Honkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Kriisin aikana kesämökit ja kakkoskodit ovat vetäneet ihmisiä puoleensa, ja monille niistä on muodostunut luonteva etätyöntekopaikka. Ympäri Suomen asumisen arvostus on noussut.

Kansanedustaja Petri Honkonen vaatiikin etätyön entistä paremman mahdollistamisen työehtosopimuksissa, etenkin julkisella sektorilla.

– Uskon, että yksityisen sektorin työnantajat ymmärtävät etätyön mahdollistamisen edut nyt muutenkin, Honkonen lisää.

Asuntojen arvo on laskenut valtaosassa Suomea, ja asuinolot eivät ole kehittyneet tasa-arvoisesti, kun rakentaminen on tähän saakka keskittynyt lähes yksinomaan alle kymmeneen kasvukeskukseen. Siksi Honkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä asuntopolitiikan tasapainottamiseksi:

– Kun asuntorakentaminen todennäköisesti hieman hiipuu, tulee valtion käynnistää vanhan aravalainoituksen mallisen valtionlainan valmistelu. Sillä voitaisiin mahdollistaa yhä useamman pienituloisen pääsy omistusasumiseen ja rahoittaa rakentamista niillä alueilla, joilla pankit eivät enää rahoita uudisrakentamista.

Lisäksi Honkonen vaatii muutoksia alueidenkäytön suunnitteluun koronan takia viitaten Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselytutkimukseen, jonka tuloksissa lähes joka toinen (46 %) suomalainen asennoitui kielteisesti maan sisäiseen muuttoliikkeeseen kohti etelän kaupunkikeskuksia.

– Ihmisten toiveet ja poliittinen todellisuus eivät kohtaa, kun maapolitiikalla ohjataan vain suuriin asutuskeskittymiin. Maankäyttö – ja rakennuslain uudistuksessa on otettava huomioon pandemioihin varautuminen, ohjaamalla kaupunkien kasvua puutarhakaupunkimaiseen rakenteeseen sekä yhdyskuntarakennetta maaseutua suosivaan väljyyteen.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali