– Meidän on nähtävä koko ajan Suomen tulevaisuuden iso kuva. Hallituksen on uudistustyössään sparrattava jatkuvasti itseään muun muassa seuraavilla kysymyksillä:

– millä toimin vauhditamme Suomen nousua kasvu-uralle
– miten edistämme työpaikkojen syntymistä
– kuinka sujuvoitamme yritysten arkea
– miten autamme ihmisiä hoitamaan vaivattomasti asioitaan viranomaisten kanssa
– miten teemme tämän kaiken fiksusti ja kustannustehokkaasti.

Vehviläisen mukaan digitalisaatio, toimintatapojen uudistaminen, poikkihallinnollisuus ja hyvä johtaminen ovat avaimia tulevaisuuden hallintoon koko julkisella sektorilla.

Maakuntauudistuksessa on kyse historiallisesta muutoksesta, jossa ihmisille sekä yrityksille luodaan sujuvampia palveluita ja toimivaa hallintoa.

Uudistuksessa noin 400 nykyisen organisaation hoitamia tehtäviä kootaan 18 maakunnan tehtäviksi. Tämä tarkoittaa merkittävää eri sektoreiden tehtävien ja voimavarojen kokoamista yhteen monialaisiksi maakunniksi. Työntekijöiden asema muutoksessa turvataan siten, että maakuntiin siirtyvä henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä. Voimaanpanolain siirtymäsäännöksellä maakuntien henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä maakuntien yhtiöihin 31.12.2020 mennessä tapahtuvissa jatkoluovutuksissa.

Demokratia ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet alueensa kehittämiseen vahvistuvat suorien vaalien, kansanäänestysten, kuulemistilaisuuksien ja asukasraatien kautta.

– Kuntien kannalta uudistus merkitsee erityisesti sote-tehtävistä luopumista, toisaalta samalla kunnille syntyy tilaa paikalliselle kehittämistyölle. Suomalaiset kunnat säilyvät tehtäviltään edelleen vahvoina. Tyytyväinen olen myös siihen, että vuonna 2019 tapahtuvan valtionosuusjärjestelmän uudistamisen myötä taloudellinen muutos kunnissa rajataan olemaan korkeintaan 100 euroon per asukas. Näin turvataan kuntien mahdollisuudet huolehtia lakisääteisistä, erityisesti varhaiskasvatus- ja koulutustehtävistä, maakuntauudistuksen jälkeen, Vehviläinen toteaa.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetIhmisille ja yrityksille sujuvat palvelut – maakuntauudistus on osa Suomen uudistamista