Honkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Kriisin aikana kesämökit ja kakkoskodit ovat vetäneet ihmisiä puoleensa, ja monille niistä on muodostunut luonteva etätyöntekopaikka. Ympäri Suomen asumisen arvostus on noussut.

Kansanedustaja Petri Honkonen vaatiikin etätyön entistä paremman mahdollistamisen työehtosopimuksissa, etenkin julkisella sektorilla.

– Uskon, että yksityisen sektorin työnantajat ymmärtävät etätyön mahdollistamisen edut nyt muutenkin, Honkonen lisää.

Asuntojen arvo on laskenut valtaosassa Suomea, ja asuinolot eivät ole kehittyneet tasa-arvoisesti, kun rakentaminen on tähän saakka keskittynyt lähes yksinomaan alle kymmeneen kasvukeskukseen. Siksi Honkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä asuntopolitiikan tasapainottamiseksi:

– Kun asuntorakentaminen todennäköisesti hieman hiipuu, tulee valtion käynnistää vanhan aravalainoituksen mallisen valtionlainan valmistelu. Sillä voitaisiin mahdollistaa yhä useamman pienituloisen pääsy omistusasumiseen ja rahoittaa rakentamista niillä alueilla, joilla pankit eivät enää rahoita uudisrakentamista.

Lisäksi Honkonen vaatii muutoksia alueidenkäytön suunnitteluun koronan takia viitaten Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselytutkimukseen, jonka tuloksissa lähes joka toinen (46 %) suomalainen asennoitui kielteisesti maan sisäiseen muuttoliikkeeseen kohti etelän kaupunkikeskuksia.

– Ihmisten toiveet ja poliittinen todellisuus eivät kohtaa, kun maapolitiikalla ohjataan vain suuriin asutuskeskittymiin. Maankäyttö – ja rakennuslain uudistuksessa on otettava huomioon pandemioihin varautuminen, ohjaamalla kaupunkien kasvua puutarhakaupunkimaiseen rakenteeseen sekä yhdyskuntarakennetta maaseutua suosivaan väljyyteen.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali