Keskusta Uutiset

– Tällöin niilläkin ikääntyneillä, joilla omat läheiset eivät voi toimia omaishoitajina olisi mahdollisuus asua kodissa. Lastensuojelussahan perhehoito on jo pidempään ollut ensisijainen hoitomuoto, kertoo Keskustan varapuheenjohtaja Saarikko.

Omais- ja perhehoitajat saavat lain mukaan lisää lomapäiviä. Vapaapäivät on mahdollista myös jakaa jatkossa lyhyempiin osiin. Tällä hetkellä kaikki hoitajat eivät ole olleet lainkaan oikeutettuja lomapäiviin ja sijaisjärjestelyihin niiden ajalta.

– Vapaapäivät auttavat omaishoitajia jaksamaan, toteaa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Lakiesityksessä esitetään noin 80 euron korotusta perhehoitajien vähimmäiskuukausipalkkioon ja palautetaan perheessä hoidettavien lasten enimmäismäärä takaisin seitsemään. Tavoitteena on tukea tärkeää työtä tekevien omaishoitajien jaksamista, lisätä heidän osaamistaan ja mahdollistaa hoidettavien asuminen pidempään kotona. Omaishoito vähentää siten ympärivuorokautisen laitoshoidon ja tehostetun palveluasumisen tarvetta.

– Kunnat voivat järjestää omaishoitajien osaamisen parantamiseksi valmennusta ja täydennyskoulutusta. Omais- ja perhehoitajien terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään myös huolta, kun lakiin kirjataan hoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

Sipilän hallitusohjelmassa sovittiin omais- ja perhehoidon kehittämisestä ja varattiin kehittämiseen myös merkittävä lisämääräraha. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen ja Annika Saarikko: Vanhuksille nyt parempi mahdollisuus kotiasumiseen