Keskusta Uutiset

– Tällöin niilläkin ikääntyneillä, joilla omat läheiset eivät voi toimia omaishoitajina olisi mahdollisuus asua kodissa. Lastensuojelussahan perhehoito on jo pidempään ollut ensisijainen hoitomuoto, kertoo Keskustan varapuheenjohtaja Saarikko.

Omais- ja perhehoitajat saavat lain mukaan lisää lomapäiviä. Vapaapäivät on mahdollista myös jakaa jatkossa lyhyempiin osiin. Tällä hetkellä kaikki hoitajat eivät ole olleet lainkaan oikeutettuja lomapäiviin ja sijaisjärjestelyihin niiden ajalta.

– Vapaapäivät auttavat omaishoitajia jaksamaan, toteaa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Lakiesityksessä esitetään noin 80 euron korotusta perhehoitajien vähimmäiskuukausipalkkioon ja palautetaan perheessä hoidettavien lasten enimmäismäärä takaisin seitsemään. Tavoitteena on tukea tärkeää työtä tekevien omaishoitajien jaksamista, lisätä heidän osaamistaan ja mahdollistaa hoidettavien asuminen pidempään kotona. Omaishoito vähentää siten ympärivuorokautisen laitoshoidon ja tehostetun palveluasumisen tarvetta.

– Kunnat voivat järjestää omaishoitajien osaamisen parantamiseksi valmennusta ja täydennyskoulutusta. Omais- ja perhehoitajien terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään myös huolta, kun lakiin kirjataan hoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

Sipilän hallitusohjelmassa sovittiin omais- ja perhehoidon kehittämisestä ja varattiin kehittämiseen myös merkittävä lisämääräraha. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen ja Annika Saarikko: Vanhuksille nyt parempi mahdollisuus kotiasumiseen