Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko 18.10.2020.

Syksyn viipyvissä tuokioissa – kuihtuvan, mutta värejä tarjoilevan luonnon keskellä vastaanotin suru-uutisen ministeri Marjatta Väänäsen poismenosta.

Pitkäaikainen, puolueemme tärkeimpiin vaikuttajiin kuulunut poliitikko on keskuudestamme pois.

Omasta ja koko keskustalaisen yhteisön puolesta esitän syvän ja lämpimän osanoton Marjatan läheisille.

Marjatta Väänäsen (s. 1923) keskustalainen aatemaailma oli lapsuudenkodin perintöä. Humanistisia aineita opiskelleesta Marjatasta tuli toimittaja ja tuottelias kirjoittaja uransa eri vaiheissa.

Hän toimi kansanedustajana vuosina 1975-1991 ja palveli ministerinä kolmessa hallituksessa.

Keskustassa Marjatan vaikutus tuntuu vahvana. Hän toimi puolueen varapuheenjohtajana ja naisjärjestön johdossa pitkään.

Suomalaista kulttuurikenttää Marjatta tasapainotti näkemyksellisyydellään ministerikausiensa aikana vahvasti. Hän tasapuolisti kulttuurin poliittisia valtasuhteita. Marjatta ymmärsi kulttuuria laajasti ja halusi sen kuuluvan kaikille, koko Suomessa.

Meille varsinaissuomalaisille Marjatta oli tuttu näky Koski TL:n maisemissa.

Kaikki se, mitä olen Marjatasta olen ymmärtänyt, tiivistyy sanoihin määrätietoisuus ja sivistys.

Minulle ja kaltaisilleni nuorempien sukupolvien edustajille hän näyttäytyy aikakautensa tahtonaisena – aatteellisena, väkevänä ja osaavana. ”Hallituksen ainoa mies”, kuuluu sanonta Marjattaa muistellessa.

Hyvää taivasmatkaa, Marjatta. Lepää rauhassa.

Vaalimme muistoasi, kunnioitamme työtäsi.

(Kuva: Valtioneuvosto.fi)

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Marjatta Väänänen 1923-2020