Puheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ei hyväksy ihmisten joutumista sähkönsiirtomonopolien kohtuuttomien tuottojen ja maksukorotusten maksajiksi. Saarikko edellyttää sallittujen maksukorotusten roimaa alentamista ja sähkönsiirtoyhtiöiden tuottojen voimakasta rajoittamista.

– En hyväksy ihmisten kohtuutonta rahastamista sähkönsiirtomaksujen korotuksilla. Liika on liikaa, Saarikko sanoo.

– Koska sähkönsiirtoyhtiöllä on alueellaan monopoli, ei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa laskut. Tässä tapauksessa kotien ainut turva kohtuuttomuutta vastaan on riittävä sääntely ja valvonta.

Saarikon mukaan sähköverkkoyhtiöille sallittu tuotto, sähkönsiirtomaksujen korotuskatto ja maksujen muodostumisen tapa on otettava käsittelyyn. Hallituksen on tehtävä asiassa ratkaisuja mahdollisimman pian.

– Sähkönsiirrossa on kyse luonnollisesta monopolista ja ihmisille välttämättömästä palvelusta. Ruotsissa sähköverkkoyhtiöiden suurin sallittu tuotto on rajoitettu n. 4 prosenttiin. Tälle tasolle pitää päästä myös Suomessa. Siirtohintojen korotuskattoa on myös syytä rajoittaa huomattavasti nykyisestä., Saarikko sanoo.

– En pidä järkevänä, että sähkönsiirtobisnes päästettiin käsistä toissa vaalikaudella. Niiden päätösten laskua me suomalaiset maksamme yhä.

– Olen keskustellut asiasta elinkeinoministeri Lintilän kanssa, joka jakaa näkemykseni asiassa. Hänen johdollaan tullaan tekemään konkreettisia esityksiä asiassa eduskunnan syysistuntokauden aikana.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin