Keskusta Uutiset

Heikkinen esittää työntekijöiden ja työnantajien yhteistoimintaryhmiä maakuntiin edesauttamaan uudistuksen toteuttamista.

– Sote- ja maakuntauudistus koskettaa suoraan yli 200 000 työntekijää koko Suomessa. Ilman heitä uudistus ei onnistu. Näiden ammattilaisten äänen on kuuluttava ja heidän pitää aidosti pystyä osallistumaan siihen, miten uudistus käytännössä toteutetaan. Tämä on välttämätöntä etenkin parhaiden käytäntöjen levittämiseksi, Heikkinen perustelee.

Heikkinen pitää tärkeänä, että etenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijöitä edustavat järjestöt otetaan myös valtakunnallisessa päätöksenteossa mukaan sote- ja maakuntauudistuksen toteuttamiseen.

– Uudistusta johtavan hallituksen reformiministerityöryhmän työn tueksi voitaisiin luoda työntekijäjärjestöjen sekä työnantajan edustajista koostuva seuranta- ja arviointiryhmä, Heikkinen ehdottaa.

Työntekijät ovat odottaneet hallitukselta linjauksia asemastaan sote- ja maakuntauudistuksessa. Heikkinen kiittelee sitä, että hallitus tänään selvensi henkilöstön tulevaisuutta ja tähdensi henkilöstöstä huolehtimista muutostilanteissa.

– Uskon, että tämä luo osaltaan hyvän pohjan sille, että sote- ja maakuntauudistus voidaan viedä mahdollisimman laajassa yhteistyössä maaliin, Heikkinen sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen: Työntekijöiden ja työnantajien yhteistoimintaryhmät sote- ja maakuntauudistusta toteuttamaan