Keskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta

Kasvomaskeista käyty keskustelu ei ollut kunniaksi oikein kenellekään, kaikkein vähiten Kokoomukselle ja puheenjohtaja Petteri Orpolle.

Oli yllättävää, että opposition pääpuolue Perussuomalaiset ja puheenjohtaja Jussi Halla-aho olivat maltillisemmalla ja vähemmän henkilöön käyvällä linjalla.

Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Suomessa myös korona-aikana tarvita vaihtoehtoja esittävää ja vallanpitävien toimia kyseenalaistavaa oppositiota. Ilman muuta tarvitaan.

Perustellusti voi kuitenkin kysyä, miten Kokoomuksen toiminta edesauttoi tautitilanteen hallinnassa pitämistä Suomessa?

Vastaan: ei mitenkään. Menneistä sanomisista ja tekemisistä kouhottamalla ei estetä yhtään tartuntaa.

Vanhalla Kokoomuksella olisi ollut malttia odottaa.

Tähänastisesta koronapolitiikasta valmistuu kesäkuuhun mennessä riippumattoman tutkijaryhmän selvitys. Tuo selvitys antaa mahdollisuuden käydä keskustelua tosiasioiden pohjalta. Varmasti virheitäkin on tehty.

Kokonaisvaltainen ja perusteellinen, kriittinenkin arviointi on Keskustan mielestä tärkeää, jotta Suomi selviytyy tulevista kriiseistä vieläkin paremmin.

Nyky-Kokoomus toimii toisella tavalla. Mistä hähmäisillä väitteillä kuorrutettu epäluottamuslause todellisuudessa kertoi ja kertoo? Ristipaineista Kokoomuksen sisäisessä elämässä?

Kokoomus on perimmäisten kysymysten äärellä seuraavaksi soten kanssa.

Kysymysten kysymys on, kumman tien Kokoomus valitsee: kampittamisen mahdollisen puoluepoliittisen hyödyn vuoksi vai sen, että sote viimein, viidentoista vuoden jälkeen saatetaan yhdessä valmiiksi?

Tätä kannattaa myös suomalaisten Kokoomukselta kysellä. Kokoomus nimittäin johtaa harhaan väittäessään, että sillä olisi maakunta-sotelle ”vaihtoehto”. Se tarkoittaa todellisuudessa, että mitään ei tehdä.

Ajatteleva ihminen ymmärtää, että mitään tekemättömyyden hintana olisi kasvava eriarvoisuus ja kuntien rahojen loppuminen. Hänen kannattaakin kysyä Kokoomukselta, tätäkö todellisuudessa halutaan?

Keskustalainen antaa Kokoomukselle vain yhden neuvon: isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Isänmaata voi palvella myös oppositiosta