Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää.

-Keskusta on asettanut ilmastotoimien lähtökohdaksi, että ne tehdään oikeudenmukaisella tavalla. Monelle pienituloisellekin auto on välttämätön. Mahdollisuutta arkiseen autoiluun ei saa heikentää, sanoo Honkonen.

Honkosen mukaan suuripäästöisten maantielaivojen ja ökyautojen osalta verotuksen kiristämisestä voidaan keskustella, mutta ”kansanautojen” verorasitus on jo tapissa.  Samasta syystä Honkoselta  ei myöskään heru ymmärrystä kokoomuksen tuoreessa tavoiteohjelmassa esitetylle autoilun verouudistukselle, jossa polttoaineveroa ja vuosittaista ajoneuvoveroa korotettaisiin jyrkästi. Rahat kokoomus antaisi autoveron alentamisen avulla kalliiden ja suuripäästöisten uusien autojen ostajille, kun taas edullisten uusien autojen ostajien hyöty jäisi olemattomaksi.

-Päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus. Autoilu on jo nyt tavalliselle ihmiselle kovin kallista. Enemmän olen huolissani heidän toimeentulostaan, joilla on varaa vain kolmen tonnin autoon, kuin heidän toimeentulostaan, joilla on varaa uusia auto kolmen vuoden välein, Honkonen sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä