Saarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa

Keskusta Uutiset

–  Perustulokokeilussa voimme kokeilla keskeisten peruusetuuksien yhdistämistä tavalla, jossa työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen helpottuu ja tukea tarvitsevan asema paranee.
Saarikko iloitsee myös siitä, että Sipilän hallituksen päättämä kokeilu perustulosta on saanut osakseen myönteistä kansainvälistä huomiota.

– Suomalainen hyvinvointiyhteiskuntamalli on ainutlaatuinen. Vielä kiinnostavammaksi sen tekee rohkeutemme uudistaa sitä yhteiskuntarakenteen muuttuessa.

Saarikon mukaan Keskustalle perustulokokeilu on tärkeä osa toimeliaisuuden esteiden poistamista ja byrokratian purkamista. Tavoitteena pitää olla, että sosiaaliturvan tukeutuvalle ihmiselle työn vastaanottaminen on aina kannattavaa ja vaivatonta.

–  Tämä edellyttää uuden kokeilemista ja rohkeutta isoihinkin uudistuksiin. Perustulokokeilun avulla viemme pitkää keskustelua perustulosta vihdoinkin konkreettiseksi kokeiluksi ja pääsemme eteenpäin perusturvan uudistamisessa.  Pidän hyvänä, että työryhmä ehdottaa kokeilun piiriin kaksi otantaa; satunnaista valtakunnallista joukkoa sekä alueellisempaa intensiivisempää otantaa.

Annika Saarikko ei halua hallituksen tyytyvän sosiaaliturvan kehittämisessä välttämättä vain perustulokokeiluun.

– Nyt on haettava ratkaisuja, jotka helpottavat sosiaaliturvaa tarvitsevan kansalaisen arkea ja tekevät työnteosta aina kannattavaa. Yksi sellainen voisi myös olla erilaisten asumistukien yhdistäminen ja siten mallin yksinkertaistaminen.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Perustulokokeilulla kohti toimivampaa sosiaaliturvaa