Saarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa

Keskusta Uutiset

–  Perustulokokeilussa voimme kokeilla keskeisten peruusetuuksien yhdistämistä tavalla, jossa työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen helpottuu ja tukea tarvitsevan asema paranee.
Saarikko iloitsee myös siitä, että Sipilän hallituksen päättämä kokeilu perustulosta on saanut osakseen myönteistä kansainvälistä huomiota.

– Suomalainen hyvinvointiyhteiskuntamalli on ainutlaatuinen. Vielä kiinnostavammaksi sen tekee rohkeutemme uudistaa sitä yhteiskuntarakenteen muuttuessa.

Saarikon mukaan Keskustalle perustulokokeilu on tärkeä osa toimeliaisuuden esteiden poistamista ja byrokratian purkamista. Tavoitteena pitää olla, että sosiaaliturvan tukeutuvalle ihmiselle työn vastaanottaminen on aina kannattavaa ja vaivatonta.

–  Tämä edellyttää uuden kokeilemista ja rohkeutta isoihinkin uudistuksiin. Perustulokokeilun avulla viemme pitkää keskustelua perustulosta vihdoinkin konkreettiseksi kokeiluksi ja pääsemme eteenpäin perusturvan uudistamisessa.  Pidän hyvänä, että työryhmä ehdottaa kokeilun piiriin kaksi otantaa; satunnaista valtakunnallista joukkoa sekä alueellisempaa intensiivisempää otantaa.

Annika Saarikko ei halua hallituksen tyytyvän sosiaaliturvan kehittämisessä välttämättä vain perustulokokeiluun.

– Nyt on haettava ratkaisuja, jotka helpottavat sosiaaliturvaa tarvitsevan kansalaisen arkea ja tekevät työnteosta aina kannattavaa. Yksi sellainen voisi myös olla erilaisten asumistukien yhdistäminen ja siten mallin yksinkertaistaminen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa