Honkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Kriisin aikana kesämökit ja kakkoskodit ovat vetäneet ihmisiä puoleensa, ja monille niistä on muodostunut luonteva etätyöntekopaikka. Ympäri Suomen asumisen arvostus on noussut.

Kansanedustaja Petri Honkonen vaatiikin etätyön entistä paremman mahdollistamisen työehtosopimuksissa, etenkin julkisella sektorilla.

– Uskon, että yksityisen sektorin työnantajat ymmärtävät etätyön mahdollistamisen edut nyt muutenkin, Honkonen lisää.

Asuntojen arvo on laskenut valtaosassa Suomea, ja asuinolot eivät ole kehittyneet tasa-arvoisesti, kun rakentaminen on tähän saakka keskittynyt lähes yksinomaan alle kymmeneen kasvukeskukseen. Siksi Honkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä asuntopolitiikan tasapainottamiseksi:

– Kun asuntorakentaminen todennäköisesti hieman hiipuu, tulee valtion käynnistää vanhan aravalainoituksen mallisen valtionlainan valmistelu. Sillä voitaisiin mahdollistaa yhä useamman pienituloisen pääsy omistusasumiseen ja rahoittaa rakentamista niillä alueilla, joilla pankit eivät enää rahoita uudisrakentamista.

Lisäksi Honkonen vaatii muutoksia alueidenkäytön suunnitteluun koronan takia viitaten Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselytutkimukseen, jonka tuloksissa lähes joka toinen (46 %) suomalainen asennoitui kielteisesti maan sisäiseen muuttoliikkeeseen kohti etelän kaupunkikeskuksia.

– Ihmisten toiveet ja poliittinen todellisuus eivät kohtaa, kun maapolitiikalla ohjataan vain suuriin asutuskeskittymiin. Maankäyttö – ja rakennuslain uudistuksessa on otettava huomioon pandemioihin varautuminen, ohjaamalla kaupunkien kasvua puutarhakaupunkimaiseen rakenteeseen sekä yhdyskuntarakennetta maaseutua suosivaan väljyyteen.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali