Puheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ei hyväksy ihmisten joutumista sähkönsiirtomonopolien kohtuuttomien tuottojen ja maksukorotusten maksajiksi. Saarikko edellyttää sallittujen maksukorotusten roimaa alentamista ja sähkönsiirtoyhtiöiden tuottojen voimakasta rajoittamista.

– En hyväksy ihmisten kohtuutonta rahastamista sähkönsiirtomaksujen korotuksilla. Liika on liikaa, Saarikko sanoo.

– Koska sähkönsiirtoyhtiöllä on alueellaan monopoli, ei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa laskut. Tässä tapauksessa kotien ainut turva kohtuuttomuutta vastaan on riittävä sääntely ja valvonta.

Saarikon mukaan sähköverkkoyhtiöille sallittu tuotto, sähkönsiirtomaksujen korotuskatto ja maksujen muodostumisen tapa on otettava käsittelyyn. Hallituksen on tehtävä asiassa ratkaisuja mahdollisimman pian.

– Sähkönsiirrossa on kyse luonnollisesta monopolista ja ihmisille välttämättömästä palvelusta. Ruotsissa sähköverkkoyhtiöiden suurin sallittu tuotto on rajoitettu n. 4 prosenttiin. Tälle tasolle pitää päästä myös Suomessa. Siirtohintojen korotuskattoa on myös syytä rajoittaa huomattavasti nykyisestä., Saarikko sanoo.

– En pidä järkevänä, että sähkönsiirtobisnes päästettiin käsistä toissa vaalikaudella. Niiden päätösten laskua me suomalaiset maksamme yhä.

– Olen keskustellut asiasta elinkeinoministeri Lintilän kanssa, joka jakaa näkemykseni asiassa. Hänen johdollaan tullaan tekemään konkreettisia esityksiä asiassa eduskunnan syysistuntokauden aikana.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin