Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa

Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi. Honkosen mielestä lausunto ei saa johtaa kehitykseen, joka heikentää työllistävää ja kasvua ruokkivaa alustataloutta.

-Alustatalous, kuten ruokalähettipalvelut, on vahvasti talouden kasvua ruokkiva sektori. Yksistään Suomessa alustatalous tarkoittaa toimeentulon ja yksilöllisen elämäntilanteen sujuvaa yhdistämistä tuhansille. Koronan myötä alustatalouden merkitys vain kasvaa.

-Olisi onneton kehityssuunta, jos alustatalouspalvelujen mahdollisuuksia ryhdyttäisiin heikentämään vain siksi, että se ei istu nykyisen työelämän raameihin. Muutos on väistämätöntä ja Keskustan mielestä pitää tehdä politiikkaa, joka rajoittamisen sijasta mahdollistaa, jatkaa Honkonen.

Honkosen mielestä alustatalouden palvelut, kuten ruokalähetti,- liikkumis,- kauppa,- ja elämyspalvelut tarkoittavat elinvoimaa kaikkialle Suomeen.

-Alustatalouden palveluissahan on kysymys terveestä aluepolitiikasta. Yrittäjäpohjaiset ja nettiin nojautuvat palvelut tarkoittavat sitä, että tulevaisuudessa ihmiset voivat valita vapaammin asuinpaikkansa, Honkonen sanoo.

-Alustatalouden mahdollisuuksien rajoittaminen johtaisi siihen, että yhä useamman arki esimerkiksi harvaan asutuilla seuduilla vaikeutuisi muun muassa pienten kauppojen kaikotessa.

Ratkaisuksi alustatalouden mahdollisuuksien parantamiseen Honkonen katsoo verkkoyhteyksien parantamisen, yrittäjyyden edistämisen ja osuustoiminnallisuuden vahvistamisen.

-Nopeaa bittiä on saatava kaikkialle Suomeen, eli laajakaistayhteydet pelittämään. Lisää paukkuja yrittäjyyttä edistävään verotukseen, sukupolvenvaihdoksiin ja piensijoittamiseen tarvitaan, Honkonen linjaa.

-Alustatalous ei toimi vanhan maailman pelisäännöillä. Esimerkiksi osuustoimintamuotoinen alustatalousosuuskunta on erinomainen vaihtoehto vaikkapa ruuhkaisimpia vuosiaan elävälle opiskelijaporukalle, jolla on liikeidea ja rohkeutta ryhtyä tekemään sillä bisnestä, päättää Honkonen.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa