europarlamentaarikko Elsi Katainen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt lievennyksen EU:n komission esittämään turvepeltojen suojeluvaatimukseen, joka katkaisisi maataloustuet Suomen turvepelloilta.

– Saimme huonon kirjauksen torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kommentoi ennätyspitkästä maatalousäänestyksestä, joka jatkuu perjantaille saakka.

– Myös viljelijöitä kiusanneet tiukat sanktiot nautojen korvamerkinnöistä saivat helpotuksia, samoin kuin EU-komission ehdottama paljaan maan kielto, mikä estäisi Suomessa syyskynnöt, Katainen kertoo tiistaina päätetyistä linjauksista.

Parlamentti ehdottaa maataloustukien ohjaamista nykyistä enemmän ympäristö- ja ilmastotoimenpiteisiin kompromissilla, josta sovittiin suurimpien poliittisten ryhmien EPP:n, sosiaalidemokraattien ja keskiryhmä Renew Europen välillä.

– Kompromissi on joiltain osin liian tiukka, mutta uskon, että sen turvin Suomessa voidaan jatkossakin tuottaa ruokaa kannattavasti. Olen tyytyväinen, että Suomelle elintärkeät tukimuodot saatiin turvattua. Saisimme jatkossakin korvausta luonnonhaitasta sekä poikkeuksen muita maita korkeammille tuotantoon sidotuille tuille, Katainen linjaa.

– Hämmennystä on herättänyt Vihreiden linjaus vastustaa yhdessä neuvoteltua tulosta ja palauttaa kaksi vuotta myöhässä oleva uudistus lähtötelineisiin, Katainen päättää.

Euroopan parlamentin äänestys yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta jatkuu perjantaihin saakka. Parlamentti äänestää kolmesta lakikokonaisuudesta: yhteisen maatalouspolitiikan strategisesta asetuksesta, yhteisestä markkinajärjestelyasetuksesta sekä horisontaalisesta asetuksesta seitsemässä eri osassa. Äänestykseen ovat tulossa myöhemmin mm. kysymykset tukikatosta sekä kasvistuotteiden nimeämisestä.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä