Hanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni

hanna-leena mattila

-Eläkeputki poistuu, mutta siinä jo olevien tilanne ei muutu. Ihmisten huolet on siis kuultu, eikä kukaan jää tyhjän päälle, toteaa keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Hanna-Leena Mattila hallituksen työllisyyspäätöksistä.

Mattila vaatii, että yli 55-vuotiaiden työmarkkina-asemaa on parannettava laajasti erilaisin keinoin. Nyt sovittu kokonaisuus avaa tälle ovia. Panostuksia on laitettava niin koulutukseen ja osaamisen lisäämiseen, terveyden ja työkyvyn parantamisen kuin työkykyä heikentävien tekijöiden ennaltaehkäisyyn.

-Ikääntyneiden työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta työn ja työyhteisön johtamisen merkitys on erittäin merkittävä. Pitkän kokemuksen omaavien työntekijöiden osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtyminen nuoremmille ei ole itsestäänselvyys, vaan siihen on kiinnitettävä erikseen huomiota jokaisella työpaikalla, Mattila muistuttaa.

Mattila rohkaisee vielä työnantajia kokeilemaan anonyymia rekrytointia, josta esimerkiksi Helsingin kaupungilla on ollut tuoreessa kokeilussa myönteisiä kokemuksia. Anonyymi rekrytointi voi edistää muutoin työmarkkinoilla heikompaan asemaan jääneiden henkilöiden työllistymistä.

Mattilan mukaan keskustalle on tärkeää, että mahdollisimman moni suomalainen pääsee töihin ja saa hyödyntää osaamistaan niin itsensä kuin koko yhteiskunnan hyväksi. Työllisyyden noustessa voimme turvata kaikille suomalaisille tarpeelliset palvelut.

-Vaikka politiikassa ja puolueiden kesken välillä tyrskyää, on tärkeää, että asioista kyetään sopimaan yhdessä. Siitä tämä kokonaisuus on osoitus, Mattila kiittelee hallituskumppaneita

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni