Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää.

-Keskusta on asettanut ilmastotoimien lähtökohdaksi, että ne tehdään oikeudenmukaisella tavalla. Monelle pienituloisellekin auto on välttämätön. Mahdollisuutta arkiseen autoiluun ei saa heikentää, sanoo Honkonen.

Honkosen mukaan suuripäästöisten maantielaivojen ja ökyautojen osalta verotuksen kiristämisestä voidaan keskustella, mutta ”kansanautojen” verorasitus on jo tapissa.  Samasta syystä Honkoselta  ei myöskään heru ymmärrystä kokoomuksen tuoreessa tavoiteohjelmassa esitetylle autoilun verouudistukselle, jossa polttoaineveroa ja vuosittaista ajoneuvoveroa korotettaisiin jyrkästi. Rahat kokoomus antaisi autoveron alentamisen avulla kalliiden ja suuripäästöisten uusien autojen ostajille, kun taas edullisten uusien autojen ostajien hyöty jäisi olemattomaksi.

-Päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus. Autoilu on jo nyt tavalliselle ihmiselle kovin kallista. Enemmän olen huolissani heidän toimeentulostaan, joilla on varaa vain kolmen tonnin autoon, kuin heidän toimeentulostaan, joilla on varaa uusia auto kolmen vuoden välein, Honkonen sanoo.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä