europarlamentaarikko Elsi Katainen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt lievennyksen EU:n komission esittämään turvepeltojen suojeluvaatimukseen, joka katkaisisi maataloustuet Suomen turvepelloilta.

– Saimme huonon kirjauksen torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kommentoi ennätyspitkästä maatalousäänestyksestä, joka jatkuu perjantaille saakka.

– Myös viljelijöitä kiusanneet tiukat sanktiot nautojen korvamerkinnöistä saivat helpotuksia, samoin kuin EU-komission ehdottama paljaan maan kielto, mikä estäisi Suomessa syyskynnöt, Katainen kertoo tiistaina päätetyistä linjauksista.

Parlamentti ehdottaa maataloustukien ohjaamista nykyistä enemmän ympäristö- ja ilmastotoimenpiteisiin kompromissilla, josta sovittiin suurimpien poliittisten ryhmien EPP:n, sosiaalidemokraattien ja keskiryhmä Renew Europen välillä.

– Kompromissi on joiltain osin liian tiukka, mutta uskon, että sen turvin Suomessa voidaan jatkossakin tuottaa ruokaa kannattavasti. Olen tyytyväinen, että Suomelle elintärkeät tukimuodot saatiin turvattua. Saisimme jatkossakin korvausta luonnonhaitasta sekä poikkeuksen muita maita korkeammille tuotantoon sidotuille tuille, Katainen linjaa.

– Hämmennystä on herättänyt Vihreiden linjaus vastustaa yhdessä neuvoteltua tulosta ja palauttaa kaksi vuotta myöhässä oleva uudistus lähtötelineisiin, Katainen päättää.

Euroopan parlamentin äänestys yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta jatkuu perjantaihin saakka. Parlamentti äänestää kolmesta lakikokonaisuudesta: yhteisen maatalouspolitiikan strategisesta asetuksesta, yhteisestä markkinajärjestelyasetuksesta sekä horisontaalisesta asetuksesta seitsemässä eri osassa. Äänestykseen ovat tulossa myöhemmin mm. kysymykset tukikatosta sekä kasvistuotteiden nimeämisestä.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä