– Meidän on nähtävä koko ajan Suomen tulevaisuuden iso kuva. Hallituksen on uudistustyössään sparrattava jatkuvasti itseään muun muassa seuraavilla kysymyksillä:

– millä toimin vauhditamme Suomen nousua kasvu-uralle
– miten edistämme työpaikkojen syntymistä
– kuinka sujuvoitamme yritysten arkea
– miten autamme ihmisiä hoitamaan vaivattomasti asioitaan viranomaisten kanssa
– miten teemme tämän kaiken fiksusti ja kustannustehokkaasti.

Vehviläisen mukaan digitalisaatio, toimintatapojen uudistaminen, poikkihallinnollisuus ja hyvä johtaminen ovat avaimia tulevaisuuden hallintoon koko julkisella sektorilla.

Maakuntauudistuksessa on kyse historiallisesta muutoksesta, jossa ihmisille sekä yrityksille luodaan sujuvampia palveluita ja toimivaa hallintoa.

Uudistuksessa noin 400 nykyisen organisaation hoitamia tehtäviä kootaan 18 maakunnan tehtäviksi. Tämä tarkoittaa merkittävää eri sektoreiden tehtävien ja voimavarojen kokoamista yhteen monialaisiksi maakunniksi. Työntekijöiden asema muutoksessa turvataan siten, että maakuntiin siirtyvä henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä. Voimaanpanolain siirtymäsäännöksellä maakuntien henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä maakuntien yhtiöihin 31.12.2020 mennessä tapahtuvissa jatkoluovutuksissa.

Demokratia ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet alueensa kehittämiseen vahvistuvat suorien vaalien, kansanäänestysten, kuulemistilaisuuksien ja asukasraatien kautta.

– Kuntien kannalta uudistus merkitsee erityisesti sote-tehtävistä luopumista, toisaalta samalla kunnille syntyy tilaa paikalliselle kehittämistyölle. Suomalaiset kunnat säilyvät tehtäviltään edelleen vahvoina. Tyytyväinen olen myös siihen, että vuonna 2019 tapahtuvan valtionosuusjärjestelmän uudistamisen myötä taloudellinen muutos kunnissa rajataan olemaan korkeintaan 100 euroon per asukas. Näin turvataan kuntien mahdollisuudet huolehtia lakisääteisistä, erityisesti varhaiskasvatus- ja koulutustehtävistä, maakuntauudistuksen jälkeen, Vehviläinen toteaa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetIhmisille ja yrityksille sujuvat palvelut – maakuntauudistus on osa Suomen uudistamista