– Meidän on nähtävä koko ajan Suomen tulevaisuuden iso kuva. Hallituksen on uudistustyössään sparrattava jatkuvasti itseään muun muassa seuraavilla kysymyksillä:

– millä toimin vauhditamme Suomen nousua kasvu-uralle
– miten edistämme työpaikkojen syntymistä
– kuinka sujuvoitamme yritysten arkea
– miten autamme ihmisiä hoitamaan vaivattomasti asioitaan viranomaisten kanssa
– miten teemme tämän kaiken fiksusti ja kustannustehokkaasti.

Vehviläisen mukaan digitalisaatio, toimintatapojen uudistaminen, poikkihallinnollisuus ja hyvä johtaminen ovat avaimia tulevaisuuden hallintoon koko julkisella sektorilla.

Maakuntauudistuksessa on kyse historiallisesta muutoksesta, jossa ihmisille sekä yrityksille luodaan sujuvampia palveluita ja toimivaa hallintoa.

Uudistuksessa noin 400 nykyisen organisaation hoitamia tehtäviä kootaan 18 maakunnan tehtäviksi. Tämä tarkoittaa merkittävää eri sektoreiden tehtävien ja voimavarojen kokoamista yhteen monialaisiksi maakunniksi. Työntekijöiden asema muutoksessa turvataan siten, että maakuntiin siirtyvä henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä. Voimaanpanolain siirtymäsäännöksellä maakuntien henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä maakuntien yhtiöihin 31.12.2020 mennessä tapahtuvissa jatkoluovutuksissa.

Demokratia ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet alueensa kehittämiseen vahvistuvat suorien vaalien, kansanäänestysten, kuulemistilaisuuksien ja asukasraatien kautta.

– Kuntien kannalta uudistus merkitsee erityisesti sote-tehtävistä luopumista, toisaalta samalla kunnille syntyy tilaa paikalliselle kehittämistyölle. Suomalaiset kunnat säilyvät tehtäviltään edelleen vahvoina. Tyytyväinen olen myös siihen, että vuonna 2019 tapahtuvan valtionosuusjärjestelmän uudistamisen myötä taloudellinen muutos kunnissa rajataan olemaan korkeintaan 100 euroon per asukas. Näin turvataan kuntien mahdollisuudet huolehtia lakisääteisistä, erityisesti varhaiskasvatus- ja koulutustehtävistä, maakuntauudistuksen jälkeen, Vehviläinen toteaa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetIhmisille ja yrityksille sujuvat palvelut – maakuntauudistus on osa Suomen uudistamista