Hanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni

hanna-leena mattila

-Eläkeputki poistuu, mutta siinä jo olevien tilanne ei muutu. Ihmisten huolet on siis kuultu, eikä kukaan jää tyhjän päälle, toteaa keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Hanna-Leena Mattila hallituksen työllisyyspäätöksistä.

Mattila vaatii, että yli 55-vuotiaiden työmarkkina-asemaa on parannettava laajasti erilaisin keinoin. Nyt sovittu kokonaisuus avaa tälle ovia. Panostuksia on laitettava niin koulutukseen ja osaamisen lisäämiseen, terveyden ja työkyvyn parantamisen kuin työkykyä heikentävien tekijöiden ennaltaehkäisyyn.

-Ikääntyneiden työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmasta työn ja työyhteisön johtamisen merkitys on erittäin merkittävä. Pitkän kokemuksen omaavien työntekijöiden osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtyminen nuoremmille ei ole itsestäänselvyys, vaan siihen on kiinnitettävä erikseen huomiota jokaisella työpaikalla, Mattila muistuttaa.

Mattila rohkaisee vielä työnantajia kokeilemaan anonyymia rekrytointia, josta esimerkiksi Helsingin kaupungilla on ollut tuoreessa kokeilussa myönteisiä kokemuksia. Anonyymi rekrytointi voi edistää muutoin työmarkkinoilla heikompaan asemaan jääneiden henkilöiden työllistymistä.

Mattilan mukaan keskustalle on tärkeää, että mahdollisimman moni suomalainen pääsee töihin ja saa hyödyntää osaamistaan niin itsensä kuin koko yhteiskunnan hyväksi. Työllisyyden noustessa voimme turvata kaikille suomalaisille tarpeelliset palvelut.

-Vaikka politiikassa ja puolueiden kesken välillä tyrskyää, on tärkeää, että asioista kyetään sopimaan yhdessä. Siitä tämä kokonaisuus on osoitus, Mattila kiittelee hallituskumppaneita

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHanna-Leena Mattila: Ihmisen turvasta pidetään kiinni