Keskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta

Kasvomaskeista käyty keskustelu ei ollut kunniaksi oikein kenellekään, kaikkein vähiten Kokoomukselle ja puheenjohtaja Petteri Orpolle.

Oli yllättävää, että opposition pääpuolue Perussuomalaiset ja puheenjohtaja Jussi Halla-aho olivat maltillisemmalla ja vähemmän henkilöön käyvällä linjalla.

Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Suomessa myös korona-aikana tarvita vaihtoehtoja esittävää ja vallanpitävien toimia kyseenalaistavaa oppositiota. Ilman muuta tarvitaan.

Perustellusti voi kuitenkin kysyä, miten Kokoomuksen toiminta edesauttoi tautitilanteen hallinnassa pitämistä Suomessa?

Vastaan: ei mitenkään. Menneistä sanomisista ja tekemisistä kouhottamalla ei estetä yhtään tartuntaa.

Vanhalla Kokoomuksella olisi ollut malttia odottaa.

Tähänastisesta koronapolitiikasta valmistuu kesäkuuhun mennessä riippumattoman tutkijaryhmän selvitys. Tuo selvitys antaa mahdollisuuden käydä keskustelua tosiasioiden pohjalta. Varmasti virheitäkin on tehty.

Kokonaisvaltainen ja perusteellinen, kriittinenkin arviointi on Keskustan mielestä tärkeää, jotta Suomi selviytyy tulevista kriiseistä vieläkin paremmin.

Nyky-Kokoomus toimii toisella tavalla. Mistä hähmäisillä väitteillä kuorrutettu epäluottamuslause todellisuudessa kertoi ja kertoo? Ristipaineista Kokoomuksen sisäisessä elämässä?

Kokoomus on perimmäisten kysymysten äärellä seuraavaksi soten kanssa.

Kysymysten kysymys on, kumman tien Kokoomus valitsee: kampittamisen mahdollisen puoluepoliittisen hyödyn vuoksi vai sen, että sote viimein, viidentoista vuoden jälkeen saatetaan yhdessä valmiiksi?

Tätä kannattaa myös suomalaisten Kokoomukselta kysellä. Kokoomus nimittäin johtaa harhaan väittäessään, että sillä olisi maakunta-sotelle ”vaihtoehto”. Se tarkoittaa todellisuudessa, että mitään ei tehdä.

Ajatteleva ihminen ymmärtää, että mitään tekemättömyyden hintana olisi kasvava eriarvoisuus ja kuntien rahojen loppuminen. Hänen kannattaakin kysyä Kokoomukselta, tätäkö todellisuudessa halutaan?

Keskustalainen antaa Kokoomukselle vain yhden neuvon: isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta