Keskusta Uutiset

– Tällöin niilläkin ikääntyneillä, joilla omat läheiset eivät voi toimia omaishoitajina olisi mahdollisuus asua kodissa. Lastensuojelussahan perhehoito on jo pidempään ollut ensisijainen hoitomuoto, kertoo Keskustan varapuheenjohtaja Saarikko.

Omais- ja perhehoitajat saavat lain mukaan lisää lomapäiviä. Vapaapäivät on mahdollista myös jakaa jatkossa lyhyempiin osiin. Tällä hetkellä kaikki hoitajat eivät ole olleet lainkaan oikeutettuja lomapäiviin ja sijaisjärjestelyihin niiden ajalta.

– Vapaapäivät auttavat omaishoitajia jaksamaan, toteaa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Lakiesityksessä esitetään noin 80 euron korotusta perhehoitajien vähimmäiskuukausipalkkioon ja palautetaan perheessä hoidettavien lasten enimmäismäärä takaisin seitsemään. Tavoitteena on tukea tärkeää työtä tekevien omaishoitajien jaksamista, lisätä heidän osaamistaan ja mahdollistaa hoidettavien asuminen pidempään kotona. Omaishoito vähentää siten ympärivuorokautisen laitoshoidon ja tehostetun palveluasumisen tarvetta.

– Kunnat voivat järjestää omaishoitajien osaamisen parantamiseksi valmennusta ja täydennyskoulutusta. Omais- ja perhehoitajien terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään myös huolta, kun lakiin kirjataan hoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

Sipilän hallitusohjelmassa sovittiin omais- ja perhehoidon kehittämisestä ja varattiin kehittämiseen myös merkittävä lisämääräraha. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.

K-studio poikkeuksellisesti jo viikon alussa maanantaina - luvassa analyysia aluevaalien tuloksesta. Vieraina Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen, Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Jussi Westinen sekä aluevaaleissa menestynyt Joonas Immonen.
24.1.2022 / K-Studio
Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen ja Annika Saarikko: Vanhuksille nyt parempi mahdollisuus kotiasumiseen