europarlamentaarikko Elsi Katainen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt lievennyksen EU:n komission esittämään turvepeltojen suojeluvaatimukseen, joka katkaisisi maataloustuet Suomen turvepelloilta.

– Saimme huonon kirjauksen torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kommentoi ennätyspitkästä maatalousäänestyksestä, joka jatkuu perjantaille saakka.

– Myös viljelijöitä kiusanneet tiukat sanktiot nautojen korvamerkinnöistä saivat helpotuksia, samoin kuin EU-komission ehdottama paljaan maan kielto, mikä estäisi Suomessa syyskynnöt, Katainen kertoo tiistaina päätetyistä linjauksista.

Parlamentti ehdottaa maataloustukien ohjaamista nykyistä enemmän ympäristö- ja ilmastotoimenpiteisiin kompromissilla, josta sovittiin suurimpien poliittisten ryhmien EPP:n, sosiaalidemokraattien ja keskiryhmä Renew Europen välillä.

– Kompromissi on joiltain osin liian tiukka, mutta uskon, että sen turvin Suomessa voidaan jatkossakin tuottaa ruokaa kannattavasti. Olen tyytyväinen, että Suomelle elintärkeät tukimuodot saatiin turvattua. Saisimme jatkossakin korvausta luonnonhaitasta sekä poikkeuksen muita maita korkeammille tuotantoon sidotuille tuille, Katainen linjaa.

– Hämmennystä on herättänyt Vihreiden linjaus vastustaa yhdessä neuvoteltua tulosta ja palauttaa kaksi vuotta myöhässä oleva uudistus lähtötelineisiin, Katainen päättää.

Euroopan parlamentin äänestys yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta jatkuu perjantaihin saakka. Parlamentti äänestää kolmesta lakikokonaisuudesta: yhteisen maatalouspolitiikan strategisesta asetuksesta, yhteisestä markkinajärjestelyasetuksesta sekä horisontaalisesta asetuksesta seitsemässä eri osassa. Äänestykseen ovat tulossa myöhemmin mm. kysymykset tukikatosta sekä kasvistuotteiden nimeämisestä.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä