Puheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin

Annika Saarikko puoluekokouksessa

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ei hyväksy ihmisten joutumista sähkönsiirtomonopolien kohtuuttomien tuottojen ja maksukorotusten maksajiksi. Saarikko edellyttää sallittujen maksukorotusten roimaa alentamista ja sähkönsiirtoyhtiöiden tuottojen voimakasta rajoittamista.

– En hyväksy ihmisten kohtuutonta rahastamista sähkönsiirtomaksujen korotuksilla. Liika on liikaa, Saarikko sanoo.

– Koska sähkönsiirtoyhtiöllä on alueellaan monopoli, ei ihmisellä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa laskut. Tässä tapauksessa kotien ainut turva kohtuuttomuutta vastaan on riittävä sääntely ja valvonta.

Saarikon mukaan sähköverkkoyhtiöille sallittu tuotto, sähkönsiirtomaksujen korotuskatto ja maksujen muodostumisen tapa on otettava käsittelyyn. Hallituksen on tehtävä asiassa ratkaisuja mahdollisimman pian.

– Sähkönsiirrossa on kyse luonnollisesta monopolista ja ihmisille välttämättömästä palvelusta. Ruotsissa sähköverkkoyhtiöiden suurin sallittu tuotto on rajoitettu n. 4 prosenttiin. Tälle tasolle pitää päästä myös Suomessa. Siirtohintojen korotuskattoa on myös syytä rajoittaa huomattavasti nykyisestä., Saarikko sanoo.

– En pidä järkevänä, että sähkönsiirtobisnes päästettiin käsistä toissa vaalikaudella. Niiden päätösten laskua me suomalaiset maksamme yhä.

– Olen keskustellut asiasta elinkeinoministeri Lintilän kanssa, joka jakaa näkemykseni asiassa. Hänen johdollaan tullaan tekemään konkreettisia esityksiä asiassa eduskunnan syysistuntokauden aikana.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Sähkönsiirtomaksuilla rahastaminen kuriin