Saarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa

Keskusta Uutiset

–  Perustulokokeilussa voimme kokeilla keskeisten peruusetuuksien yhdistämistä tavalla, jossa työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen helpottuu ja tukea tarvitsevan asema paranee.
Saarikko iloitsee myös siitä, että Sipilän hallituksen päättämä kokeilu perustulosta on saanut osakseen myönteistä kansainvälistä huomiota.

– Suomalainen hyvinvointiyhteiskuntamalli on ainutlaatuinen. Vielä kiinnostavammaksi sen tekee rohkeutemme uudistaa sitä yhteiskuntarakenteen muuttuessa.

Saarikon mukaan Keskustalle perustulokokeilu on tärkeä osa toimeliaisuuden esteiden poistamista ja byrokratian purkamista. Tavoitteena pitää olla, että sosiaaliturvan tukeutuvalle ihmiselle työn vastaanottaminen on aina kannattavaa ja vaivatonta.

–  Tämä edellyttää uuden kokeilemista ja rohkeutta isoihinkin uudistuksiin. Perustulokokeilun avulla viemme pitkää keskustelua perustulosta vihdoinkin konkreettiseksi kokeiluksi ja pääsemme eteenpäin perusturvan uudistamisessa.  Pidän hyvänä, että työryhmä ehdottaa kokeilun piiriin kaksi otantaa; satunnaista valtakunnallista joukkoa sekä alueellisempaa intensiivisempää otantaa.

Annika Saarikko ei halua hallituksen tyytyvän sosiaaliturvan kehittämisessä välttämättä vain perustulokokeiluun.

– Nyt on haettava ratkaisuja, jotka helpottavat sosiaaliturvaa tarvitsevan kansalaisen arkea ja tekevät työnteosta aina kannattavaa. Yksi sellainen voisi myös olla erilaisten asumistukien yhdistäminen ja siten mallin yksinkertaistaminen.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa