaan määräaikaisena. Nämä kilpailukykytoimet ovat siis voimassa seuraavan kolmen vuoden ajan”, totesi Sipilä.

Eläväinen lapsi ja elämään kiinnittynyt nuori ovat sellaisia tulevaisuuspanostuksia, joilla on laajoja positiivisia vaikutuksia läpi suomalaisen yhteiskunnan. Tahtoa näille on ollut pitkään puheissa, mutta toteutus on jäänyt epäselvemmäksi. Yhdeksi keinoksi on tarjottu Suomen Islannin mallia, joka herättää vähintään uteliaisuuden. Mistä siinä oikein mahtaa olla kyse? Jakson vieraina olympiavoittaja, Kuortaneen urheiluopiston rehtori Tapio Korjus sekä Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry:n hallituksen jäsen Siiri Mertakorpi. Keskustelun juontajan ääni kuuluu Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruoholalle.
14.8.2020 / Podcast
Keskustan puoluekokous järjestetään alueellisesti hajautetulla mallilla
Keskustan puoluekokous järjestetään alueellisesti hajautetulla mallilla.
13.8.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHallitus esittää lomarahalle lakisääteisyyttä ja enimmäismäärää