Honkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Kriisin aikana kesämökit ja kakkoskodit ovat vetäneet ihmisiä puoleensa, ja monille niistä on muodostunut luonteva etätyöntekopaikka. Ympäri Suomen asumisen arvostus on noussut.

Kansanedustaja Petri Honkonen vaatiikin etätyön entistä paremman mahdollistamisen työehtosopimuksissa, etenkin julkisella sektorilla.

– Uskon, että yksityisen sektorin työnantajat ymmärtävät etätyön mahdollistamisen edut nyt muutenkin, Honkonen lisää.

Asuntojen arvo on laskenut valtaosassa Suomea, ja asuinolot eivät ole kehittyneet tasa-arvoisesti, kun rakentaminen on tähän saakka keskittynyt lähes yksinomaan alle kymmeneen kasvukeskukseen. Siksi Honkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä asuntopolitiikan tasapainottamiseksi:

– Kun asuntorakentaminen todennäköisesti hieman hiipuu, tulee valtion käynnistää vanhan aravalainoituksen mallisen valtionlainan valmistelu. Sillä voitaisiin mahdollistaa yhä useamman pienituloisen pääsy omistusasumiseen ja rahoittaa rakentamista niillä alueilla, joilla pankit eivät enää rahoita uudisrakentamista.

Lisäksi Honkonen vaatii muutoksia alueidenkäytön suunnitteluun koronan takia viitaten Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselytutkimukseen, jonka tuloksissa lähes joka toinen (46 %) suomalainen asennoitui kielteisesti maan sisäiseen muuttoliikkeeseen kohti etelän kaupunkikeskuksia.

– Ihmisten toiveet ja poliittinen todellisuus eivät kohtaa, kun maapolitiikalla ohjataan vain suuriin asutuskeskittymiin. Maankäyttö – ja rakennuslain uudistuksessa on otettava huomioon pandemioihin varautuminen, ohjaamalla kaupunkien kasvua puutarhakaupunkimaiseen rakenteeseen sekä yhdyskuntarakennetta maaseutua suosivaan väljyyteen.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Monipaikkaisesta asumisesta uusi normaali