Siirry sisältöön

Keskusta Uutiset

– Tällöin niilläkin ikääntyneillä, joilla omat läheiset eivät voi toimia omaishoitajina olisi mahdollisuus asua kodissa. Lastensuojelussahan perhehoito on jo pidempään ollut ensisijainen hoitomuoto, kertoo Keskustan varapuheenjohtaja Saarikko.

Omais- ja perhehoitajat saavat lain mukaan lisää lomapäiviä. Vapaapäivät on mahdollista myös jakaa jatkossa lyhyempiin osiin. Tällä hetkellä kaikki hoitajat eivät ole olleet lainkaan oikeutettuja lomapäiviin ja sijaisjärjestelyihin niiden ajalta.

– Vapaapäivät auttavat omaishoitajia jaksamaan, toteaa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Lakiesityksessä esitetään noin 80 euron korotusta perhehoitajien vähimmäiskuukausipalkkioon ja palautetaan perheessä hoidettavien lasten enimmäismäärä takaisin seitsemään. Tavoitteena on tukea tärkeää työtä tekevien omaishoitajien jaksamista, lisätä heidän osaamistaan ja mahdollistaa hoidettavien asuminen pidempään kotona. Omaishoito vähentää siten ympärivuorokautisen laitoshoidon ja tehostetun palveluasumisen tarvetta.

– Kunnat voivat järjestää omaishoitajien osaamisen parantamiseksi valmennusta ja täydennyskoulutusta. Omais- ja perhehoitajien terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään myös huolta, kun lakiin kirjataan hoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

Sipilän hallitusohjelmassa sovittiin omais- ja perhehoidon kehittämisestä ja varattiin kehittämiseen myös merkittävä lisämääräraha. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen ja Annika Saarikko: Vanhuksille nyt parempi mahdollisuus kotiasumiseen