Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko 18.10.2020.

Syksyn viipyvissä tuokioissa – kuihtuvan, mutta värejä tarjoilevan luonnon keskellä vastaanotin suru-uutisen ministeri Marjatta Väänäsen poismenosta.

Pitkäaikainen, puolueemme tärkeimpiin vaikuttajiin kuulunut poliitikko on keskuudestamme pois.

Omasta ja koko keskustalaisen yhteisön puolesta esitän syvän ja lämpimän osanoton Marjatan läheisille.

Marjatta Väänäsen (s. 1923) keskustalainen aatemaailma oli lapsuudenkodin perintöä. Humanistisia aineita opiskelleesta Marjatasta tuli toimittaja ja tuottelias kirjoittaja uransa eri vaiheissa.

Hän toimi kansanedustajana vuosina 1975-1991 ja palveli ministerinä kolmessa hallituksessa.

Keskustassa Marjatan vaikutus tuntuu vahvana. Hän toimi puolueen varapuheenjohtajana ja naisjärjestön johdossa pitkään.

Suomalaista kulttuurikenttää Marjatta tasapainotti näkemyksellisyydellään ministerikausiensa aikana vahvasti. Hän tasapuolisti kulttuurin poliittisia valtasuhteita. Marjatta ymmärsi kulttuuria laajasti ja halusi sen kuuluvan kaikille, koko Suomessa.

Meille varsinaissuomalaisille Marjatta oli tuttu näky Koski TL:n maisemissa.

Kaikki se, mitä olen Marjatasta olen ymmärtänyt, tiivistyy sanoihin määrätietoisuus ja sivistys.

Minulle ja kaltaisilleni nuorempien sukupolvien edustajille hän näyttäytyy aikakautensa tahtonaisena – aatteellisena, väkevänä ja osaavana. ”Hallituksen ainoa mies”, kuuluu sanonta Marjattaa muistellessa.

Hyvää taivasmatkaa, Marjatta. Lepää rauhassa.

Vaalimme muistoasi, kunnioitamme työtäsi.

(Kuva: Valtioneuvosto.fi)

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Marjatta Väänänen 1923-2020