Keskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta

Kasvomaskeista käyty keskustelu ei ollut kunniaksi oikein kenellekään, kaikkein vähiten Kokoomukselle ja puheenjohtaja Petteri Orpolle.

Oli yllättävää, että opposition pääpuolue Perussuomalaiset ja puheenjohtaja Jussi Halla-aho olivat maltillisemmalla ja vähemmän henkilöön käyvällä linjalla.

Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Suomessa myös korona-aikana tarvita vaihtoehtoja esittävää ja vallanpitävien toimia kyseenalaistavaa oppositiota. Ilman muuta tarvitaan.

Perustellusti voi kuitenkin kysyä, miten Kokoomuksen toiminta edesauttoi tautitilanteen hallinnassa pitämistä Suomessa?

Vastaan: ei mitenkään. Menneistä sanomisista ja tekemisistä kouhottamalla ei estetä yhtään tartuntaa.

Vanhalla Kokoomuksella olisi ollut malttia odottaa.

Tähänastisesta koronapolitiikasta valmistuu kesäkuuhun mennessä riippumattoman tutkijaryhmän selvitys. Tuo selvitys antaa mahdollisuuden käydä keskustelua tosiasioiden pohjalta. Varmasti virheitäkin on tehty.

Kokonaisvaltainen ja perusteellinen, kriittinenkin arviointi on Keskustan mielestä tärkeää, jotta Suomi selviytyy tulevista kriiseistä vieläkin paremmin.

Nyky-Kokoomus toimii toisella tavalla. Mistä hähmäisillä väitteillä kuorrutettu epäluottamuslause todellisuudessa kertoi ja kertoo? Ristipaineista Kokoomuksen sisäisessä elämässä?

Kokoomus on perimmäisten kysymysten äärellä seuraavaksi soten kanssa.

Kysymysten kysymys on, kumman tien Kokoomus valitsee: kampittamisen mahdollisen puoluepoliittisen hyödyn vuoksi vai sen, että sote viimein, viidentoista vuoden jälkeen saatetaan yhdessä valmiiksi?

Tätä kannattaa myös suomalaisten Kokoomukselta kysellä. Kokoomus nimittäin johtaa harhaan väittäessään, että sillä olisi maakunta-sotelle ”vaihtoehto”. Se tarkoittaa todellisuudessa, että mitään ei tehdä.

Ajatteleva ihminen ymmärtää, että mitään tekemättömyyden hintana olisi kasvava eriarvoisuus ja kuntien rahojen loppuminen. Hänen kannattaakin kysyä Kokoomukselta, tätäkö todellisuudessa halutaan?

Keskustalainen antaa Kokoomukselle vain yhden neuvon: isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta