Hanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni

hanna-leena mattila

-Eläkeputki poistuu, mutta siinä jo olevien tilanne ei muutu. Ihmisten huolet on siis kuultu, eikä kukaan jää tyhjän päälle, toteaa keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Hanna-Leena Mattila hallituksen työllisyyspäätöksistä.

Mattila vaatii, että yli 55-vuotiaiden työmarkkina-asemaa on parannettava laajasti erilaisin keinoin. Nyt sovittu kokonaisuus avaa tälle ovia. Panostuksia on laitettava niin koulutukseen ja osaamisen lisäämiseen, terveyden ja työkyvyn parantamisen kuin työkykyä heikentävien tekijöiden ennaltaehkäisyyn.

-Ikääntyneiden työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta työn ja työyhteisön johtamisen merkitys on erittäin merkittävä. Pitkän kokemuksen omaavien työntekijöiden osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtyminen nuoremmille ei ole itsestäänselvyys, vaan siihen on kiinnitettävä erikseen huomiota jokaisella työpaikalla, Mattila muistuttaa.

Mattila rohkaisee vielä työnantajia kokeilemaan anonyymia rekrytointia, josta esimerkiksi Helsingin kaupungilla on ollut tuoreessa kokeilussa myönteisiä kokemuksia. Anonyymi rekrytointi voi edistää muutoin työmarkkinoilla heikompaan asemaan jääneiden henkilöiden työllistymistä.

Mattilan mukaan keskustalle on tärkeää, että mahdollisimman moni suomalainen pääsee töihin ja saa hyödyntää osaamistaan niin itsensä kuin koko yhteiskunnan hyväksi. Työllisyyden noustessa voimme turvata kaikille suomalaisille tarpeelliset palvelut.

-Vaikka politiikassa ja puolueiden kesken välillä tyrskyää, on tärkeää, että asioista kyetään sopimaan yhdessä. Siitä tämä kokonaisuus on osoitus, Mattila kiittelee hallituskumppaneita

Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustan valmiit mallit auttaisivat, mutta hallitus ei ole kiinnostunut
Keskustalaiset tarjosivat eduskunnassa jälleen kerran työkalupakkinsa valmiita malleja hallituksen käyttöön, jotta hyvinvointialueet voisivat selvitä sote-työstään. Eduskunnan valiokunnassa perussuomalaiset huomasivat aiemmin tekemänsä aloitteet toteuttamiskelvottomiksi. Keskusta haluaisi antaa EU:lle Suomesta malleja mm. kokonaisturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.
5.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetHanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni