Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa

Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi. Honkosen mielestä lausunto ei saa johtaa kehitykseen, joka heikentää työllistävää ja kasvua ruokkivaa alustataloutta.

-Alustatalous, kuten ruokalähettipalvelut, on vahvasti talouden kasvua ruokkiva sektori. Yksistään Suomessa alustatalous tarkoittaa toimeentulon ja yksilöllisen elämäntilanteen sujuvaa yhdistämistä tuhansille. Koronan myötä alustatalouden merkitys vain kasvaa.

-Olisi onneton kehityssuunta, jos alustatalouspalvelujen mahdollisuuksia ryhdyttäisiin heikentämään vain siksi, että se ei istu nykyisen työelämän raameihin. Muutos on väistämätöntä ja Keskustan mielestä pitää tehdä politiikkaa, joka rajoittamisen sijasta mahdollistaa, jatkaa Honkonen.

Honkosen mielestä alustatalouden palvelut, kuten ruokalähetti,- liikkumis,- kauppa,- ja elämyspalvelut tarkoittavat elinvoimaa kaikkialle Suomeen.

-Alustatalouden palveluissahan on kysymys terveestä aluepolitiikasta. Yrittäjäpohjaiset ja nettiin nojautuvat palvelut tarkoittavat sitä, että tulevaisuudessa ihmiset voivat valita vapaammin asuinpaikkansa, Honkonen sanoo.

-Alustatalouden mahdollisuuksien rajoittaminen johtaisi siihen, että yhä useamman arki esimerkiksi harvaan asutuilla seuduilla vaikeutuisi muun muassa pienten kauppojen kaikotessa.

Ratkaisuksi alustatalouden mahdollisuuksien parantamiseen Honkonen katsoo verkkoyhteyksien parantamisen, yrittäjyyden edistämisen ja osuustoiminnallisuuden vahvistamisen.

-Nopeaa bittiä on saatava kaikkialle Suomeen, eli laajakaistayhteydet pelittämään. Lisää paukkuja yrittäjyyttä edistävään verotukseen, sukupolvenvaihdoksiin ja piensijoittamiseen tarvitaan, Honkonen linjaa.

-Alustatalous ei toimi vanhan maailman pelisäännöillä. Esimerkiksi osuustoimintamuotoinen alustatalousosuuskunta on erinomainen vaihtoehto vaikkapa ruuhkaisimpia vuosiaan elävälle opiskelijaporukalle, jolla on liikeidea ja rohkeutta ryhtyä tekemään sillä bisnestä, päättää Honkonen.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa