Saarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa

Keskusta Uutiset

–  Perustulokokeilussa voimme kokeilla keskeisten peruusetuuksien yhdistämistä tavalla, jossa työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen helpottuu ja tukea tarvitsevan asema paranee.
Saarikko iloitsee myös siitä, että Sipilän hallituksen päättämä kokeilu perustulosta on saanut osakseen myönteistä kansainvälistä huomiota.

– Suomalainen hyvinvointiyhteiskuntamalli on ainutlaatuinen. Vielä kiinnostavammaksi sen tekee rohkeutemme uudistaa sitä yhteiskuntarakenteen muuttuessa.

Saarikon mukaan Keskustalle perustulokokeilu on tärkeä osa toimeliaisuuden esteiden poistamista ja byrokratian purkamista. Tavoitteena pitää olla, että sosiaaliturvan tukeutuvalle ihmiselle työn vastaanottaminen on aina kannattavaa ja vaivatonta.

–  Tämä edellyttää uuden kokeilemista ja rohkeutta isoihinkin uudistuksiin. Perustulokokeilun avulla viemme pitkää keskustelua perustulosta vihdoinkin konkreettiseksi kokeiluksi ja pääsemme eteenpäin perusturvan uudistamisessa.  Pidän hyvänä, että työryhmä ehdottaa kokeilun piiriin kaksi otantaa; satunnaista valtakunnallista joukkoa sekä alueellisempaa intensiivisempää otantaa.

Annika Saarikko ei halua hallituksen tyytyvän sosiaaliturvan kehittämisessä välttämättä vain perustulokokeiluun.

– Nyt on haettava ratkaisuja, jotka helpottavat sosiaaliturvaa tarvitsevan kansalaisen arkea ja tekevät työnteosta aina kannattavaa. Yksi sellainen voisi myös olla erilaisten asumistukien yhdistäminen ja siten mallin yksinkertaistaminen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa