europarlamentaarikko Elsi Katainen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt lievennyksen EU:n komission esittämään turvepeltojen suojeluvaatimukseen, joka katkaisisi maataloustuet Suomen turvepelloilta.

– Saimme huonon kirjauksen torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kommentoi ennätyspitkästä maatalousäänestyksestä, joka jatkuu perjantaille saakka.

– Myös viljelijöitä kiusanneet tiukat sanktiot nautojen korvamerkinnöistä saivat helpotuksia, samoin kuin EU-komission ehdottama paljaan maan kielto, mikä estäisi Suomessa syyskynnöt, Katainen kertoo tiistaina päätetyistä linjauksista.

Parlamentti ehdottaa maataloustukien ohjaamista nykyistä enemmän ympäristö- ja ilmastotoimenpiteisiin kompromissilla, josta sovittiin suurimpien poliittisten ryhmien EPP:n, sosiaalidemokraattien ja keskiryhmä Renew Europen välillä.

– Kompromissi on joiltain osin liian tiukka, mutta uskon, että sen turvin Suomessa voidaan jatkossakin tuottaa ruokaa kannattavasti. Olen tyytyväinen, että Suomelle elintärkeät tukimuodot saatiin turvattua. Saisimme jatkossakin korvausta luonnonhaitasta sekä poikkeuksen muita maita korkeammille tuotantoon sidotuille tuille, Katainen linjaa.

– Hämmennystä on herättänyt Vihreiden linjaus vastustaa yhdessä neuvoteltua tulosta ja palauttaa kaksi vuotta myöhässä oleva uudistus lähtötelineisiin, Katainen päättää.

Euroopan parlamentin äänestys yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta jatkuu perjantaihin saakka. Parlamentti äänestää kolmesta lakikokonaisuudesta: yhteisen maatalouspolitiikan strategisesta asetuksesta, yhteisestä markkinajärjestelyasetuksesta sekä horisontaalisesta asetuksesta seitsemässä eri osassa. Äänestykseen ovat tulossa myöhemmin mm. kysymykset tukikatosta sekä kasvistuotteiden nimeämisestä.

Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä