– Meidän on nähtävä koko ajan Suomen tulevaisuuden iso kuva. Hallituksen on uudistustyössään sparrattava jatkuvasti itseään muun muassa seuraavilla kysymyksillä:

– millä toimin vauhditamme Suomen nousua kasvu-uralle
– miten edistämme työpaikkojen syntymistä
– kuinka sujuvoitamme yritysten arkea
– miten autamme ihmisiä hoitamaan vaivattomasti asioitaan viranomaisten kanssa
– miten teemme tämän kaiken fiksusti ja kustannustehokkaasti.

Vehviläisen mukaan digitalisaatio, toimintatapojen uudistaminen, poikkihallinnollisuus ja hyvä johtaminen ovat avaimia tulevaisuuden hallintoon koko julkisella sektorilla.

Maakuntauudistuksessa on kyse historiallisesta muutoksesta, jossa ihmisille sekä yrityksille luodaan sujuvampia palveluita ja toimivaa hallintoa.

Uudistuksessa noin 400 nykyisen organisaation hoitamia tehtäviä kootaan 18 maakunnan tehtäviksi. Tämä tarkoittaa merkittävää eri sektoreiden tehtävien ja voimavarojen kokoamista yhteen monialaisiksi maakunniksi. Työntekijöiden asema muutoksessa turvataan siten, että maakuntiin siirtyvä henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä. Voimaanpanolain siirtymäsäännöksellä maakuntien henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä maakuntien yhtiöihin 31.12.2020 mennessä tapahtuvissa jatkoluovutuksissa.

Demokratia ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet alueensa kehittämiseen vahvistuvat suorien vaalien, kansanäänestysten, kuulemistilaisuuksien ja asukasraatien kautta.

– Kuntien kannalta uudistus merkitsee erityisesti sote-tehtävistä luopumista, toisaalta samalla kunnille syntyy tilaa paikalliselle kehittämistyölle. Suomalaiset kunnat säilyvät tehtäviltään edelleen vahvoina. Tyytyväinen olen myös siihen, että vuonna 2019 tapahtuvan valtionosuusjärjestelmän uudistamisen myötä taloudellinen muutos kunnissa rajataan olemaan korkeintaan 100 euroon per asukas. Näin turvataan kuntien mahdollisuudet huolehtia lakisääteisistä, erityisesti varhaiskasvatus- ja koulutustehtävistä, maakuntauudistuksen jälkeen, Vehviläinen toteaa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetIhmisille ja yrityksille sujuvat palvelut – maakuntauudistus on osa Suomen uudistamista