Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko 18.10.2020.

Syksyn viipyvissä tuokioissa – kuihtuvan, mutta värejä tarjoilevan luonnon keskellä vastaanotin suru-uutisen ministeri Marjatta Väänäsen poismenosta.

Pitkäaikainen, puolueemme tärkeimpiin vaikuttajiin kuulunut poliitikko on keskuudestamme pois.

Omasta ja koko keskustalaisen yhteisön puolesta esitän syvän ja lämpimän osanoton Marjatan läheisille.

Marjatta Väänäsen (s. 1923) keskustalainen aatemaailma oli lapsuudenkodin perintöä. Humanistisia aineita opiskelleesta Marjatasta tuli toimittaja ja tuottelias kirjoittaja uransa eri vaiheissa.

Hän toimi kansanedustajana vuosina 1975-1991 ja palveli ministerinä kolmessa hallituksessa.

Keskustassa Marjatan vaikutus tuntuu vahvana. Hän toimi puolueen varapuheenjohtajana ja naisjärjestön johdossa pitkään.

Suomalaista kulttuurikenttää Marjatta tasapainotti näkemyksellisyydellään ministerikausiensa aikana vahvasti. Hän tasapuolisti kulttuurin poliittisia valtasuhteita. Marjatta ymmärsi kulttuuria laajasti ja halusi sen kuuluvan kaikille, koko Suomessa.

Meille varsinaissuomalaisille Marjatta oli tuttu näky Koski TL:n maisemissa.

Kaikki se, mitä olen Marjatasta olen ymmärtänyt, tiivistyy sanoihin määrätietoisuus ja sivistys.

Minulle ja kaltaisilleni nuorempien sukupolvien edustajille hän näyttäytyy aikakautensa tahtonaisena – aatteellisena, väkevänä ja osaavana. ”Hallituksen ainoa mies”, kuuluu sanonta Marjattaa muistellessa.

Hyvää taivasmatkaa, Marjatta. Lepää rauhassa.

Vaalimme muistoasi, kunnioitamme työtäsi.

(Kuva: Valtioneuvosto.fi)

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Marjatta Väänänen 1923-2020