Puheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ei hyväksy ihmisten joutumista sähkönsiirtomonopolien kohtuuttomien tuottojen ja maksukorotusten maksajiksi. Saarikko edellyttää sallittujen maksukorotusten roimaa alentamista ja sähkönsiirtoyhtiöiden tuottojen voimakasta rajoittamista.

– En hyväksy ihmisten kohtuutonta rahastamista sähkönsiirtomaksujen korotuksilla. Liika on liikaa, Saarikko sanoo.

– Koska sähkönsiirtoyhtiöllä on alueellaan monopoli, ei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa laskut. Tässä tapauksessa kotien ainut turva kohtuuttomuutta vastaan on riittävä sääntely ja valvonta.

Saarikon mukaan sähköverkkoyhtiöille sallittu tuotto, sähkönsiirtomaksujen korotuskatto ja maksujen muodostumisen tapa on otettava käsittelyyn. Hallituksen on tehtävä asiassa ratkaisuja mahdollisimman pian.

– Sähkönsiirrossa on kyse luonnollisesta monopolista ja ihmisille välttämättömästä palvelusta. Ruotsissa sähköverkkoyhtiöiden suurin sallittu tuotto on rajoitettu n. 4 prosenttiin. Tälle tasolle pitää päästä myös Suomessa. Siirtohintojen korotuskattoa on myös syytä rajoittaa huomattavasti nykyisestä., Saarikko sanoo.

– En pidä järkevänä, että sähkönsiirtobisnes päästettiin käsistä toissa vaalikaudella. Niiden päätösten laskua me suomalaiset maksamme yhä.

– Olen keskustellut asiasta elinkeinoministeri Lintilän kanssa, joka jakaa näkemykseni asiassa. Hänen johdollaan tullaan tekemään konkreettisia esityksiä asiassa eduskunnan syysistuntokauden aikana.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin