Keskusta Uutiset

– Tällöin niilläkin ikääntyneillä, joilla omat läheiset eivät voi toimia omaishoitajina olisi mahdollisuus asua kodissa. Lastensuojelussahan perhehoito on jo pidempään ollut ensisijainen hoitomuoto, kertoo Keskustan varapuheenjohtaja Saarikko.

Omais- ja perhehoitajat saavat lain mukaan lisää lomapäiviä. Vapaapäivät on mahdollista myös jakaa jatkossa lyhyempiin osiin. Tällä hetkellä kaikki hoitajat eivät ole olleet lainkaan oikeutettuja lomapäiviin ja sijaisjärjestelyihin niiden ajalta.

– Vapaapäivät auttavat omaishoitajia jaksamaan, toteaa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Lakiesityksessä esitetään noin 80 euron korotusta perhehoitajien vähimmäiskuukausipalkkioon ja palautetaan perheessä hoidettavien lasten enimmäismäärä takaisin seitsemään. Tavoitteena on tukea tärkeää työtä tekevien omaishoitajien jaksamista, lisätä heidän osaamistaan ja mahdollistaa hoidettavien asuminen pidempään kotona. Omaishoito vähentää siten ympärivuorokautisen laitoshoidon ja tehostetun palveluasumisen tarvetta.

– Kunnat voivat järjestää omaishoitajien osaamisen parantamiseksi valmennusta ja täydennyskoulutusta. Omais- ja perhehoitajien terveydestä ja hyvinvoinnista pidetään myös huolta, kun lakiin kirjataan hoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastukset, Heikkinen ja Saarikko toteavat.

Sipilän hallitusohjelmassa sovittiin omais- ja perhehoidon kehittämisestä ja varattiin kehittämiseen myös merkittävä lisämääräraha. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.7.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen ja Annika Saarikko: Vanhuksille nyt parempi mahdollisuus kotiasumiseen