Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää.

-Keskusta on asettanut ilmastotoimien lähtökohdaksi, että ne tehdään oikeudenmukaisella tavalla. Monelle pienituloisellekin auto on välttämätön. Mahdollisuutta arkiseen autoiluun ei saa heikentää, sanoo Honkonen.

Honkosen mukaan suuripäästöisten maantielaivojen ja ökyautojen osalta verotuksen kiristämisestä voidaan keskustella, mutta ”kansanautojen” verorasitus on jo tapissa.  Samasta syystä Honkoselta  ei myöskään heru ymmärrystä kokoomuksen tuoreessa tavoiteohjelmassa esitetylle autoilun verouudistukselle, jossa polttoaineveroa ja vuosittaista ajoneuvoveroa korotettaisiin jyrkästi. Rahat kokoomus antaisi autoveron alentamisen avulla kalliiden ja suuripäästöisten uusien autojen ostajille, kun taas edullisten uusien autojen ostajien hyöty jäisi olemattomaksi.

-Päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus. Autoilu on jo nyt tavalliselle ihmiselle kovin kallista. Enemmän olen huolissani heidän toimeentulostaan, joilla on varaa vain kolmen tonnin autoon, kuin heidän toimeentulostaan, joilla on varaa uusia auto kolmen vuoden välein, Honkonen sanoo.

Annika Saarikko: Päästövähennyksiä ei voi tehdä autoilijoita kurittamalla
Keskustan reunaehto tuleville päätöksille on, että päästövähennyksiä ei tehdä autoilijoita kurittamalla, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo.
1.3.2021 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä