Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko 18.10.2020.

Syksyn viipyvissä tuokioissa – kuihtuvan, mutta värejä tarjoilevan luonnon keskellä vastaanotin suru-uutisen ministeri Marjatta Väänäsen poismenosta.

Pitkäaikainen, puolueemme tärkeimpiin vaikuttajiin kuulunut poliitikko on keskuudestamme pois.

Omasta ja koko keskustalaisen yhteisön puolesta esitän syvän ja lämpimän osanoton Marjatan läheisille.

Marjatta Väänäsen (s. 1923) keskustalainen aatemaailma oli lapsuudenkodin perintöä. Humanistisia aineita opiskelleesta Marjatasta tuli toimittaja ja tuottelias kirjoittaja uransa eri vaiheissa.

Hän toimi kansanedustajana vuosina 1975-1991 ja palveli ministerinä kolmessa hallituksessa.

Keskustassa Marjatan vaikutus tuntuu vahvana. Hän toimi puolueen varapuheenjohtajana ja naisjärjestön johdossa pitkään.

Suomalaista kulttuurikenttää Marjatta tasapainotti näkemyksellisyydellään ministerikausiensa aikana vahvasti. Hän tasapuolisti kulttuurin poliittisia valtasuhteita. Marjatta ymmärsi kulttuuria laajasti ja halusi sen kuuluvan kaikille, koko Suomessa.

Meille varsinaissuomalaisille Marjatta oli tuttu näky Koski TL:n maisemissa.

Kaikki se, mitä olen Marjatasta olen ymmärtänyt, tiivistyy sanoihin määrätietoisuus ja sivistys.

Minulle ja kaltaisilleni nuorempien sukupolvien edustajille hän näyttäytyy aikakautensa tahtonaisena – aatteellisena, väkevänä ja osaavana. ”Hallituksen ainoa mies”, kuuluu sanonta Marjattaa muistellessa.

Hyvää taivasmatkaa, Marjatta. Lepää rauhassa.

Vaalimme muistoasi, kunnioitamme työtäsi.

(Kuva: Valtioneuvosto.fi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Marjatta Väänänen 1923-2020