Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa

Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi. Honkosen mielestä lausunto ei saa johtaa kehitykseen, joka heikentää työllistävää ja kasvua ruokkivaa alustataloutta.

-Alustatalous, kuten ruokalähettipalvelut, on vahvasti talouden kasvua ruokkiva sektori. Yksistään Suomessa alustatalous tarkoittaa toimeentulon ja yksilöllisen elämäntilanteen sujuvaa yhdistämistä tuhansille. Koronan myötä alustatalouden merkitys vain kasvaa.

-Olisi onneton kehityssuunta, jos alustatalouspalvelujen mahdollisuuksia ryhdyttäisiin heikentämään vain siksi, että se ei istu nykyisen työelämän raameihin. Muutos on väistämätöntä ja Keskustan mielestä pitää tehdä politiikkaa, joka rajoittamisen sijasta mahdollistaa, jatkaa Honkonen.

Honkosen mielestä alustatalouden palvelut, kuten ruokalähetti,- liikkumis,- kauppa,- ja elämyspalvelut tarkoittavat elinvoimaa kaikkialle Suomeen.

-Alustatalouden palveluissahan on kysymys terveestä aluepolitiikasta. Yrittäjäpohjaiset ja nettiin nojautuvat palvelut tarkoittavat sitä, että tulevaisuudessa ihmiset voivat valita vapaammin asuinpaikkansa, Honkonen sanoo.

-Alustatalouden mahdollisuuksien rajoittaminen johtaisi siihen, että yhä useamman arki esimerkiksi harvaan asutuilla seuduilla vaikeutuisi muun muassa pienten kauppojen kaikotessa.

Ratkaisuksi alustatalouden mahdollisuuksien parantamiseen Honkonen katsoo verkkoyhteyksien parantamisen, yrittäjyyden edistämisen ja osuustoiminnallisuuden vahvistamisen.

-Nopeaa bittiä on saatava kaikkialle Suomeen, eli laajakaistayhteydet pelittämään. Lisää paukkuja yrittäjyyttä edistävään verotukseen, sukupolvenvaihdoksiin ja piensijoittamiseen tarvitaan, Honkonen linjaa.

-Alustatalous ei toimi vanhan maailman pelisäännöillä. Esimerkiksi osuustoimintamuotoinen alustatalousosuuskunta on erinomainen vaihtoehto vaikkapa ruuhkaisimpia vuosiaan elävälle opiskelijaporukalle, jolla on liikeidea ja rohkeutta ryhtyä tekemään sillä bisnestä, päättää Honkonen.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa