Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa

Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi. Honkosen mielestä lausunto ei saa johtaa kehitykseen, joka heikentää työllistävää ja kasvua ruokkivaa alustataloutta.

-Alustatalous, kuten ruokalähettipalvelut, on vahvasti talouden kasvua ruokkiva sektori. Yksistään Suomessa alustatalous tarkoittaa toimeentulon ja yksilöllisen elämäntilanteen sujuvaa yhdistämistä tuhansille. Koronan myötä alustatalouden merkitys vain kasvaa.

-Olisi onneton kehityssuunta, jos alustatalouspalvelujen mahdollisuuksia ryhdyttäisiin heikentämään vain siksi, että se ei istu nykyisen työelämän raameihin. Muutos on väistämätöntä ja Keskustan mielestä pitää tehdä politiikkaa, joka rajoittamisen sijasta mahdollistaa, jatkaa Honkonen.

Honkosen mielestä alustatalouden palvelut, kuten ruokalähetti,- liikkumis,- kauppa,- ja elämyspalvelut tarkoittavat elinvoimaa kaikkialle Suomeen.

-Alustatalouden palveluissahan on kysymys terveestä aluepolitiikasta. Yrittäjäpohjaiset ja nettiin nojautuvat palvelut tarkoittavat sitä, että tulevaisuudessa ihmiset voivat valita vapaammin asuinpaikkansa, Honkonen sanoo.

-Alustatalouden mahdollisuuksien rajoittaminen johtaisi siihen, että yhä useamman arki esimerkiksi harvaan asutuilla seuduilla vaikeutuisi muun muassa pienten kauppojen kaikotessa.

Ratkaisuksi alustatalouden mahdollisuuksien parantamiseen Honkonen katsoo verkkoyhteyksien parantamisen, yrittäjyyden edistämisen ja osuustoiminnallisuuden vahvistamisen.

-Nopeaa bittiä on saatava kaikkialle Suomeen, eli laajakaistayhteydet pelittämään. Lisää paukkuja yrittäjyyttä edistävään verotukseen, sukupolvenvaihdoksiin ja piensijoittamiseen tarvitaan, Honkonen linjaa.

-Alustatalous ei toimi vanhan maailman pelisäännöillä. Esimerkiksi osuustoimintamuotoinen alustatalousosuuskunta on erinomainen vaihtoehto vaikkapa ruuhkaisimpia vuosiaan elävälle opiskelijaporukalle, jolla on liikeidea ja rohkeutta ryhtyä tekemään sillä bisnestä, päättää Honkonen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa