Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää.

-Keskusta on asettanut ilmastotoimien lähtökohdaksi, että ne tehdään oikeudenmukaisella tavalla. Monelle pienituloisellekin auto on välttämätön. Mahdollisuutta arkiseen autoiluun ei saa heikentää, sanoo Honkonen.

Honkosen mukaan suuripäästöisten maantielaivojen ja ökyautojen osalta verotuksen kiristämisestä voidaan keskustella, mutta ”kansanautojen” verorasitus on jo tapissa.  Samasta syystä Honkoselta  ei myöskään heru ymmärrystä kokoomuksen tuoreessa tavoiteohjelmassa esitetylle autoilun verouudistukselle, jossa polttoaineveroa ja vuosittaista ajoneuvoveroa korotettaisiin jyrkästi. Rahat kokoomus antaisi autoveron alentamisen avulla kalliiden ja suuripäästöisten uusien autojen ostajille, kun taas edullisten uusien autojen ostajien hyöty jäisi olemattomaksi.

-Päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus. Autoilu on jo nyt tavalliselle ihmiselle kovin kallista. Enemmän olen huolissani heidän toimeentulostaan, joilla on varaa vain kolmen tonnin autoon, kuin heidän toimeentulostaan, joilla on varaa uusia auto kolmen vuoden välein, Honkonen sanoo.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä