Honkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Kriisin aikana kesämökit ja kakkoskodit ovat vetäneet ihmisiä puoleensa, ja monille niistä on muodostunut luonteva etätyöntekopaikka. Ympäri Suomen asumisen arvostus on noussut.

Kansanedustaja Petri Honkonen vaatiikin etätyön entistä paremman mahdollistamisen työehtosopimuksissa, etenkin julkisella sektorilla.

– Uskon, että yksityisen sektorin työnantajat ymmärtävät etätyön mahdollistamisen edut nyt muutenkin, Honkonen lisää.

Asuntojen arvo on laskenut valtaosassa Suomea, ja asuinolot eivät ole kehittyneet tasa-arvoisesti, kun rakentaminen on tähän saakka keskittynyt lähes yksinomaan alle kymmeneen kasvukeskukseen. Siksi Honkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä asuntopolitiikan tasapainottamiseksi:

– Kun asuntorakentaminen todennäköisesti hieman hiipuu, tulee valtion käynnistää vanhan aravalainoituksen mallisen valtionlainan valmistelu. Sillä voitaisiin mahdollistaa yhä useamman pienituloisen pääsy omistusasumiseen ja rahoittaa rakentamista niillä alueilla, joilla pankit eivät enää rahoita uudisrakentamista.

Lisäksi Honkonen vaatii muutoksia alueidenkäytön suunnitteluun koronan takia viitaten Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselytutkimukseen, jonka tuloksissa lähes joka toinen (46 %) suomalainen asennoitui kielteisesti maan sisäiseen muuttoliikkeeseen kohti etelän kaupunkikeskuksia.

– Ihmisten toiveet ja poliittinen todellisuus eivät kohtaa, kun maapolitiikalla ohjataan vain suuriin asutuskeskittymiin. Maankäyttö – ja rakennuslain uudistuksessa on otettava huomioon pandemioihin varautuminen, ohjaamalla kaupunkien kasvua puutarhakaupunkimaiseen rakenteeseen sekä yhdyskuntarakennetta maaseutua suosivaan väljyyteen.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali