Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko 18.10.2020.

Syksyn viipyvissä tuokioissa – kuihtuvan, mutta värejä tarjoilevan luonnon keskellä vastaanotin suru-uutisen ministeri Marjatta Väänäsen poismenosta.

Pitkäaikainen, puolueemme tärkeimpiin vaikuttajiin kuulunut poliitikko on keskuudestamme pois.

Omasta ja koko keskustalaisen yhteisön puolesta esitän syvän ja lämpimän osanoton Marjatan läheisille.

Marjatta Väänäsen (s. 1923) keskustalainen aatemaailma oli lapsuudenkodin perintöä. Humanistisia aineita opiskelleesta Marjatasta tuli toimittaja ja tuottelias kirjoittaja uransa eri vaiheissa.

Hän toimi kansanedustajana vuosina 1975-1991 ja palveli ministerinä kolmessa hallituksessa.

Keskustassa Marjatan vaikutus tuntuu vahvana. Hän toimi puolueen varapuheenjohtajana ja naisjärjestön johdossa pitkään.

Suomalaista kulttuurikenttää Marjatta tasapainotti näkemyksellisyydellään ministerikausiensa aikana vahvasti. Hän tasapuolisti kulttuurin poliittisia valtasuhteita. Marjatta ymmärsi kulttuuria laajasti ja halusi sen kuuluvan kaikille, koko Suomessa.

Meille varsinaissuomalaisille Marjatta oli tuttu näky Koski TL:n maisemissa.

Kaikki se, mitä olen Marjatasta olen ymmärtänyt, tiivistyy sanoihin määrätietoisuus ja sivistys.

Minulle ja kaltaisilleni nuorempien sukupolvien edustajille hän näyttäytyy aikakautensa tahtonaisena – aatteellisena, väkevänä ja osaavana. ”Hallituksen ainoa mies”, kuuluu sanonta Marjattaa muistellessa.

Hyvää taivasmatkaa, Marjatta. Lepää rauhassa.

Vaalimme muistoasi, kunnioitamme työtäsi.

(Kuva: Valtioneuvosto.fi)

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Marjatta Väänänen 1923-2020