Keskusta Uutiset

Heikkinen esittää työntekijöiden ja työnantajien yhteistoimintaryhmiä maakuntiin edesauttamaan uudistuksen toteuttamista.

– Sote- ja maakuntauudistus koskettaa suoraan yli 200 000 työntekijää koko Suomessa. Ilman heitä uudistus ei onnistu. Näiden ammattilaisten äänen on kuuluttava ja heidän pitää aidosti pystyä osallistumaan siihen, miten uudistus käytännössä toteutetaan. Tämä on välttämätöntä etenkin parhaiden käytäntöjen levittämiseksi, Heikkinen perustelee.

Heikkinen pitää tärkeänä, että etenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijöitä edustavat järjestöt otetaan myös valtakunnallisessa päätöksenteossa mukaan sote- ja maakuntauudistuksen toteuttamiseen.

– Uudistusta johtavan hallituksen reformiministerityöryhmän työn tueksi voitaisiin luoda työntekijäjärjestöjen sekä työnantajan edustajista koostuva seuranta- ja arviointiryhmä, Heikkinen ehdottaa.

Työntekijät ovat odottaneet hallitukselta linjauksia asemastaan sote- ja maakuntauudistuksessa. Heikkinen kiittelee sitä, että hallitus tänään selvensi henkilöstön tulevaisuutta ja tähdensi henkilöstöstä huolehtimista muutostilanteissa.

– Uskon, että tämä luo osaltaan hyvän pohjan sille, että sote- ja maakuntauudistus voidaan viedä mahdollisimman laajassa yhteistyössä maaliin, Heikkinen sanoo.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen: Työntekijöiden ja työnantajien yhteistoimintaryhmät sote- ja maakuntauudistusta toteuttamaan