Puheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ei hyväksy ihmisten joutumista sähkönsiirtomonopolien kohtuuttomien tuottojen ja maksukorotusten maksajiksi. Saarikko edellyttää sallittujen maksukorotusten roimaa alentamista ja sähkönsiirtoyhtiöiden tuottojen voimakasta rajoittamista.

– En hyväksy ihmisten kohtuutonta rahastamista sähkönsiirtomaksujen korotuksilla. Liika on liikaa, Saarikko sanoo.

– Koska sähkönsiirtoyhtiöllä on alueellaan monopoli, ei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa laskut. Tässä tapauksessa kotien ainut turva kohtuuttomuutta vastaan on riittävä sääntely ja valvonta.

Saarikon mukaan sähköverkkoyhtiöille sallittu tuotto, sähkönsiirtomaksujen korotuskatto ja maksujen muodostumisen tapa on otettava käsittelyyn. Hallituksen on tehtävä asiassa ratkaisuja mahdollisimman pian.

– Sähkönsiirrossa on kyse luonnollisesta monopolista ja ihmisille välttämättömästä palvelusta. Ruotsissa sähköverkkoyhtiöiden suurin sallittu tuotto on rajoitettu n. 4 prosenttiin. Tälle tasolle pitää päästä myös Suomessa. Siirtohintojen korotuskattoa on myös syytä rajoittaa huomattavasti nykyisestä., Saarikko sanoo.

– En pidä järkevänä, että sähkönsiirtobisnes päästettiin käsistä toissa vaalikaudella. Niiden päätösten laskua me suomalaiset maksamme yhä.

– Olen keskustellut asiasta elinkeinoministeri Lintilän kanssa, joka jakaa näkemykseni asiassa. Hänen johdollaan tullaan tekemään konkreettisia esityksiä asiassa eduskunnan syysistuntokauden aikana.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin